Duits tolvignet is een complot

De Duitsers gaan een Autobahn-vignet invoeren, tot zover niets nieuws. Vooral interessant is het feit dat de klachten van enkele deelstaten blijkbaar niet echt serieus worden genomen. Helaas voor de Duitsers staat Brussel geen prijsdiscriminatie toe en moeten ze zelf ook dokken. We bedoelen daarmee niet dat ze moeten dokken, maar dat ze iets moeten verzinnen dat niet als discriminatie wordt aangemerkt. Dat is gelukt, want volgens weekblad Focus krijgen de Duitsers korting naarmate hun auto milieuvriendelijker is. Dat zou blijken uit de definitieve versie van het voorstel, waarin een vignet 100 euro per jaar gaat kosten. Keiveel geld, tenzij u in een stomme auto rijdt. Eigenlijk is het voor auto's met een Duits kenteken dus gewoon een soort Halsema-bolide-bijtelling. Er komt echter ook een regeling voor buut'nlanders. Wie met de auto Duitsland in wil, mag 10€ per tien dagen aftikken, of 30€ voor twee hele maanden. Als we dat naast Oostenrijk (€24,80 voor veel minder snelweg) leggen dan valt het best wel mee. Als we dat naast Zwitserland leggen dan is het echter ineens enorm duur. Maar het verneukeratieve van deze prijsstelling zit 'm in iets anders. De meeste Nederlanders gaan helemaal niet voor de lol naar Duitsland en mensen die dat wel doen, zijn eigenlijk een beetje sneu. Een jaarvignet zal dus binnen de kortste keren het zelfde voor uw mojo doen als een Opel Zafira of - daar hebben we ze weer - een elektrische auto. Met een beetje pech betaalt u straks 180€ per jaar aan tweemaanden-vignetten om maar niks te hoeven uitleggen op de voetbalclub. Het enige alternatief is de sportieve versie van uw vermoedelijk Duitse leasebak (hier kiezen). Linksom of rechtsom gaat Duitsland dus heel veel geld aan u verdienen. En Brussel doet er niets aan.

Reaguursels

Inloggen

Binnenkort is de voorruit van de gemiddelde auto dermate vol met allerlei parkeer- en tolstickers, dat je alleen nog maar door zo'n 'brievenbus' de weg kunt zien zoals een bestuurder van een tank.

En dat allemaal omdat de politici jaar in jaar uit meer uitgeven dan er binnenkomt.

Xirdalan | 27-05-14 | 14:17 | + 0 -

Ik zie geen reed meer door al die vignetten op mijn voorruit.

Don vinnie | 27-05-14 | 12:52 | + 1 -

Het vignet is het begin van het failliet van de voordelen van 1 EU. Next up: Nederland gaat iedereen ook platheffen. Gewoon omdat iedereen het doet. Echt een voordeel die EU (not).

geldmoetrollen | 27-05-14 | 12:50 | + 0 -

Gat in je begroting? Verzin als lapmiddel een nieuwe heffing op auto's. Wie klaagt, kun je daarna wegzetten als een foute milieuvervuiler, dus scoren is simpel. Een eeuwige bron van inkomsten! En als de autosector onder het geplunder bezwijkt, wijt je het verlies van banen aan de graaiers in de top van de auto-industrie.

Rearden Metal | 27-05-14 | 10:54 | + 1 -

-weggejorist-

NickyG | 27-05-14 | 03:29 | + 4 -

Ik betaal graag die 100 Griekse wc munten om mijn 335i eens de sporen te kunnen geven

Zatkniss | 26-05-14 | 21:34 | + 3 -

@-PR- | 26-05-14 | 17:09 | + 10 -
Die 10 dagen zijn speciaal gekozen voor mensen zoals u dat wanneer u 2 weken naar Italië gaat u op de terugweg een nieuw vignet mag kopen.

Osdorpertje | 26-05-14 | 20:28 | + 16 -

sinar2 | 26-05-14 | 18:08
Nee, wordt verdeeld onder de deelnemende landen. Duitsland deed indertijd ook mee, maar is overgestapt op hun eigen Mautsysteem omdat ze dachten daar meer aan over te houden. De prijs van dat Eurovignet ging vervolgens niet omlaag heb ik gehoord, dus Nederland is vast meer gaan verdienen.

RL | 26-05-14 | 19:43 | + 1 -

Nuts. Waarschijnlijk komt Brussel nu met een actie om dit af te schaffen, om het vervolgens in heel Europa in te voeren. De opbrengsten van dat vignet gaan dan lekker naar, juist, Brussel. Kunnen ze voor Van Rompuy weer ergens een mooi paleis bouwen. Poetin is er niets bij.

Old_Spice | 26-05-14 | 19:30 | + 8 -

Wat is het doel van een autovignet ?

duitse herder | 26-05-14 | 18:54 | + 3 -

"Dat is gelukt, want volgens weekblad Focus krijgen de Duitsers korting naarmate hun auto milieuvriendelijker is.". Dat is ook een vorm van discriminatie. Zo een regeling is alleen toegestaan volgens EU-recht als het ook voor andere unie-burgers van toepassing is.

Niet dat dit het idee enigszins minder onzinnig maakt. Het is maar dat u het weet.

Hollow Liberty | 26-05-14 | 18:23 | + 0 -

@RL | 26-05-14 | 17:59
Dat is niet specifiek voor Nederland, de centen zullen wel rechtreeks naar Brussel gaan

sinar2 | 26-05-14 | 18:08 | + 5 -

Ik ben echt blij met de EU. Als ik over de grens internet moet ik zwaar betalen. Als ik mijn een auto een paar landen aandoe moet ik een woud van stickers op mijn voorruit plakken, mijn stofzuiger mag niet meer dan 900 Watt zijn. Alleen maar voordelen.

i-Wonder | 26-05-14 | 18:00 | + 49 -

sinar2 | 26-05-14 | 17:47
Worry not, lmgtfy.com/?q=eurovignet

Dat betalen al die buitenlandse vrachtwagens die op de Nederlandse wegen rijden. Het is er al jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren.

RL | 26-05-14 | 17:59 | + 1 -

Duitsland verdient al heel veel geld aan mij. Al die accijns en BTW die naar Frau Merkel gestort wordt...

Geenstijlfiguur | 26-05-14 | 17:48 | + 11 -

En dat terwijl de wegen hier verstopt zitten met gratis rijdende (want ze tanken nog even in Duitsland voor ze de grens over komen) poolse en bulgaarse vrachtwagens waar de nederlanders voor op mogen draaien.

sinar2 | 26-05-14 | 17:47 | + 13 -

Ach, aangezien je op secundaire wegen in DE toch 100 km/u mag rijden gaat dat nog steeds harder dan door Nederland rijden. Ik weiger in ieder geval een vignet te kopen.

RL | 26-05-14 | 17:46 | + 13 -

Off Topic: Zie net dat KPMG mijn gratis advies op Das Kapital van 13 mei j.l. om maar snel Jan Hommen tot topman te benoemen nu toch maar heeft opgevolgd.

Ze willen hem voor 4 jaar gaan benoemen op 14 juni a.s.

daskapital.nl/2014/05/kpmgtopman_ik_de...

Outsider-Inside | 26-05-14 | 17:24 | + -6 -

Dan ga ik voortaan wel met de helicopter.

TP 1984 | 26-05-14 | 17:12 | + 7 -

Die 10 dagen zal ook wel niet geheel toevallig gekozen zijn...

-PR- | 26-05-14 | 17:09 | + 23 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken