WK-marketing Heineken faalt compleet

En niemand doet iets
En niemand doet iets
Het leek Heineken zo'n leuk idee om met 'iets Braziliaans' (een sambashirt! eureka!), een hashtag (#sambaselfie! eureka!) en een zogenaamde Chief Oranje Officer het WK in te gaan. Met anderhalve week WK op de teller is het moment aangebroken waarop we iets zinnigs kunnen zeggen over het effect van de marketingcampagne. Zeggen wij niet, zegt Heineken zelf. Dat is in blinde paniek Twittervolgers gaan opkopen voor zijn COO, en dat kan maar één ding betekenen. Marketeer Cor Hospes merkte op dat het aantal volgers van @HeinekenCOO ineens wel erg hard liep. En dat de nieuwe volgers toch allemaal een beetje raar waren. Zet zoiets op Twitter en binnen de kortste keren komt er aanvullend materiaal. Zoals het onwaarschijnlijke lijntje opwaarts en, nog leuker, de constatering dat liefst 96% van de volgers fake is. Heineken is inmiddels druk aan het spinnen en zegt dat het geen idee heeft waar die 5500 volgers vandaan komen. Alsof dat het niet alleen maar pijnlijker maakt. Blijkbaar is de totale belangstelling voor Heinekens COO dus, afgerond, precies nul. En Heineken is, wel of niet met hulp van klikchinezen, niet bij machte om de aandacht te trekken. Het goede nieuws is dat het nu alsnog in beeld is. Het slechte nieuws is dat 's Neerlands grootste bierbrouwer er gewoon niks van bakt. Misschien zijn wij niet representatief, maar ter DasKapital-redactie vindt niemand de reclame met Hans Klok leuk. Misschien is Amsterdam niet representatief, maar hier lopen nog steeds meer mensen rond in het rugnummershirt van twee jaar geleden dan in het fonkelnieuwe sambashirt. Het enthousiasme voor het shirt van het publiek houdt ook volgens duimzuigende paarsebroeken niet over. En aan die #sambaselfie doen ook alleen maar mensen mee die de actie niet begrijpen of Brits en derhalve dronken en lelijk zijn (bewijsch). Dus, Heineken, zegt u het maar. Zijn jullie sneu omdat jullie volgers moeten kopen, of toch omdat jullie gewoon een keertje hopeloos falen met jullie 'newsjacking' (kots) tijdens het WK? Ons maakt het verder niet uit.
UPDATE: Heineken reageert. Het faalt inderdaad gewoon glashard, zo laat het aan Quote weten.
UPDATE 2: En *poef*. weg zijn de followers. Toch wel handig dat Heineken al adverteerde bij Twitter.

Reaguursels

Inloggen

Degene bij Bavaria die voor 30$ al die followers heeft gekocht ligt nu waarschijnlijk te rollen over vloer van het lachen.

spoilerfreak | 24-06-14 | 06:37 | + 3 -

watergeus | 23-06-14 | 16:23
En precies wanneer heeft Heineken ooit lekker bier gebrouwen?

Djong | 23-06-14 | 21:36 | + -1 -

Nee, die twitteraccounts zijn niet gekocht. En politici wier erecte piemels (of racistische oprispingen) in de sociale media verschijnen hebben ook altijd last van een gehackt account....

Djong | 23-06-14 | 21:35 | + 3 -

Ze zouden zich eens bezig moeten gaan houden met hun core business, LEKKER bier brouwen en niet een chemicaliën mengsel als bier proberen te verkopen.

watergeus | 23-06-14 | 16:23 | + 4 -

en nu de prijs van bier omlaag. aub

nl04922 | 23-06-14 | 14:37 | + 15 -

Gamlakuk houdt zich al jaren bij een 8.6 je of een Arboga (helaas in NL niet te krijgen) in plaats van Heinekens paardepis te drinken...........

gamlakuk | 23-06-14 | 14:35 | + -14 -

Normaal gesproken is Heineken erg goed. Fantastische gadgets en goede reclames. Zijn ze veranderd van reclame bureau of is hun marketing talent thuis met een burn out ?

Don vinnie | 23-06-14 | 14:25 | + 20 -

ach.. het kan niet altijd raak zijn, kostbaar grapje denk ik

(c)ZWITSUL | 23-06-14 | 14:22 | + 5 -

Ze kunnen beter mij inhuren.

Kaas de Vies | 23-06-14 | 14:22 | + -5 -

Heineken wordt langzamerhand een ouwelullen merk.....

arretje | 23-06-14 | 14:22 | + 3 -

Die reclame van ze slaat ook als een tang op een varken. Lekker gek, of zo. Bloed-, maar dan ook bloedirritant.

Gielgb | 23-06-14 | 14:14 | + 11 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken