Netflix is nu groter dan HBO

Hadden de mensen die voorspelden dat videostreaming nog eens heel groot zou gaan worden, al die tijd gewoon gelijk. PwC ziet de streamingdiensten binnen drie jaar de bioscoopindustrie overklassen in omzet. Daarmee lijkt thuis dus de belangrijkste plek te worden om films te kijken. En in het afgelopen kwartaal won Netflix alvast een andere interessante strijd. Gisteren plaatste oprichter Reed Hastings het heuglijke bericht op Facebook dat de abonnementsopbrengsten van zijn bedrijf voor het eerst hoger waren dan die van HBO. Daarop is een heleboel af te dingen, zoals hij zelf al eerlijk toegeeft. De winst van Netflix ($71 miljoen) is een lachertje in vergelijking met die van HBO ($548 miljoen), om maar iets te noemen. Dat is met name te danken aan het feit dat HBO ook nog geld verdient door uitzendrechten te verkopen. En inderdaad, de zilvervloot aan Emmy's moet nog binnenvaren bij Netflix, terwijl HBO aan prijzen niets te kort komt. Zijn die twee alleen wel echt te vergelijken? De een is immers een kabelzender en de ander een streamingdienst. Netflix vindt echter van wel. Sterker nog: volgens Hastings is de kabelzender zijn belangrijkste uitdager. 'The network that we think likely to be our biggest long-term competitor-for-content is HBO.'

Quartz zette de abonnementsomzetten van de afgelopen tweeënhalf jaar voor beide bedrijven naast elkaar. Daarin is de opmars van Netflix ten opzichte van HBO nog beter te zien. De laatste groeide sindsdien nauwelijks. De opbrengsten van Netflix gingen in de tussentijd van $507 miljoen naar $1146 miljoen.

20140807-netflixvshbo.png

Uiteindelijk wil Netflix meer series zelf maken en/of exclusief inkopen. We hebben alleen geen zicht op de extra inkomsten die Netflix haalt uit nieuwe abonnees. Dat was nuttige informatie geweest om te bepalen of we uiteindelijk ook daar een rijk aanbod aan series van de kwaliteit van Boardwalk Empire of True Detective kunnen verwachten. Maar helaas, het bedrijf laat niet weten wat de marginale kostprijs van een nieuwe abonnee is.

Reaguursels

Inloggen

Wij hebben hbo net opgezegd. Sinds Netflix werd er nog amper naar gekeken.

henriette | 08-08-14 | 12:42 | + 0 -

Baal soms wel over iedereen die van mening is dat Netflix saai is, Misschien moet je is wat uitproberen voordat je het afschiet. Zo is het leven.

OmedaveNL | 08-08-14 | 12:36 | + 0 -

kleuterleider | 07-08-14 | 22:20 | + 0 -
Ze kunnen het opzeggen heel lastig maken. NL banken, NL energiemijen etc etc zijn daar meesters in. Mensen houden niet zo van veranderingen, zijn economisch lui.

duitse herder | 08-08-14 | 06:36 | + -2 -

vorig jaar heb ik het een en ander gelezen over Netflix betreffende de balans, eerder wat er niet op de balans wordt opgevoerd oftewel er van af is gehaald. Het gaat over betalingsverplichtingen aan onder meer filmrechten/auteursrechten. Als ze nu "echt" winst maken zou ik graag de kosten zien die niet op de balans staan. Het dichts bij wat ik toen las is een artikel van zerohedge over fundamentele zaken. In dat artikel staat een Bloomberg video (werkt niet meer)

www.zerohedge.com/news/2013-04-22/does...

de missende bloomberg video over de overwaardering van Netflix

www.youtube.com/watch?v=-zb_yCQcuuU

appels en peren

gaper | 07-08-14 | 23:12 | + -2 -

Ik hou het op een marketing strategie. Voor een lage prijs van start gaan, daar mensen geldgevoelig zijn. Om daarna de prijzen te verhogen zodat op dat moment zal blijken of ook het produkt/dienst aanslaat bij de markt.
duitse herder | 07-08-14 | 21:33 | + -1

Daar gaat iedereen in die business vanuit. De vraag is echter wie de prijs gaat verhogen. De eigenaren van Netflix om de marge te verhogen, of de eigenaren van de content waardoor Netflix altijd dunne marges zal behouden (tenzij ze goede content kopen). Ik verwacht het laatste.

kleuterleider | 07-08-14 | 22:20 | + 0 -

VPN, Netflix, en zie daar, 1000x meer keuzes.

Methylfenidaat | 07-08-14 | 21:54 | + 2 -

Kimmmmm | 07-08-14 | 16:09

Nee. Dat is het niet. Niet minder dan wat de digitale CAI over het pleps uitstort, met Netflix kan je tenminste de bagger wat meer schiften. Het is dan ook niet echt een GTST marathon, de goden zijn bedankt...

Acar_ketimun | 07-08-14 | 21:40 | + 0 -

Ik hou het op een marketing strategie. Voor een lage prijs van start gaan, daar mensen geldgevoelig zijn. Om daarna de prijzen te verhogen zodat op dat moment zal blijken of ook het produkt/dienst aanslaat bij de markt.
Ik moet er overigens niet aan denken om avond aan avond op een scherm te turen. Dat doen getrouwde sukkels maar.

duitse herder | 07-08-14 | 21:33 | + -2 -

Voor degenen die het nog niet wisten: het Nederlandse Netflix aanbod is slechts een kleine fractie van wat Netflix aanbiedt in de VS of zelfs de UK. De Nederlandse dienst laat wel technisch zien goede service te kunnen bieden, maar de content blijft nog achter.
En dat is gelijk de reden waarom Netflix weinig winst maakt. Content is King en de eigenaar van de content kan alle eisen stellen. De techniek van netflix mag dan goed zijn, HULU en Amazon kunnen het ook. De concurrentie zal om de content gaan en niet om de service/infra (dat kunnen vele partijen).
Dat is dan ook gelijk de reden waarom Netflix zich op HBO richt en als lange termijn doel heeft om steeds meer content te gaan maken.
kleuterleider | 07-08-14 | 20:11 | + 0 -
.
*hoest* US Proxy of Mullvad VPN *hoest*

kovariant | 07-08-14 | 20:25 | + 3 -

Hoe ziet de HBO groei er voor Apr-13 uit? Zier eruit alsof HBO niet of nauwelijks geraakt wordt door de sterke opmars van Netflix
Bovenhetmaaiveld | 07-08-14 | 15:51 | + 1 -
.
Dat is onjuist er moet een correctie worden toegepast, u gaat uit van een lineaire groei, maar beide moeten veel harder groeien aangezien het aantal gebruikers de afgelopen jaren ook aan het toenemen is. Er is dan duidelijk te zien dat al die nieuwe gebruikers richting netflix gaan en in mindere mate naar HBO want die had dezelfde groei moeten vertonen als het daadwerkelijk bij hield van Netflix.

kovariant | 07-08-14 | 20:20 | + 0 -

Voor degenen die het nog niet wisten: het Nederlandse Netflix aanbod is slechts een kleine fractie van wat Netflix aanbiedt in de VS of zelfs de UK. De Nederlandse dienst laat wel technisch zien goede service te kunnen bieden, maar de content blijft nog achter.

En dat is gelijk de reden waarom Netflix weinig winst maakt. Content is King en de eigenaar van de content kan alle eisen stellen. De techniek van netflix mag dan goed zijn, HULU en Amazon kunnen het ook. De concurrentie zal om de content gaan en niet om de service/infra (dat kunnen vele partijen).

Dat is dan ook gelijk de reden waarom Netflix zich op HBO richt en als lange termijn doel heeft om steeds meer content te gaan maken.

kleuterleider | 07-08-14 | 20:11 | + 3 -

Ach, kwaliteit heeft ook een prijskaartje. House of Cards is geweldig, maar HBO reigns supreme.

Sergeant_Peper | 07-08-14 | 17:51 | + 0 -

Nou begrijp waarom er geen vrouw meer te versieren is op straat...

duitse herder | 07-08-14 | 16:54 | + 1 -

Marketing. Is voor de massa, aanbod is enorm. Prijs is laag.

HBO valt me erg tegen, juist het aanbod is kut daar. En voor de fijnproever zoals ze zich profileren is er weinig goeds. HBO word gedragen voor een ieder persoonlijke keuzes. Na een tijdje raken de series uit en wordt HBO minder.

Keeper | 07-08-14 | 16:48 | + 3 -

@Kimmmmmm: Even vergelijken dan: vanavond op TV:
Rocky IV (RTL7) 1985 om 20:30
She's the One (RTL8) 1996 om 20:30
Erase met Schwartzenegger (Veronica) 1996 om 20:30
Rambo (RTL7) 2008 om 22:15
Spartacus (RTL7) 1960 om 23:55

Dus jij wilt beweren dat Netflix een verschrikkelijk aanbod heeft in vergelijking met de Nederlandse Zenders.

Mans5 | 07-08-14 | 16:48 | + 40 -

En dat terwijl het Netflix aanbod nog verschrikkelijk slecht is.

Kimmmmm | 07-08-14 | 16:09 | + -4 -

Ik begrijp de mensen niet die zoveel tv kijken. Wat een tijdverspilling.

watergeus | 07-08-14 | 16:06 | + -14 -

Hoe ziet de HBO groei er voor Apr-13 uit? Zier eruit alsof HBO niet of nauwelijks geraakt wordt door de sterke opmars van Netflix

Bovenhetmaaiveld | 07-08-14 | 15:51 | + 1 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken