Haatzaaiers maken Tesla flyerend kapot

De tijden van het anoniem schelden op het internet zijn definitief voorbij. In San Francisco gaan gekkies mensen schijnbaar weer oldskool de straat op om te demonstreren voor de goede zaak. Door flyers bij onbemande Tesla’s achter te laten worden bezitters EIN-DE-LIJK gewaarschuwd dat men onderdeel is van ‘georganiseerde misdaad’. Dus krijgen de eigenaren het vriendelijke doch dringende verzoek de auto zsm terug te brengen. Volgens het papiertje (foto) manipuleert de automaker het Amerikaanse Congres en zou de Lithium-ion batterijtechnologie nog onveiliger zijn dan we nu al vermoeden. Verder zou Tesla een stille partner in crime van Google zijn. Aan de ene kant zou de zoekmachine alle negatieve publiciteit wegfilteren en in ruil daarvoor geeft Tesla alle data over het rijgedrag van autobezitters door aan Google. Bijna te geniaal om niet waar te zijn. Er gaan zelfs geruchten over flyers waarin Tesla de schuld krijgt van 9/11 en Monsanto. Wij gaan even stilletjes in een hoekje zitten wachten tot Elon Musk dit persoonlijk ontkracht (oh wacht). Waarschijnlijk is Tesla’s mediabeleid ook de reden voor deze oldskool tacktiek, want iedereen die publiekelijk uithaalt naar het bedrijf krijgt vroeg of laat te maken met de ijzeren vuist van filantroop Musk. Dan is anoniem en niet door Google te achterhalen inderdaad een stuk veiliger!

Reaguursels

Inloggen

noerg | 02-05-14 | 17:17 | + 0 -
Een standaard verbrandingsmotor zoals in onze middenklassers gemonteerd zit haalt maximaal een rendement van 25%. Dat is echter alleen haalbaar door een constant ideaal toerental te draaien zonder wisseling van belasting e.d. Ga er van uit dat een normale diesel tijdens uw dagelijkse woon-werk verkeer eerder rond de 15% rendement zit. Met elektrische energie is dus nog wel wat verschil te maken.
Overigens, de door u voorgespiegelde rendementen van grid-accu-drive-motor zijn ietwat optimistisch. Ik zal voor het systeemrendement van grid-aandrijving 65-75% stellen, afhankelijk van de laadmethode en voertuigconfiguratie.

Danskeidoterne | 02-05-14 | 20:17 | + 0 -

Chuck the plant | 02-05-14 | 14:17 | + 2 -
De energiecentrale is efficienter dan een benzinemotor, maar de energiecentrale + stroomnet + acculader + accu + elektromotor samen doen het niet of nauwelijks beter. En rekenwaarde voor het energie prestatie coefficient van gebouwen gaat voor doorsnee stroom uit het net uit van 50% rendement, dus dan krijg je een sommetje als 0,5 x 0,95 x 0,95 x .. x 100 = +/- 40% Het is wel de toekomst en heeft vele voordelen (alleen die accu's zijn voorlopig nog even een probleem). Maar voor wat betreft het netto energie gebruik is het geen grote stap vooruit. Kern energie lijkt mij een uitstekend middel om het netto brandstof verbruik omlaag te krijgen.. dat lijkt mij hoe dan ook zinniger dan slechts de co2 uitstoot terug te dringen (als dat al enig nut heeft) met windmolens alleen lijkt dat vooralsnog niet echt te gaan lukken.

noerg | 02-05-14 | 17:17 | + 0 -

Het is en blijft een commerciele zooi.
Tesla is op papier best aardig bezig, alleen de auto's zijn nog vrij prijzig.

Ik geloof ook niet in de huidige autoindustrie, zuinige auto's worden gewoon nooit gemaakt.
Als je een auto hebt die 1 op 20 rijdt, dan heb je gewoon een ordinaire slurper.

Milieu is totaal niet belangrijk voor de machthebbers, dat zagen we aan die olietanker die gisteren binnenkwam uit de poolcirkel. Iedereen weet dat je niet moet gaan boren daar, maar toch gebeurt het.
Onze kinderen zullen ons vervloeken in de toekomst en zich afvragen waar we met ons verstand "zaten".

Ik snap dat electriciteit opwekken ook energie kost, maar er zijn zat manieren die niet te belastend zijn voor het mileu, maar dit mag niet te hard gaan anders verdienen sommige mensen geen miljoenen meer.

Opel maakte in 1970 de P1, deze reed 1 op 195km. Natuurlijk was dat een testauto, maar met de huidige techniek moet men dan toch wel 1 op 120km kunnen halen met comfort.
De verbrandingsmotoren worden gewoon op slakkentempo ontwikkeld, totaal geen haast. Tegen de tijd dat we erachter komen zijn de machthebbers al dood.

fastbikkel | 02-05-14 | 15:31 | + 2 -

Hoe denk je dat de elektriciteit voor de Tesla wordt opgewekt?
Zware Guy | 02-05-14 | 13:36 | + 1 -
Ik laad mijn Tesla met 'grijze' stroom. Dat wil zeggen; de goedkoopste. Want ondanks dat ik vind dat we als mensen wel wat zuiniger met het milieu om mogen gaan, geloof ik niet in de oprechtheid van milieuorganisatie en windmolenlobby. Ik heb een Model S gekocht om belastingvriendelijk met >400pk rond te kunnen rijden.
Stroom wordt opgewekt in elektriciteitscentrales, niet zelden door verbranding van fossiele brandstoffen. Maar wel vele malen efficienter dan dat een auto benzine verbrandt omdat een elektriciteitscentrale niet hoeft rond te rijden en omdat nagenoeg alle processen efficiënter worden naar mate ze groter worden. De enige uitzondering op deze laatste regel is uiteraard de politiek.
Overigens is het een sprookje dat elektrisch rijden goedkoop is. Er wordt geadverteerd met een volle accu voor een paar Euro, maar dat is voor niet meer dan 50k rijden. Een volle accu kost mij bij 23ct/kWh zo'n €20 en daar rijd ik dan zo'n 280km mee. Een tank diesel kost me €98 en daar rijd ik 1100km meer. En als je bedenkt dat grote bedrijven zo'n 3,5ct/kWh voor stroom betalen, kun je ook wel bedenken dat wat consumenten meer betalen gewoon weer belastingen zijn.
Als consument krijg je pas vanaf een jaarverbruik boven de 10.000kWh een lager belastingtarief. Dat is dan wel meteen 14ct/kWh, dus het maakt wel een fors verschil. Met een Tesla haal je dat ook wel, maar met een Prius zul je het moeilijk krijgen.

Chuck the plant | 02-05-14 | 14:17 | + 5 -

Wat een onzin. De batterijen zijn juist uitstekend gemanaged tegen brand. Beter nog dan bij Boeing...
Ik vraag me af wat het motief is, maar ik zal er de mijne in elk geval niet voor terugbrengen.

Chuck the plant | 02-05-14 | 13:55 | + 2 -

Een benzinetank kan ook ontploffen, wisten jullie dat?!? Levensgevaarlijk!!

Amstel | 02-05-14 | 13:44 | + 3 -

@Einde van de Domheid | 02-05-14 | 08:07
Hoe denk je dat de elektriciteit voor de Tesla wordt opgewekt? De olie-industrie verdient voorlopig ook ruimschoots aan al die 'groene' electro-autootjes.

Zware Guy | 02-05-14 | 13:36 | + 3 -

Als er nu in NL door deze berichtgeving iemand van zijn Model S af wil mag die de auto wel aan mij geven.

Mees Dismist | 02-05-14 | 09:42 | + 10 -

Het lijkt er sterk op dat niemand commentaar mag leveren op de tesla's. Na een rondje commentaar ben je zeker in nederland al bijna vogelvrij en een olie liefhebber.

Duracell | 02-05-14 | 08:31 | + 0 -

de pathetische kronkelguerilla van de olie-industrie roert zich.

Einde van de Domheid | 02-05-14 | 08:07 | + 9 -

Lithium hoort ook thuis in de psychiatrie. Laten ze dat eens uit proberen... worden ze rustig van.

duitse herder | 02-05-14 | 06:34 | + 0 -

Zit Thomas Edison hierachter?

Whiskeyjack | 02-05-14 | 02:46 | + 10 -

Als je een gewone loodaccu kortsluit explodeert die ook... Heb ik trouwens niet zelf uitgeprobeerd. Toch zit in iedere auto zo'n "levensgevaarlijke" loodaccu. Ik kende iemand die zo dom was met zijn iPod in zee te gaan, die werd ook erg warm, en overleed. Hij vertelde me dat het ding helemaal bol stond. Is dus ook een "levensgevaarlijk" ding. Eigenlijk is alle waar een oplaadbare batterij in zit levensgevaarlijk. Goed argument tegen elektrische en hybride auto's.

brekebeen | 02-05-14 | 00:11 | + 6 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken