Ro&Jo op bezoek bij Een Echt Bedrijf BV

De beste Ro&Jo van deze week
De beste Ro&Jo van deze week
Ro&Jo gaan elke dag naar een bedrijf. Ze zijn bij aandeelhoudersvergaderingen, productpresentaties of vrijdagmiddagborrels en willen graag weten: wie is hier belangrijk?

Wat: Een Echt Bedrijf BV presenteert de nieuwe bedrijfsstrategie

Wie: Een wulpse receptioniste, drie zeer tevreden aandeelhouders, een Heel Belangrijke Meneer en aan het eind onverwacht ook nog even Jort Kelder

Of we nog een kop koffie zouden willen, vroeg de vriendelijke dame van de receptie toen we al een kwartier zaten te wachten. De Heel Belangrijke Meneer (HBM, ook wel CEO genoemd) had zich laten excuseren omdat hij nog in een conference call zat met Tokyo. Dat wilden we wel, koffie. We waren net een klere-eind komen rijden. File. Naarmate we dichter bij het landelijk gesitueerde hoofdkantoor van Een Echt Bedrijf BV kwamen, fleurde ons humeur op. De lange rit ernaartoe vergaten we spoorslags bij de geur van onze tweede kop koffie. Nespresso®. En dan niet met de cupjes die u thuis ook heeft, maar de echte, die ze alleen aan bedrijven verkopen. Dat is omdat werknemers ze anders stelen. Ook de rietsuiker was van goede kwaliteit. Lekker. Jo drinkt nog een kopje.

'Japan is onze belangrijkste afzetmarkt', verontschuldigt de HBM zich glimlachend als hij ons 20 minuten later persoonlijk komt ophalen. 'We hebben er op dit moment nog even geen omzet, maar we verwachten dat we in heel Azië binnen drie jaar op €325 miljoen uitkomen. Japan wordt daarin key. Uit onderzoek blijkt dat Japanse huisvrouwen gek zijn op ons design.' Ineens valt het op, alsof we al die tijd blind zijn geweest. Alle troep in dit pand is met koi-karpers en blauwe jasmijnranken beschilderd. Erg sfeervol. In alles straalt het bedrijf uit dat het ze menens is - succes in Azië ligt binnen handbereik. De HBM zwaait naar iemand in de verte. 'Ik heb ook wat Japanse woorden geleerd. Willen jullie weten hoe je een schijtende labrador tot de orde roept?'

Een gigantische rel. Dat was wat niet lang geleden in internationale media ontstond over de werkomstandigheden van de fabrieken in Bangladesh. Hoe het precies zat, kan de HBM zich opeens niet meer herinneren. Hij vertelt gauw een sappige anekdote over de bijensterfte in Mozambique. Grappig, die stond gisteravond toevallig ook in NRC Handelsblad. Een man van de wereld, dat is hij. Dan: 'Hebben jullie weleens gezien hoe je met een schoen een fles wijn kunt ontkurken?' Hij grijnst. 'Ik lees altijd Das Kapital. Vooral jullie stukjes.' Ook nog een echte liefhebber dus.

Jaarlijks gebruikt Een Echt Bedrijf BV zo'n 156.000 vellen printerpapier. Dat zijn er 615 per dag. Of 165.000 sinds Ricky van Wolfswinkel voor het laatst scoorde, als je de weekenden meetelt. 'Grappig hè, drie keer dezelfde getallen en toch zo'n ander idee', glimlacht de Heel Belangrijke Meneer. Ro weet van bewondering niet meer zo goed wat hij moet zeggen. 'Oh, écht?', stamelt hij.

'Stelletje knorren,' roept Jort Kelder, 'Gaan de zaken echt zó slecht?'

Nog een rondje in de Maserati, en weg was hij.

Reaguursels

Inloggen

Jeemig, wat een lol, het lijkt wel een volkskrantenkop!
(Het moet je triggeren om te lezen maar is onbegrijpelijk!)

Einde van de Domheid | 14-05-14 | 10:46 | + -2 -

Doe gelijk even een foto van de wulpse receptioniste, bij voorbaat dank.

Durereaguurder | 14-05-14 | 10:37 | + 2 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken