Luchthaven Twente dankzij staatssteun bijna kapot

Het lijkt toch echt te gebeuren. Miljardair Dik Wessels die het gaat verliezen van gemeentepolitiek en actiegroepen. De Tukkers zijn het namelijk zat: Luchthaven Twente moet kapot. Zo beu dat zelfs D66 (tegen het plan) tijdens de afgelopen gemeenteraadsverkiezingen het Enschedese college werd in geholpen ten koste van de PvdA (vóór). Essentieel verschil, want de gemeente Enschede beslist samen met de provincie Overijssel over de ontwikkeling van het voormalige militaire vliegveld. Was daar in beginsel volgens betrokken partijen absoluut geen staatssteun voor nodig, later bleek dit toch iets anders te liggen. Het nieuwe college eist nu dat het voor 1 september van de Europese Commissie te horen krijgt of er sprake is van ongeoorloofde staatssteun en anders wordt het project stopgezet. Aangezien Brussel pas volgend jaar met uitsluitsel denkt te komen lijkt de deadline definitief het einde voor Wessels en consorten. Zouden alle verzinsels over duizenden nieuwe banen, passagiersaantallen en geïnteresseerde luchtvaartmaatschappijen voor niets zijn geweest. Of we daarmee de 20 miljoen euro aan staatssteun terug zullen krijgen is de vraag, maar de gevraagde extra kapitaalinjectie van 5 miljoen is dan sowieso van tafel. Dik Wessels was maandag, toen bekend werd dat de EC meer tijd nodig had voor de casus, al niet vrolijk. Nu de plaatselijke politiek het speeltje plan van de miljardair, burgermeester (PvdA) en verantwoordelijk wethouder (PvdA, voorheen o.m. KPMG) bijna onmogelijk heeft gemaakt is het om de Enschedese SP te citeren ‘een mooi zooitje’ .

Reaguursels

Inloggen

Dus als je geen zin hebt als belastingbetaler om garant te staan voor andermans speledingetjes, waarbij eventuele winsten volledig naar die private partij gaan en eventuele verliezen volledig voor rekening van de gemeente komen, dan ben je een zeurende, boomknuffelende milieu-NIMBY-hippie. Dat geeft wel weer aan dat de voorstanders van subsidievliegveld Twente wel hun mond open kunnen doen, maar niet hun oren.

Ooit_huisregelneef | 16-05-14 | 23:59 | + 0 -

Aan het belachelijke plussen van "Ooit_huisregelneef | 14-05-14" een zeer hoog gehalte TC Tubantia Hillbilly NIMBY's hier. Had persoonlijk das Kapital hoger ingeschat.

Norman N. Warden | 16-05-14 | 02:48 | + 11 -

wat een klootjesvolk. NIMBY principe viert weer hoog tij.

Ik vind het nogal een eind rijden naar Weeze. Munster/osnabruck heb ik nog nooit vandaan gevolgen. Er wonen genoeg mensen in de omgeving, en andere vliegvelden zijn voldoende ver weg lijkt mij zo.

Ir. Wilhelmus | 15-05-14 | 18:55 | + 13 -

Blijkbaar is er veel behoefte aan achterland en dus achterstand... kortzichtige mensen genoeg zo te zien. Heeft u allen mooi weer wat te klagen over 15 jaar.

1,2,tja,tja,tja | 15-05-14 | 15:33 | + 12 -

Aha, ook hier weer de dromers die beweren dat een spoorlijn naar FMO (kosten 10-25 miljoen per strekkende kilometer) wel een rendabel idee is. Kansloze heikneuters die geen enkele ambitie hebben en de complete infrastructuur het liefst via Duitsland willen laten lopen. FMO is trouwens voor de rest van Tukkerland een stuk verder weg en incl .het laatste stuk karrepad in Duitsland kost het je bijna 90 minuten om daar te komen. Kansen genoeg dus voor een regionaal Nederlands vliegveld met een catchment area van 90 minuten.

Norman N. Warden | 15-05-14 | 13:24 | + 8 -

gamlakuk | 15-05-14 | 10:56
Je bedoelt "libertariër".

Coolchwip_ | 15-05-14 | 12:48 | + 0 -

Behoud het als vliegveld voor de kleine luchtvaart. Alle faciliteiten zijn daar. Maar ga alstjeblieft geen kansloos hobbyproject starten. Het achterland is veel te klein voor een zakelijke luchthaven met Schiphol op 90 minuten. Henk en Ingrid die iedere Augustus naar Palma de Mallorca vliegen brengen niet genoeg in het laatje..

Shokrani Shokran | 15-05-14 | 11:31 | + -1 -

Als goed libertijn is Gamlakuk tegen welke subsidie dan ook.

Laat de markt maar een luchthaven Twente stichten als daar al behoefte aan zou zijn...

En de markt laat het afweten. Geen behoefte , dus!

gamlakuk | 15-05-14 | 10:56 | + 0 -

Elk dorp haar eigen luchthaven!

En dan wachten op alle NIMBY's die klagen over geluids- en stankoverlast.

kapotte_stofzuiger | 15-05-14 | 10:06 | + 3 -

Met name voor de universiteit vind ik dit een gemiste kans, de UT dingt mee in grote innovatieve projecten, daar hoort een goede internationale bereikbaarheid ook bij. Jongens als Google en Twitter werken al samen met het Business en Science center, echter dan willen ze hun vliegtuig wel in de buurt kunnen parkeren.
Wil je van Twente geen achterland maken in de toekomst, dat is zo'n luchthaven een must. Anders moet je accepteren dat de kennis, banen en geld wegstromen.... en daarmee de kansen voor de jeugd.

1,2,tja,tja,tja | 15-05-14 | 09:53 | + 5 -

Helemaal mee eens die FMO ligt dicht bij en de duitsers hebben aangeboden om een directe trein verbinding te gaan aanleggen. Dat lijkt mij een veel zinniger plan. En dan vliegveld twente zo laten als het is met wat plezier lucht vaart (zweefvliegers e.d.)

Dlareg | 15-05-14 | 08:35 | + -12 -

Jammer als het niet zou lukken.
Ik zag al visioenen voor me dat ik binnen een half uur na vertrek in de vertrekhal kon staan om voor een paar tientjes naar Spanje te kunnen vliegen.
Voor dat doel rij ik nu nog naar Weeze ( 1 uur, 20 minuten), hoewel het parkeren daar inmiddels ook aardige schiphol ambities begint te vertonen.

loze stijl | 15-05-14 | 06:10 | + 9 -

Je bent vanaf Enschede in een uur op Flughafen Münster-Osnabrück. In minder dan twee uur rij je naar Schiphol, Düsseldorf, Dortmund of Eindhoven. Maastricht-Aachen is net iets meer dan twee uur rijden en dus onmogelijk ver weg. Maar dan nog blijven er vijf concurrerende luchthavens over en met uitzondering van Schiphol en Düsseldorf hebben ze allemaal moeite om financieel rond te komen.
.
Als inwoner van Enschede zal ik erop proosten als de stekker er nu snel definitief uit gaat. Niet vanwege het lawaai, maar omdat dit project de stad anders nog jarenlang miljoenen zou blijven kosten, vooral vanwege de ondoordachte garanties door de gemeente waarop uiteindelijk aanspraak zal moeten worden gemaakt omdat het commercieel gezien zo'n kansloos project is. Als het allemaal commercieel zo interessant was, dan zou de gemeente helemaal niet voor astronomische bedragen garant hoeven te staan.

Ooit_huisregelneef | 14-05-14 | 23:54 | + 6 -

Geen cent publiek geld hier naar toe s.v.p. FMO ligt op 80 km afstand. Wat voegt een extra vliegveld toe? Het zal altijd een vechtmarkt blijven.

Fair Trader | 14-05-14 | 23:46 | + -12 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken