Sparen heeft nauwelijks nog zin

Zo, dat heeft de Europese Centrale Bank goed voor elkaar. Doordat die voor het eerst ooit ever negatieve depositorente introduceerde, gaat de rente voor klanten van de banken ook fors omlaag. Particulieren die hun spaartegoeden op de bank stallen, moeten er daarom vanaf nu rekening mee houden dat ze minder dan een procent rente ontvangen. Voor institutionele beleggers gaat het zelfs nog verder dan dat. Die kunnen nu niet altijd hun volledige vermogen beleggen of moeten geld een paar dagen vasthouden. Dat kost ze vanaf heden knaken (inlog) Niet heel vreemd dus dat er langzaamaan gemopper ontstaat over ECB-president Mario Draghi, de instigator van de negatieve rente. Wel allemaal heel fijn anoniem. De enige die zich daar niets van aantrekt is de KasBank, die bevestigt dat het doorberekenen van negatieve rente (=betalen voor stallen spaartegoeden) 'niet altijd te voorkomen' is. Het gevolg is dat de beheerskosten van onder meer pensioenfondsen stijgen, en dat spaarders nu duidelijk moet worden dat hun goede gedrag nauwelijks nog beloond wordt. Wie zijn spaarrekening als een buffer voor slechte tijden gebruikt, moet helaas constateren dat dat nauwelijks nog rendeert. Ieder ander, die bijvoorbeeld geld heeft klaarstaan voor een grote aankoop of gewoon een shitload aan cash achter de hand houdt, doet er goed aan dat uitgegeven totdat Mario 'inflatie' Draghi de waarde daarvan heeft laten verdampen. Het is een bij-effect, maar het lijkt erop dat Draghi het niet zo erg vindt. Geld uitgeven is nu eenmaal goed voor de economie.

Reaguursels

Inloggen

Waarom niet investeren in zonnepanelen op je dak? In mijn situatie koop ik voor tussen de 2 en 3 duizend euro een set zonnepanelen waarmee ik (in theorie, uitgaande van de Nederlandse zon) in mijn gehele stroomverbruik kan verzien. Ik ga dan zeker € 600,- per jaar besparen.
Levensduur panelen 20 à 30 jaar, terugverdientijd 5 jaar! Rendabeler dan sparen of aflossen op je hypotheek en misschien wel rendabeler (maar zeker veiliger) dan beleggen.

Flatzer | 20-06-14 | 21:27 | + 0 -

De echte Stolwijker | 20-06-14 | 14:19 + duitse herder | 20-06-14 | 15:58
Volgens mij zijn jullie vreselijk in de war met Spanje en Frankrijk. Ik ben altijd heel erg welkom in DK, de oostkust heeft meer dan sfeer en de westkust is gewoon de Noordzee die meer dan golfslag genereert, net als hier. Beetje jammer dat domme geblaat.

En nu weer on topic : Banken lijken zich weinig aan te trekken van klantvriendelijkheid en marketing. Na bailouts, bonus schandalen, ontslagen, bailouts en nog meer bonus schandalen is inmiddels zelfs sparen niet meer vergaren. Behalve de top. Die vergaart prima. Hoe krom alles ook klinkt en ondanks dat het uit te leggen valt. In zo'n situatie gaan mensen meestal naar een andere winkel waar de groentes nog wel vers zijn. In mijn optiek lijken banken zich erg veel met imago kamikaze bezig te houden. Het schijnt ze niks te boeien en dat is erg arrogant. Daar wil je ook geen spaargeld stallen.

Ongecodeerd | 20-06-14 | 20:22 | + 1 -

Ik heb ze al als oplossing horen noemen dat ze „kunstmatige inflatie” willen gaan creëren, om zo deflatie te voorkomen.

Heeft Plaatsgevonden | 20-06-14 | 18:41 | + 1 -

@duitse herder | 20-06-14 | 15:58 |
in het begin was je nog enigszins geloofwaardig, maar deze laatste post gaat helemaal nergens meer over. Volgens mij ben je gewoon uit NL weggegaan omdat iedereen jouw geouwehoer zat was.

small_town_dude | 20-06-14 | 16:31 | + 10 -

De echte Stolwijker | 20-06-14 | 14:19 |
De Nederlandse toerist is hier niet welkom. Ze komen met een auto en trailer van 4 meter lang. Volgeladen met voedsel en een paar honderd liter benzine in jerrycans. Ze slapen op een parkeerplek onder de auto en onder de trailer, om een campingplaats uit te sparen. Laatst eentje gesproken die had een koe in de paardentrailer, dan is de melk toch weer goedkoper.
Maar het werkelijke probleem is dat de Nederlander geen geld meer heeft. Dan maar zo, je moet toch iets voor je kinderen doen.

duitse herder | 20-06-14 | 15:58 | + -5 -

Zonder sparen geen kapitaal zonder kapitaal geen kapitalisme. Toch ? Maar het is in ieder geval duidelijk dat nu banken graties geld kunnen lenen bij de ECB dat ze spaarders niet meer nodig hebben. Jammer alleen dat zo de middenklasse totaal naar de kloten gaat. Bedankt stelletje criminelen daar bij de centrale bankjes. Bedankt voor de rente apartheid die jullie gecreeerd hebben. Zoalng ik leef zal ik niet vergeten wie de ongelijkheid zo verschrikkelijk heeft aangewakkerd.

Kets22 | 20-06-14 | 14:45 | + 3 -

Dus allemaal geld lenen nu want dat is nu voordelig straks gaat de rente weer omhoog betaal je meer en heb je dus minder geld, meer stress en meer angst om je baan te verliezen of met veel te veel schulden blijft zitten. En bange mensen zijn makkelijker te controleren dan mensen die relaxed zijn en 50k op een bank rekening hebben staan.

Don vinnie | 20-06-14 | 14:43 | + 2 -

sinar2 | 20-06-14 | 12:37
Ook voor vakantie is het niks. Ja, als je houdt van genietende bejaarden, mensen die 70 rijden waar je 80 mag en een eindeloze hoeveelheid fantasieloze dorpen zonder kerktoren, zonder school, zonder café, zonder winkel, zonder hart. Vakantie viert men er louter aan zee; een groot deel van de kust is volgebouwd met vakantiehuizen bij "stranden" zonder enige branding van betekenis. Eerlijk is eerlijk: Kopenhagen is een topstad, de rest totaal karakterloos. Geen wonder dat een huis en een hypotheek er geen drol kosten. Heeft iets met vraag te maken...

De echte Stolwijker | 20-06-14 | 14:19 | + 3 -

duitse herder | 20-06-14 | 13:01 | + -1 -
En godzijdank zitten daar ook de enórme zeikerds tussen.

De echte Stolwijker | 20-06-14 | 14:13 | + 7 -

@sinar2 | 20-06-14 | 11:32 |

Vanzelfsprekend moet je niet je volledige hypotheek aflossen. Vaak mag / kan dat ook helemaal niet, alsof je zomaar eventjes een paar ton achter de hand hebt. En de bank limiteert het bedrag dat je jaarlijks vervroegd mag aflossen.

Maar voor je positie op de huizenmarkt is het erg gunstig. Je huis staat niet / minder onder water en bovendien, bijlenen voor een nieuwe woning is nu erg interessant gezien de huidige rentetarieven.

raskol | 20-06-14 | 13:08 | + 2 -

@orca | 20-06-14 | 12:50
Da's ook niet geheel zonder risico (en zekerheid, daar word ik vrolijk van :D ), en dan moet je ook maar net vrienden hebben die er net zo op los sparen als ikzelf. ;)

Le Roi | 20-06-14 | 13:04 | + 1 -

De echte Stolwijker | 20-06-14 | 12:28
Totaal zijn er 1.800.000 Nederlanders de laatste jaren weggegaan. Dat zijn mensen met brains, lef, doorzettingsvermogen, goede opleiding en een klein beetje kapitaal voor de eerste aanloopkosten.

Nu na al die jaren moet jullie je twee vragen stellen:

- Wat komt Nederland binnen ?
- Wat blijft er in Nederland over ?

duitse herder | 20-06-14 | 13:01 | + -2 -

lekker allemaal in NL blijven en je verlies tellen... ik doe niet mee.
duitse herder | 20-06-14 | 12:17 | + -2 -

De globe is een stukje groter dan NLD en DK mijn waarde. Mocht iedereen in DK zo zuur zijn dan snap ik gelijk waarom ze die huizen zo'n eind van elkander neer zetten..

Shokrani Shokran | 20-06-14 | 13:01 | + 4 -

@Le Roi, je kan meer dan je zelf denkt. Ik ga ff uit dat je 40K op je spaarrekening hebt staan. Daar koop je inderdaad geen huis voor van 250K. Maarrrrrrrr als jij 1-2 vrienden hebt die ook elk 40K hebben staan en daar ziek van worden (rente en box-3), waarom poolen jullie dat bedrag dan niet en kopen samen een leuk objectje van 110-120K, voor de verhuur? Zelf beetje opknappen eventueel en hopsakee voor 650 per maand in de verhuur gooien.
Je profiteert dan mee mochten de prijzen voor og stijgen, bent van die graftiefusbank af waar je 1% rente krijgt, en je draait een aardig rendement.

orca | 20-06-14 | 12:50 | + 6 -

@De echte Stolwijker | 20-06-14 | 12:28
Denemarken is echt leuk .... voor vakantie. Verder is het saaie politiek correcte kneuterigheid daar.
Dus ik begrijp die herder wel dat hij voor vertier hier komt.

sinar2 | 20-06-14 | 12:37 | + 5 -

Bubba de Vuystneuqer | 20-06-14 | 12:32 | + 1 -
En een stuk minder deprimerend...

De echte Stolwijker | 20-06-14 | 12:35 | + 1 -

(Tweede) huisje in Frankrijk, Spanje of Kroatië kopen. Het is daar lekkerder weer dan in Denemarken :-)

Bubba de Vuystneuqer | 20-06-14 | 12:32 | + 2 -

duitse herder | 20-06-14 | 12:17 | + -1 -
Jij hebt niets aan je leven in Denemarken. Jij leeft echt maar voor één ding: het afkraken van Nederland. Daarvoor zit je 24/7 op GS en geaffilieerde sites te trollen. Want dat is het. Ben je dan een tragisch figuur of niet? Ik begin wel een beetje medelijden met je te krijgen. Blijkbaar moet je al je littekens en beschadigingen afreageren op het land dat je zo roemloos ontvlucht bent, je vastklampend aan je lage hypotheekrente en het huis van je buurman, dat blijkbaar onverkoopbaar is omdat je er al jaren mee zit te spammen. Ik hoop dat je ooit gelukkig wordt en dat meen ik echt.

De echte Stolwijker | 20-06-14 | 12:28 | + 9 -

@PolarWolf | 20-06-14 | 12:00
Ja, de vermogensrendementsheffing is al helemaal een absurd iets. Alsof je gewoon keihard gestraft wordt omdat je keurig een buffer achter de hand houdt.

@Ouwe Jood | 20-06-14 | 12:10
Wat 'kost' ik de Rabobank dan zoveel om die kosten van tegenwoordig te relativeren? Ik heb een zakelijke rekening waar, pak 'm beet, zo'n 30 á 40 transacties per maand op verricht worden. Allemaal digitaal. Twee keer per week log ik, eveneens volledig geautomatiseerd, in op telebankieren en kijk ik naar het saldo en of rekeningen op tijd betaald zijn. Waarom koste dit mij vroeger bijna niets terwijl hier écht personeel fysiek aan te pas moest komen, en kost het me nu honderden euro's per jaar terwijl het leeuwendeel van de bankzaken digitaal wordt verwerkt?

Bovendien, met die spaarcentjes die ik op de bank heb staan gaat de bank doodleuk gokken. Dat is altijd zo geweest en daar hebben ze ook, zelfs in deze crisis, de vruchten van geplukt.

Le Roi | 20-06-14 | 12:20 | + 17 -

Shokrani Shokran | 20-06-14 | 11:29 |
lekker allemaal in NL blijven en je verlies tellen... ik doe niet mee.

duitse herder | 20-06-14 | 12:17 | + -7 -

Sowieso verstandig om je (hypotheek) schulden af te lossen! Scheelt maandelijks niet alleen een aflossing, maar het geeft ook rust en maakt je onafhankelijk(er). En da's wel zo lekker :)

kornexz | 20-06-14 | 12:16 | + 6 -

@PolarWolf | 20-06-14 | 12:00
Netto wit spaargeld boven die 20.000 euro aanhouden is ook niet handig.
Voor dat bedrag is een nieuwe auto/wasmachine/50 inch TV zo gekocht. Voor hogere bedragen is het toch een hoger rendement behalen op beleggingen, een leuk BV-tje (al dan niet op de Kaaimaneilanden) of het onder het zwarte ledikant bewaren.

kapotte_stofzuiger | 20-06-14 | 12:15 | + -1 -

We hebben in Nederland al jaren een negatieve rente.
Dit dan wel dankzij de vermogensbelasting die uit gaat van een rendement wat op je spaarrekening al jaren niet meer gehaald wordt.

happen naar de baas | 20-06-14 | 12:13 | + 8 -

michello | 20-06-14 | 11:09
Weet ik niet...

duitse herder | 20-06-14 | 12:13 | + -6 -


@Le Roi, heel veel klanten kosten geld. Stel dat jij EUR 20.000 aan spaargeld hebt dan levert dat een bank aan inkomsten ongeveer EUR 160 - 200 op + laten we zeggen 30 voor je betaalrekening. Daar tegenover staat personeel, betaalsysteem, marketing, gebouwen, IT et cetera.
Ga eens kijken wat bankieren in bijvoorbeeld Italïë kost, als particulier heb je het hier zo slecht nog niet.

Ouwe Jood | 20-06-14 | 12:10 | + -6 -


Geen hond die hier aan beleggen lijkt te denken, en ja ook als de boel in zou storten kun je daar prima rendement mee behalen en voor de persoon die er geen verstand van heeft, stop je geld lekker in een profielfonds/vermogensbeheer als je toch voor de lange termijn bezig bent.

Ouwe Jood | 20-06-14 | 12:06 | + 0 -

Tja, luxeprobleem.

Ik heb spaargeld boven de belastingvrije grens, dus naast dat het me aan rente niks oplevert, mag ik elk jaar ook nog de belastingdienst blij maken met gratis geld omdat die nog steeds het totaal onrealistische rendement van 4% hanteren. De enige mogelijkheid die me open lijkt te staan is uitgeven. Maar waaraan? Ik heb geen schulden om af te lossen en ik heb al een auto.

Het is toch treurig dat tegendraads goed gedrag (terwijl verder iedereen op de pof erop los leefde) uit het verleden zo zwaar wordt bestraft.

Ik denk er sterk aan om het geld maar te laten "verdwijnen". Dan maar geen rente, maar de belastingdienst blijft er dan tenminste ook af. Kom je er nog steeds mee weg om te zeggen dat je het vergokt hebt?

PolarWolf | 20-06-14 | 12:00 | + 35 -

*500 euro per jaar PER 10K, dat is.

Le Roi | 20-06-14 | 11:52 | + 2 -

Voor mij als goede spaarder en startende ondernemer met weliswaar een goed lopende toko is dit erg frustrerend, want:
1) Hypotheek zit er de komende jaren niet in want inkomen is nog te variabel. "Kom maar eens terug met leuke cijfers als je 5 jaartjes bestaat met je bedrijf." zegt men bij de bank.
2) Op veel huurwoningen heb ik geen aanspraak want die hanteren een maximuminkomensgrens (om "scheefwonen" tegen te gaan, dank maatschappij!), met als gevolg dat ik een peperduur appartement particulier moet huren.
3) Ik zit nu met een leuk bedrag op een spaarrekening waar ik (nog) niks mee kan, en echt mogelijkheid om dat geld te laten groeien is er niet. Beleggen heb ik geen kaas van gegeten. Maar zal het wel op den duur nodig gaan hebben als ik hier ooit nog een huis wil kopen.
.
Ik kan me nog een tijd herinneren, bijna 10 jaren geleden, dat ik met bijvoorbeeld MaxiSparen van SNS conform 4,8% rente bijna 500 euro per jaar opstreek door netjes te sparen. Die 1,8% bij Rabo, die elk kwartaal een tiende minder lijkt te worden de laatste jaren, is een lachertje. Wel ben ik tegenwoordig zo'n 2 á 300 euro KWIJT aan de bank voor het kunnen hebben van een zakelijke rekening. Al met al kost de bank me tegenwoordig bijna geld. Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Een bank zou blij moeten zijn dat ik mijn geld bij hen wil parkeren.

Le Roi | 20-06-14 | 11:51 | + 22 -

Mensen hebben gewoon behoefte aan sparen voor later of een buffer voor noodgevallen. Dat verander je niet door de spaarrente onrendabel te maken, de behoefte blijft bestaan. Mensen gaan nu andere manieren zoeken om die behoefte te vervullen i.p.v. dat ze het in de Media Markt of bij Tonny Keijzers gaan uitgeven.

Alternatieven voor sparen/beleggen/buffer waar je geen bank voor nodig hebt (in volgorde van vertrouwd naar riskant):

- edelmetalen (fysiek)
- crowdfunding
- cryptocurrencies

bifferman | 20-06-14 | 11:45 | + 6 -

Shokrani Shokran | 20-06-14 | 11:29 | + 1 -
Dank je wel.

jemagookniksmeer | 20-06-14 | 11:37 | + 8 -

@raskol | 20-06-14 | 11:12
De overheid is blij met u. Zodra uw huis is afgelost komen ze langs met de vermogensbelasting aanslag.

sinar2 | 20-06-14 | 11:32 | + 4 -

"verkopen" moet zijn "kopen", excuus

Shokrani Shokran | 20-06-14 | 11:30 | + 0 -

duitse herder,

We weten nu allemaal wat voor 'n huis je in een uithoek van Denemarken kunt kopen tegen welke prijs. Waarvoor dank! Maar de meesten van ons zijn daadwerkelijk oud en wijs genoeg dat wanneer we besluiten in Denemarken te gaan wonen we ook de lokale funda kunnen bekijken. Daar hoef je ons niet voor te spammen met de website van je buurman...

Denk je nou bijvoorbeeld ook dat op een financieel blog in Hong Kong een Chinees die ooit naar Nederland vertrokken is daar de lokale reaguurders loopt te vervelen met de 3x zo goedkopere huizen in Nederland tov Hong Kong? Mocht die bestaan en mocht je hem vinden dan mag je me 24/7 spammen en midden in de nacht op bellen! Zo niet, kijken we wel op "funda.dk" wanneer we een huis in DK willen verkopen...

Shokrani Shokran | 20-06-14 | 11:29 | + 33 -

TheEgg | 20-06-14 | 10:48 | + 4 -
Eens. Buffer is buffer. Maar bank gebruikt die centjes om geld mee te verdienen. Het is wel zo eerlijk om daar een passende rente voor te geven.
Als jij die 50K thuis cash hebt liggen, komt de pliesie langs om dat af te pakken. Hun eerste mening is namelijk dat het crimineel geld is. Fijne overheid zo.

deluiegriek | 20-06-14 | 11:17 | + 23 -

Uitgeven? Schulden verlagen! Elke cent die je kunt missen kun je beter besteden aan vroegtijdige aflossing op je hypotheek. Met name bij aflossingsvrije hypotheken.

raskol | 20-06-14 | 11:12 | + 6 -

dus, als ik (ik heb) > een ton c.a.s.h. in mijn huiskluis liggen, op naar de volgende ton?

ENER-GY | 20-06-14 | 11:11 | + 1 -

Leuk die huizen in Denemarken, maar ik heb in NL meer dan alleen een inkomen. Ook een leven.

spelen | 20-06-14 | 11:09 | + 26 -

@duitse herder | 20-06-14 | 10:49
Dat zijn nog eens aantrekkelijke prijzen.
Krijg je daar ook HRA o.i.d. op? Of moet je dat netto ophoesten met ook nog een dik deel eigen vermogen voordat je een hypotheek krijgt zoals in Dui?

michello | 20-06-14 | 11:09 | + -6 -

En als je wel wat rente op je spaarrekening wilt hebben, stal je het buiten de EU, bij voorbeeld, maar niet noodzakelijk in een land dat geen belastingverdrag met NL heeft. Natuurlijk wel even goed opletten in welke valuta u de rekening wilt aanhouden.

jemagookniksmeer | 20-06-14 | 11:07 | + 6 -

Vergeten... druk op de pijltjes voor meer foto's... Je droom bestaat !

duitse herder | 20-06-14 | 11:03 | + -23 -

Zolang het jaarlijkse inflatie percentage hoger ligt dan de jaarlijkse rente percentage die een bank geeft zal je niet sparen en er alleen maar op toeleggen als je het spaargeld bij een bank wilt stallen.

grouverr | 20-06-14 | 10:49 | + 3 -

"Wie zijn spaarrekening als een buffer voor slechte tijden gebruikt, moet helaas constateren dat dat nauwelijks nog rendeert."
Een buffer hoeft ook niet te renderen. Een buffer moet bufferen. Als ik morgen 50k nodig heb, wil ik dat van de bank kunnen trekken. Als het rendeert is dat mooi meegenomen, maar daar heb ik geen buffer voor. Daar heb ik beleggingen voor. Maar ja, die bufferen weer een stuk onhandiger.

TheEgg | 20-06-14 | 10:48 | + 37 -

Koop een huis in Denemarken... die prijzen stijgen. Dit pand (panden) heb je ergens tussen 275-300.000 euro. Hypotheekrente 0,5452 %. Bruto dus !

www.dinejendomsmaegler.dk/koeb/sagsvis...

duitse herder | 20-06-14 | 10:46 | + -26 -

Het is staatscriminaliteit op een ongekende schaal, een parasitair systeem van epische proporties, dat mensen beloont om geld uit te geven waar ze nooit voor hebben gewerkt door andere mensen het geld waarvoor ze hebben gewerkt af te pakken. Elk jaar weer 1,25% van het totaal. En dat percentage gaat nog stijgen.
Het komt allemaal neer op de totale onwil om schulden ook daadwerkelijk af te betalen. Sterker nog: schulden moeten alleen maar toenemen. Het is een Ponzi-schema, gefinancierd door middel van het beroven van mensen die geld opzij zetten voor een grote aankoop, de studie van hun kinderen of om hun moeder een menswaardig bestaan te geven voor als ze oud en ziek wordt.

De echte Stolwijker | 20-06-14 | 10:44 | + 58 -

c) mocht het toch allemaal teveel worden, is er nog altijd de WSNP.

kapotte_stofzuiger | 20-06-14 | 10:37 | + -16 -

Sparen is voor losers.
Leen geld, het is spotgoedkoop en doe er leuke dingen mee (dus vooral geen overprijsde Vinexhut ervan kopen):
a) goed voor de economie, geld moet rollen
b) de eurozone zal inflatie blijven stimuleren, dus de schuld wordt steeds minder.

kapotte_stofzuiger | 20-06-14 | 10:28 | + -45 -

Het gaat eg nie om die paar luitjes met miljoenen want die redden zich wel met allerhande routes. Het gaat om de vele miljoenen figuren met 10-20-40K pp op de bank. Nou zijn dat dezelfde figuren die massaal PVVDA hebben gestemd dus geen genade.

orca | 20-06-14 | 10:20 | + -20 -

Cash is king. Er moet zoveel mogelijk geld buiten bereik van banken en overheid gebracht worden. Bij voldoende volume doet dit zo'n pijn dat men zal moeten bijdraaien om aan kapitaal te komen. Ongeacht wat de ECB doet.

Parel van het Zuiden | 20-06-14 | 10:11 | + 46 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken