Vliegobsessie kost NL honderden miljoenen taxpoet

En weer dreigt een politiek prestigeproject te mislukken. Nu is het de KLM dat de aanval inzet op Lelystad Airport, het speeltje van minister Mansveld (Infrastructuur en Milieu). Vanochtend spreekt de top van de luchtvaartmaatschappij zich keihard uit in de Telegraaf tegen de uitbreidingsplannen in Flevoland. Niet alleen is 2018 eigenlijk te vroeg voor geschikt budget- en vakantieverkeer, misschien is het hele idee sowieso wel ruk. Met naar beneden bijgestelde groeicijfers en grotere en stillere vliegtuigen op Schiphol zelf is bijna niemand meer enthousiast over het nieuwe megalomane project. Ja, het kan slagen door met loktarieven de Arkefly’s en Cor en Dons van deze wereld binnen te halen, maar daardoor zal het vliegveld de eerste twintig jaar geen winst maken en wordt Schiphol alleen maar duurder. Wellicht een beetje preken voor eigen parochie van Camiel Eurlings, maar waar eerder de connectie tussen KLM en Schiphol werd gezien als een schimmig onderonsje lijkt daar hier geen sprake van. Het is naast Mansveld juist Schiphol-baas Jos Nijhuis die pleit vóór Lelystad Airport. Alsof de KLM Schiphol wil behoeden voor een uitglijder. Mocht de bouw alsnog doorgaan dan dreigt volgens ingewijden het zoveelste drama, waarbij honderden miljoenen aan belastinggeld wordt verkwanseld. Nederland zucht al onder een overcapaciteit aan luchthavens. Groningen Airport is niet rendabel te krijgen (dus gemeente stort bij), Maastricht-Aachen is sinds het vertrek van Ryanair begin dit jaar ook in de financiële problemen (dus provincie stort bij) en over de clusterfuck in Twente hoeven we het niet meer te hebben, toch? Alleen in Rotterdam/Den Haag en Eindhoven gaat het goed. Niet toevallig de plekken waar wel veel mensen aanwezig zijn plus genoeg bedrijvigheid. Na tientallen miljoenen euro's aan weggegooide subsidie het perfecte bewijs dat aanbod (luchthavens) geen eigen vraag (passagiers) creëert.

Reaguursels

Inloggen

Als ze het nou wat meer onze kant op doen, richting almere ofzo, en niet als monopolie in schoot van schiphol groep gooien maar juist door concurrerend bedrijf, dan zie ik het wel zitten. Huidige plan zit niemand buiten lelystad en dronten op te wachten. Overigens zou lelystad prima passen bij KLM met hun Ryanair bijbetalen voor baggage mentaliteit.

Blasfemie | 24-06-14 | 14:07 | + 2 -

Ach ja, die wonderboy Eurlings! Van verkeersminister (!) naar CEO van de KLM. Wat een toeval...

Xirdalan | 24-06-14 | 12:42 | + 6 -

eindhoven is eigenlik het beste alternatief, er zijn echter 2 nadelen
1) defensie en hun toekomst plannen voor wat Air to Air refeuling in nato verband
2) De Eindhovense/Veldhovense woonwijk Meerhoven die gedeeltlijk op de oude vliegbasis ligt en waar je donder op kunt zeggen dat de mensen nooit aan hebben gedacht dat een vliegveld herrie maakt.
Je moet ze eens horen piepen als er weer eens F16's zijn omdat dat nodig is.
dat defensie ook een zegen is voor het zelfde vliegveld laten we dan maar even achterwege

Umberto die trotzoni | 24-06-14 | 12:07 | + 3 -

orca | 24-06-14 | 09:34 | + -4 -

Lelystad is vanuit het grootste deel van Noord-Holland en vanuit het Oosten alleen te bereiken per provinciale weg, voor mij is het vanuit Alkmaar even snel om naar Eindhoven te rijden!
Tel daar bij op dat Brabant heel veel (vaak ook internationale) technologische bedrijven telt, plus een groot achterland; plus dat er goede verbindingen zijn per auto en per spoor zijn met de rest van Nederland en zelfs België/Duitsland; plus dat er een link ontstaat met de Randstad; en het is duidelijk: Eindhoven moet het zijn.

FW Ta-183 Huckebein | 24-06-14 | 11:18 | + 10 -

Ik denk dat Lelystad beter kan inzetten op vracht. Plek zat voor opslag en overslag en het levert meer werk op per vliegtuig dan een vliegtuig met budget passagiers, want die doen toch geen dure uitgaven op het vliegveld. Dat gaat ook 365 dagen per jaar door i.p.v. met een spits in de vakantie periode's. Bovendien ontlast dat Schiphol zowel op de weg als op de landingsbanen, iedereen blij.

WaarDeWindWaait | 24-06-14 | 11:16 | + 4 -

Vliegen is helemaal nog nooit rendabel geweest.
Grote beleggers hebben NOOIT vliegtuig/vliegmaatschappij aandelen in hun portefeuilles.
De vliegindustrie draait op subsidies.

watergeus | 24-06-14 | 10:55 | + 14 -

Ach, on the bright side. Wanneer WO3 begint hebben we in ieder geval voldoende start- en landingsbanen voor gevechtsvliegtuigen. Zo ongeveer eentje per JSF...

Parel van het Zuiden | 24-06-14 | 10:24 | + 13 -

[OFF TOPIC] wanneer gaat de Noord-Zuidlijn open. #GTV. ik heb zo onderhand wel zin in die 7-minuten winst aan reistijd. van noord naar zuid +31 regio 020

Centauri3 | 24-06-14 | 09:55 | + 4 -

Het wordt tijd dat ze bij de overheid weer gaan doen waar ze goed in zijn: patiencen en uit het raam staren. Dan blijven de kosten te overzien.

RexMundi | 24-06-14 | 09:50 | + 26 -

"Alleen in Rotterdam/Den Haag en Eindhoven gaat het goed. Niet toevallig de plekken waar wel veel mensen plus veel bedrijvigheid aanwezig zijn" - Wellicht zit daar veel bedrijvigheid vanwege een vliegveld in de buurt? Nederland != Alleen de Randstad

WellusNietus | 24-06-14 | 09:47 | + -12 -

@Hoofdletsel

Als in jouw berekening naar de financiële haalbaarheid net zoveel reken/schrijffouten zitten als in je plempsel, heb ik eerlijk gezegd niet zoveel vertrouwen in je rekenarij.

Natte Washand | 24-06-14 | 09:39 | + -3 -

Schiphol lult uiteraard z'n eigen portemonnee. Als Lelystad een succes zou worden, en ik zie niet in hoe dat niet kan met juist de budget airlines, dan heeft Schiphol een probleem.

orca | 24-06-14 | 09:34 | + -8 -

Ik heb het genoegen gehad om een aantal jaren terug mee te werken aan een onderzoek naar de financiële haalbaarheid van vliegveld Twente.

Worst-case Scenario? Elk jaar 20% groei, elk jaar! En dan hadden we er nog een paar ambtenaren rondlopen die maar niet wouden snappen waarom wij niks van dat onderzoek wouden weten. Het was immers uitgevoerd door een onafhankelijke onderzoeker...

Bij Lelystad gaat het dezelfde kant op. De overheid vind het een fantastisch idee zonder dat ze ook maar enige kennis beschikt. De ambtenaren gaan vol goede moed de samenwerking aan met peperdure consultancy-kantoren (van uw geld) om een onrendabel vliegveld op poten te zetten (van uw geld) waar miljoenen achteraan gesmeten moeten worden (van uw geld) waarna iedereen met verbazing staat te kijken dat het niet het grootste succes ooit was.

Hoofdletsel | 24-06-14 | 09:28 | + 38 -

Maastricht-Aachen gaat ondertussen wat beter, omdat deze luchthaven het grootste deel van zijn inkomsten uit vrachtvervoer haalt. Dat trekt aan omdat de economie weer wat beter draait.

kapotjeplov | 24-06-14 | 09:21 | + 3 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken