Netflix naait slome internetproviders

U heeft als Nederlander dan wel beschikking over de snelste Netflix, niet iedereen verkeert in deze luxepositie. In de VS bijvoorbeeld buffert de online videoservice erop los. Schuldig daaraan zijn de internetproviders die Netflix opzettelijk trager maken. Na het nodige gelobby kunnen providers namelijk extra geld eisen bij websites om sneller te streamen. Iets waar Netflix, op piekuren verantwoordelijk voor eenderde van al het internetverkeer, nogal gevoelig voor is. De afgelopen maanden voelde het bedrijf zich al gedwongen dure deals te maken met providers als Comcast en Time Warner die toevallig de gemiddelde downloadsnelheid zagen afnemen in de VS. Na wat extra dollars en een meer directe toegang voor klanten waren de problemen ineens opgelost. Maar nu slaat Netflix terug. Om klanten duidelijk te maken waar het werkelijke probleem ligt staat tijdens het bufferen onder het laadbalkje: ‘The Verizon network is crowded right now. Adjusting video for smoother playback’. In hun gevecht tegen de geldzucht van de inhalige providers zit er blijkbaar niets anders op dan het beestje bij de naam te noemen. Websites als Google en Netflix zijn daarom ook begonnen met het openbaar maken hoe snel providers hun platformen daadwerkelijk weergeven. Blij dat deze Stasipraktijken niet in Nederland voorkomen? Think again. En nu streaming steeds groter wordt is het wachten tot de oorlog tussen internetproviders en de Netflixen van deze wereld echt losbarst. Mocht u het allemaal nog niet begrijpen, dan kunnen we altijd deze video van John Oliver aanraden. Gaan wij weer verder met House of Cards kijken. Voorlopig zonder vertraging.

Reaguursels

Inloggen

Don Vinnie heeft wel een puntje maar niet zo'n punt. Ik ben van Tele2 wat maximum 11MB haalde van de 20MB (beloofd en ik had ervoor 18MB gehaald bij andere provider) naar Alice gegaan, dat was toen ook al een (bijna) dochter van Tele2 en opeens had ik 17MB.

Andersom dag | 05-06-14 | 21:55 | + 0 -

@Pimp my Voortuin: Helemaal niet, want dat is de eindgebruiker.
 
Waar het om gaat, is dat ik zelf wil beslissen waar ik voor betaal. Als dat betekent dat ik meer betaal als ik een dikkere pijp bij mij door de voorgevel wil hebben omdat ik veel data verstook, is dat prima.
 
Maar als de provider mij gaat aanslaan op basis van de smaak data die ik verstook, betekent dat dat er iemand nodeloos EN ZONDER LAST DAARTOE door mijn data aan het snuffelen is. Ik woon niet in een politiestaat en er is geen enkele reden om mij waar dan ook van te verdenken, dus opgesodemieterd uit mijn dataverbruik.
 
Die hele 'jullie kijken maar, want ik heb niks te verbergen'-instelling is voor mensen die niet begrijpen dat deze instelling de omgekeerde wereld is. Als je namelijk niets te verbergen hebt, is er geen reden om bij jou te komen snuffelen en dus hebben die kabelboeren je met rust te laten. Ik weiger me vooraf te laten criminaliseren door wie dan ook. Als het OM dat doet, schreeuwt Peterrrrrr de Vries meteen over 'Gerechterlijke dwalingen' en begint hij om schadevergoeding te janken.
 
Ik betaal voor netwerkcapaciteit. Niet voor een pseudo-ambtenaar, die nog geen bit van een byte kan onderscheiden, als babysitter.

pietvanvliet | 04-06-14 | 20:16 | + 8 -

[email protected] | 04-06-14 | 19:56: toen Netflix ging betalen, ging de snelheid direct omhoog, dus alle infrastructuur om voldoende bandbreedte te leveren lag allang klaar.

ongelovigehond | 04-06-14 | 20:09 | + 7 -

Eigenlijk was het te verwachten dat er weer geldwolven uit het bos kwamen die even denken om extra winst te creëren.
En ze wisten dit natuurlijk van te voren al.. Er komt een moment dat de prijs die je vraagt voor een 100Mb lijntje niet dekkend is voor de investering die het vereist. Vroegah kon het allemaal makkelijk, want niet iedereen gebruikte hun snelheid maximaal en kon je de beschikbare capaciteit wel een aantal keren overboeken... Maar ook toen was er al een probleem met de downloaders die een verhoudingsgewijs te groot deel van de beschikbare snelheid binnen een deel van het netwerk opslurpten.
Nu is er iets, wat een beetje internet goeroe al jaren geleden zag aankomen, dat de beschikbare bandbreedte legaal opslurpt en nu moet er in eens geld bij ?

Het hele net neutrality gehuil gaat uiteindelijk om wie de rekening voor deze streaming diensten gaat betalen.

Pimp my Voortuin | 04-06-14 | 18:43 | + 1 -

@ Don vinnie | 04-06-14 | 16:46
Dan heb je waarschijnlijk een adsl lijn en fttc ( fiber to the core) en geen ftth ( fiber to the home).
adsl is een analoge lijn, vergelijk het met het regulier praten met iemand, hoe verder weg de persoon, hoe moeilijker iemand te verstaan wordt, en dat data soms meerdere keren verzonden moet worden voordat het goed is overgekomen.

bij glasvezel heb je alleen de overhead van de internet protocollen ( tcp, udp)
Als je paketjes stuurt van 1 kb per stuk, dan ben je 128 bits kwijt aan overhead, je hebt er dan nog maar 896 bits over voor je bericht, hierdoor heb je dus al meer dan 10% verlies aan overhead voor je protocol.
Maak je de pakketjes groter dan wordt de overhead minder, maar als je verlies van een pakketje hebt dan wordt de data die je opnieuw moet sturen weer groter en bij een trage verbinding kan dit dus meer tijd kosten dan kleinere pakketjes.

de snelheid van je abonnement is wat de provider MAXIMAAL van jou kan ontvangen en naar jou kan sturen, over de tussenliggende routers, kabels en verdeelkastjes heeft een provider vaak niks te vertellen.
Heb je een kastje bij jou in de wijk staan dat maximaal 100 mbitaan kan en er downloaden 3 mensen met een abonnement van 100 mbit, dan krijgen jullie allemaal 33,3 mbit.

heel nederland genereert tussen de 0,8 en 2,8 terrabytes aan data per seconde.
wij hebben 7,5 miljoen huishoudens en een gemiddelde verbinding met internet van 46,9 mbyte( per computer, bij een smartphone is dit 12,5)
1000 huishoudens is dus 46,9 gbyte, 1 miljoen huishoudens is dan 46,9 terrabytes.
als 1 miljoen huishoudens tegelijk gaan downloaden is er al een gigantisch tekort aan bandbreedte. het is alleen zo dat niet iedereen tegelijk gaat downloaden ( net zoals bij een sportschool niet alle leden tegelijk aanwezig zijn, of bij een voetbalclub niet iedereen tegelijk gaat voetballen).
hierdoor heb je op piekmomenten dus ook een mindere verbinding als bij jou in de wijk of in de stad het limiet van de kabels of routers is bereikt.

De verbinding die jij ontvangt is van al deze omstandigheden afhankelijk ( paketgrootte, aantal mensen in de wijk, tijdstip van de dag, analoog of digitaal, apparaat)

nl.wikipedia.org/wiki/Transmission_Con...
ams-ix.net/technical/statistics
www.compendiumvoordeleefomgeving.nl/in...
www.netindex.com/download/2,48/Netherl...

dejeroen | 04-06-14 | 18:19 | + 15 -

@broodje_kruidenboter | 04-06-14 | 16:59
Hoe je het went of keert je download snelheid hangt af van je provider en hoe vol het netwerk in je buurt is en niet van mijn PC thuis.

Don vinnie | 04-06-14 | 17:34 | + -22 -

@Don vinnie, u kent duidelijk het verschil tussen megabit en megabyte niet... Ja dan is het inderdaad je eigen schuld.

broodje_kruidenboter | 04-06-14 | 16:59 | + 24 -

Internet providers belazeren al jaren de gebruikers. 10mb/s download snelheid is normaal gesproken 1.5MB/s (volgens netspeed test ) als je je provider hierop aanspreekt is het op de een of andere manier mijn schuld, mijn wifi, mijn thuis netwerk (glasvezel kabeltje) mijn router etc etc. Netflix heeft een goed punt en heeft helemaal gelijk. Als ik netflix betaal wil ik ook een service die werkt.
Nu kan je zien dat het de provider is en dus eventueel klagen of veranderen.

Don vinnie | 04-06-14 | 16:46 | + -20 -

Boris die Sauertopf | 04-06-14 | 16:15
Want als je het als download aanbiedt heb je geen dataverkeer?
En waarom zou je iets in godsnaam willen downloaden als je het ook fatsoenlijk kan streamen?

Absoluut niet waar | 04-06-14 | 16:44 | + 31 -

Ik ben voor Netflix. Netneutraliteit FTW.
 
Dan zorgen die glas- en kabelboeren er maar voor dat hun netwerk de vraag aan kan. Met dat pseudo-monopolie van ze.

pietvanvliet | 04-06-14 | 16:42 | + 24 -

Als Netflix nu ook gewoon de content als download gaat aanbieden, opgelost probleem..

Maar nee, dat gaan ze natuurlijk nooit doen, iets doen waar de klant opstaat te springen is not done natuurlijk, prutsers.

Boris die Sauertopf | 04-06-14 | 16:15 | + -74 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken