Europese autoverkopen super, horror in NL

Auw!
Auw!
Eindelijk wat vergelijkingsmateriaal voor het slechtste verkoopkwartaal sinds 1969 via de Europese brancheorganisatie ACEA. Verlaten in Nederland steeds minder auto’s de showroom, in de rest van Europa gaat het gek genoeg prima. In maart steeg het aantal verkochte auto’s in de EU met 10,6% en over de eerste drie maanden blijft nog altijd een plus van 8,4% staan. Toch iets andere cijfers dan die minnen bij ons (-17% in maart, -6,7% in Q1). We worden in absolute aantallen zelfs ingehaald door de Polen. Ok, niemand tipt aan de procentuele stijging in Cyprus van 79%, maar met in totaal 725 verkochte auto’s is dat ook niet zo heel moeilijk. Daarnaast stonden de Cyprioten vorig jaar nog stijf onderaan. Natuurlijk is een deel van de slechte Nederlandse cijfers te wijten aan de eindsprint in december 2013, maar dat is slechts het halve verhaal. Volgens kennisbureau AUMACON laat namelijk vooral de particuliere autobezitter het afweten. Dus hoopt de branche dat het consumentenvertrouwen blijft aantrekken en dat die oude auto eindelijk de deur uitgaat. Met een Europees gemiddelde van zeven tot acht jaar zou de gemiddelde leeftijd volgens de auto-industrie ongebruikelijk hoog liggen. Slechts een kwestie van tijd dus voordat mensen weer massaal hun auto vervangen. Of ze gaan gewoon een stuk langer mee en profiteren minder van de tsunami aan sloopsubsidies van voor de crisis, kan ook. De optimistische economen bij de ABN Amro dachten vorige maand nog, na positieve cijfers in januari en februari, dat de Nederlandse automarkt dit jaar licht zou gaan groeien van 417 duizend naar 430 duizend verkopen. Laten we het hopen, want met tegenvallende cijfers zou de schatkist direct een paar miljoen aan BPM en btw-inkomsten mislopen.



Reaguursels

Inloggen

Ik rijd dus met mijn bovenmodale inkomen in een 17 jaar oude auto, en als ie helemaal op en af is vervang ik hem voor een net zo oud exemplaar - een nieuwe kan ik niet betalen.
panadol | 18-04-14 | 11:35

Doe ik ook met een peug 406 uit 1997. Niks mis mee. Uitermate betaalbaar, voorzien van alles wat ik nodig heb en dat voor twee keer een drol en een lege eierschaal. Daarnaast rij ik 'm ook nog eens zakelijk zodat ik de ingebouwde gasinstallatie, alle bonnetjes en de onkosten kan aftrekken van de belasting tegen een minimale bijtelling van 35% van de economische waarde en wat luttele procenten aan btw-bijdrage. Uiteindelijk kost mij de auto nog geen 200 euro per maand all-in. Ooit eens een redelijke nieuwe auto 'voor de zaak' gekocht, maar dat doe ik nooit weer.

FrankVeer | 18-04-14 | 13:26 | + 0 -

Modaal Nederland kan het gewoon niet meer betalen. Lasten stijgen veel sneller dan inkomsten. Zorg, EU, 'scheefhuur' boete (iets anders kan ik het niet noemen als je meer huur moet betalen dan je buren omdat je werkt, ook al kregen je buren al huurtoeslag) etc.
Ik rijd dus met mijn bovenmodale inkomen in een 17 jaar oude auto, en als ie helemaal op en af is vervang ik hem voor een net zo oud exemplaar - een nieuwe kan ik niet betalen. Jammer dan van de hoge Co2 en roet uitstoot.
Wel grappig dat ze het in Cyprus nu ineens wel massaal kunnen betalen. Graag gedaan hoor jongens.

panadol | 18-04-14 | 11:35 | + 0 -

Door al dat groene gelul sterft middenstand zowieso al een hongerdeaud: parkeren is onbetaalbaar, het hebben van een auto waar veel boodschappen in zouden hebben kunnen passen is onbetaalbaar. Gelukkig; de huren zijn onbetaalbaar, de ziektekostenverzekering idem , dus er was toch al geen geld meer over om uit te geven. Kunnen we mooi rammelend van de trek langs etalages lopen van winkels waar geen kip meer komt. Dit land is veRutted.

Kazig Stan | 18-04-14 | 11:06 | + 0 -

duitse herder | 17-04-14 | 18:19 |
Wat ben jij een vervelend denigrerend ventje zeg...

Ontopic:
Ik had in NL een 2,4 diesel.. M'n collega's vonden de wegenbelasting juist zo goedkoop in NLD. Totdat ik ze vertelde dat dat per MAAND was! 127 EUR p/m!!???

Shokrani Shokran | 18-04-14 | 02:56 | + -2 -

@Toffuhjonghu | 17-04-14 | 19:19
Exact hoe ik erover denk.

Slipsnifter | 17-04-14 | 22:01 | + 4 -

Vrouwtje krijgt straks de nieuwe aygo. Help ik de cijfers uit het rood te halen. Maar niet teveel naar de "kosten rijklaar maken" kosten kijken, grrrr

Max bet op de Unibet | 17-04-14 | 21:44 | + 1 -

-weggejorist-

Toffuhjonghu | 17-04-14 | 19:19 | + 13 -

Nu moet ik zeggen dat autoverkopers in Nederland (ervaring met andere landen heb ik niet) vreemde trucjes uithalen om de auto's aan de man te brengen. Niet alleen torenhoge rijklaarkosten, maar ook metallic-lak die op al op de auto zit nog eens apart verrekenen, zodat je uiteindelijk een kleine duizend euro extra kwijt bent. Zelfs op de allergoedkoopste auto's. Dat doen ze in elk geval niet in Duitsland. De prijs die daar op het kaartje staat, is de wegrijprijs. Wel zo eerlijk. Ik wilde een Alto'tje kopen als boodschappenautootje, maar om op de aanschafprijs van nog geen 8000 euro nog eens ruim 1000 euro aan bijkomende kosten te moeten betalen, gaat mij te ver. Ik kijk ook nog wel even in Duitsland.

FrankVeer | 17-04-14 | 18:54 | + 6 -


@duitse herder: Wederom is denemarken duurder dan nederland. Denemarken staat op de 1e plaats als je kijkt naar de autokosten/BPM/aanschaf en is 24% duurder dan nederland. Uitgegaan van Golf 1.2 TSI Trendline 5-deurs met 85 pk
Mans5 | 17-04-14 | 15:12 | + 2 -

Dan moet ik je in 2 weken tijd voor de 4e keer hetzelfde uitleggen.
Doe ik dus niet. Ik hoop dat je deze woordjes wel begrijpt.

duitse herder | 17-04-14 | 18:19 | + -1 -

In Nederland is een auto om van A naar B te rijden. En dat is indd vooral doordat auto rijden in Nederland extreem duur is.
Op de milieu vriendelijke kudt auto'tjes na. Laten we een normale middenklasser pakken met een lichte motor en relatief weinig opties. In Duitsland/Belgie kost deze 30.000 euro, in Nederland kost deze 36/37000 euro.
Wegenbelasting: In nederland betaal ik voor mijn normale middenklasser 670 euro aan wegenbelasting per jaar, in Duitsland is dit 225 euro per jaar. Rij je een diesel betaal je in Nederland al snel 1000 euro per jaar aan wegenbelasting. In duitsland en Belgie is dit 350 euro per jaar (type golf 5 diesel).
Daarbij komt dat vrijwel alle auto's wat hier in Nederland particulier worden verkocht via leningen worden betaald.
Trek uw conclusies.

Holographic91 | 17-04-14 | 18:13 | + 2 -

@Peerkepeer | 17-04-14 | 17:14
Ze kunnen er in ieder geval meer auto's kopen.

kapotte_stofzuiger | 17-04-14 | 17:29 | + 4 -

@ Dr. Zyxel | 17-04-14 | 16:50 |
Waarschijnlijk wel.
Een mogelijke oorzaak daarvan ('Ben ik dan de enige ...') is dat er met evenveel fantasie en uitzonderingen andere 'causale' verbanden zijn te verzinnen, bijvoorbeeld dat in warme landen de stijging van het aantal verkochte auto's groter is dan in koudere landen.
Voor het geval je mocht denken dat de gemiddelde Griek of Portugees er financieel beter voor staat dan de gemiddelde Nederlander of Duitser: in dat geval ben je behoorlijk de weg kwijt.

Peerkepeer | 17-04-14 | 17:14 | + -2 -

Ben ik dan de enige die een sterk causaal verband ziet met de zuidelijk landen die miljarden aan steun hebben gekregen en de 'rijke' landen waarbij de gewone burger dit heeft moeten ophoesten?
Ik zie in de top Cyprus staan. Het land met 1 miljoen inwoners kreeg 17 miljard euro steun...
Verder: Portugal (steun) Polen (ok zij hebben er hier in Nederland hard voor gewerkt..)
Roemenië Bulgarije (steun door fijne uitkering aanvragen in oa Nederland..) Griekenland (steun) Ierland (steun) etc..

En tergelijkertijd de landen die dit geld moesten ophoesten vinden we bij de slechts presterenden... Duitsland, Nederland....

Kan geen toeval meer zijn dat opens de bevolking van deze armste landen die bakken met geld hebben gekregen opeens massaal auto's kunnen kopen en dat terwijl er toch gigantisch bezuinigd is in die landen.. Als ik het moet geloven nog 10x zo veel als hier in Nederland...
Ergens klopt er iets niet..

Dr. Zyxel | 17-04-14 | 16:50 | + 13 -

@ WatZalIkErvanZeggen | 17-04-14 | 15:56 | + 0 -
Tsja, dienstkloppers worden niet gemaakt, die zijn zo geboren.

@ Don vinnie | 17-04-14 | 15:58 | + 0 -
Klopt, je zult hem moeten importeren, of inderdaad het risico nemen. Ik haalde er een 5 jaar oud Cliootje weg met weinig kilometers, en dat koste ik meen een € 269,= om te importeren, inclusief APK en papierboel. Nummerplaat laten maken, klaar. Voor dat geld neem ik het risico liever niet, maar da's persoonlijk :)

Huh..? | 17-04-14 | 16:23 | + 0 -

@Huh..? | 17-04-14 | 15:40 |
Ahh... vandaar dat een Duitse vriend wonend en werkend in Nederland gewoon met duitse platen rondrijdt. Met andere woorden het is niet eens mogelijk voor een nederlander een auto in Duitsland te kopen zonder deze te importeren.

Don vinnie | 17-04-14 | 15:58 | + 0 -

@Huh..?
IK kan je uit ervaring vertellen dat "ondeugdelijke kentekenplaten" Je 150 euro gaat kosten.
Ik werd door mede weggebruiken met seinen gewaarschuwd dat er iets was met mijn voorkant.
Gestopt bij tankstation bleek die nog aan 1 schroef te hangen. Netjes achter mijn voorruit gelegd en naar huis gereden. Bij het parkeren voor mijn voordeur komt er een smeris busje bij staan en ik zag hem zijn boekje al trekken. En ja hoor. Boete vanwege... want... zo wist de gefrustreerde zeiksnor me te vertellen, ik had de wegenwacht maar moeten bellen om het nummerbord weer vast te maken... Zucht.

WatZalIkErvanZeggen | 17-04-14 | 15:56 | + 5 -

@En nu is het genoeg!: Het is je bekend dat de resterende BPM nog betaald moet worden zodra de auto geimporteerd wordt?
Mans5 | 17-04-14 | 15:12
Natuurlijk. Maar dan nog is het goedkoper.

En nu is het genoeg! | 17-04-14 | 15:47 | + 1 -

Tja ongekend al die belastingen en acciijns in Nederland. Dit is helemaal schrijnend als je bedenkt dat de Staat ondanks al deze inkomsten de Rijksbegroting niet kloppend kan krijgen. Echt incompetentie van de hele politiek. En dan als doelstelling nivellering hebben, echt je verwacht het niet......

Ronny Teauber | 17-04-14 | 15:44 | + 6 -

@ Don vinnie | 17-04-14 | 15:32 | + 0 -

Hoe het vanuit België werkt weet ik niet. Ik heb een jaar of 3 geleden een autootje uit Duitsland gehaald, en kreeg hem mee met een tijdelijk kenteken, 5 dagen geldig. Volgens mij zijn die 6 maanden waar jij aan refereert de 6 maanden die je mag rondrijden op een buitenlands kenteken na een verhuizing vanuit het buitenland naar Nederland.

Huh..? | 17-04-14 | 15:40 | + 4 -

@Huh..? | 17-04-14 | 15:23 |
Je hebt toch 6 maanden de tijd om je kenteken platen om te zetten ? Dus het lijkt me sterk dat je direct een boete krijgt op het moment dat je wordt aangehouden. Tenminste ik ga er niet vanuit dat jij direct aan oom agent verteld dat je al jaren zo rondrijdt.
Ten tweede moet je nog wel steeds aangehouden worden. Rij al 15 jaar in de randstad ben 1 keer aangehouden voor een alcohol controle dus moet kunnen volgens mij.

Don vinnie | 17-04-14 | 15:32 | + 2 -

@ Don vinnie | 17-04-14 | 15:00 | + 1 -

Kan wel een dure grap worden. Weet niet of alle bedragen nog kloppen, maar mogelijk mag je
het volgende rijtje aftikken als Bromsnor een wat mindere dag heeft:

Geen geldig APK keuringsbewijs € 75
Het kentekenbewijs niet kunnen tonen € 25
APK keuringsbewijs niet kunnen tonen € 25
Rijden zonder APK keuringsbewijs € 75
Onverzekerd rijden € 320
Ondeugdelijke kentekenplaten € 75

Het goede nieuws is: er niet, het blijft wel Nederland natuurlijk.

Huh..? | 17-04-14 | 15:23 | + 7 -

@Faragefan: Nederland heeft niet de hoogste verkeersboetes. Finland, Zwitserland en Duitsland zijn de boetes naar rato van inkomen.

Zo moest een Zwitserse automobilist die 100 km/u reed waar 50 km/u was toegestaan een slordige twee ton ophoesten. In 2002 moest Nokia-directeur Anssi Vanjoki een boete van 100.000 euro betalen.

Dan valt keren op de autosnelweg a 280 euries ontzettend mee toch.

Mans5 | 17-04-14 | 15:18 | + 0 -

@En nu is het genoeg!: Het is je bekend dat de resterende BPM nog betaald moet worden zodra de auto geimporteerd wordt?

@duitse herder: Wederom is denemarken duurder dan nederland. Denemarken staat op de 1e plaats als je kijkt naar de autokosten/BPM/aanschaf en is 24% duurder dan nederland. Uitgegaan van Golf 1.2 TSI Trendline 5-deurs met 85 pk

Maar ja het is ook niet belangrijk die autoverkopen, bijna alle auto's moeten worden geimporteerd dus slecht voor handelsbalans. Blijf maar lekker rondtuffen in die oude bakken regelmatig naar de garage daar heeft nederland veel meer aan.

Mans5 | 17-04-14 | 15:12 | + 8 -

Je moet je auto ook gewoon kopen in duitsland of ergens anders over de grens. Gewoon in blijven rijden totdat je een keer staande wordt gehouden. Dan zeg je gewoon dat je een afspraak bij de RDW hebt voor een keuring. Maar met al die moe landers die hier rond rijden geloof ik niet dat er ook maar 1 meneer de agent is die gaat controleren of je daadwerkelijk je kenteken gaat aanpassen.

Don vinnie | 17-04-14 | 15:00 | + 11 -

Helemaal niet zo gek aangezien: je in NL veel te veel betaald voor auto's, de wegenbelasting, het autogebruik, de brandstof, parkeren, de boetes, etc, etc...
Bovendien is iedereen er wel achter dat een nieuwe auto kopen gelijk staat aan geld verbranding. Je mag dan wat langer garantie hebben, garantie op een werkende auto is een nieuwe auto niet.
De beste manier is om een goede 2e hands te kopen en dat is nu eenmaal dan jammer voor de autoverkopers.

WatZalIkErvanZeggen | 17-04-14 | 14:47 | + 7 -

dat er uberhaupt nog autos verkocht worden in nederland, zoals ik al vaker zeg, in Nederland koop je belasting en je krijgt er een gratis auto bij, al die belastingen op een nieuwe auto zorgen ervoor dat mensen steeds meer nadenken over de aanschaf ervan

wilt u een voorbeeldje, u krijgt een voorbeeldje, mijn broer woont in amerika en heeft zojuist de nieuwe Jeep Grand Cherokee gekocht, 33,487 Dollar. Deze zelfde auto heeft in Nederland een vanaf prijs van 72.490 Auto.

Niet meteen roepen dat dat komt doordat wij voor een zogenaamd geweldig sociaal stelsel betalen en die amerikanen niet. In Duitsland haal je hem al op voor 45.900 euro.

Tja, ook ik bedenk mij wel even voordat ik weer een nieuwe auto koop, laat staan een dure.

geldgelul | 17-04-14 | 14:39 | + 51 -

Kennis van me heeft laatst een auto gekocht. In Duitsland natuulijk.

En nu is het genoeg! | 17-04-14 | 14:37 | + 26 -

Het netto inkomen van de werkende mensen wordt in NL steeds minder... je weet zelf wel hoe dat komt.

duitse herder | 17-04-14 | 14:29 | + 43 -

Aangevuld met de virulente autohaat door (lokale) GroenLinkse bestuurders en het "denk aan de kinderen"-argument om iedereen die 105 km/h op een verlaten A2 rijdt te beboeten.

kapotte_stofzuiger | 17-04-14 | 14:25 | + 29 -

Nergens ter wereld is de houderschapsbelasting (in de volksmond "wegenbelasting" genoemd) zo hoog als in Nederland. Daarnaast op een volledig arbitraire wijze bepaalt door het gewicht..., alsof een 8 jaar afgeragde auto van 1500 kilo meer waard is dan een nieuwe auto van 1000 kilo.

kapotte_stofzuiger | 17-04-14 | 14:24 | + 15 -

Vind je t gek met BPM belasting CO2 heffing, naar draagkracht de hoogste accijnzen binnen Europa, absurd hoge 'wegenbelasting' MRB (GolfjeTDI 1200 euro per jaar!), hoogste pakkans op snelheidsboetes, en ook de snelheidsboetes zijn de hoogste van Europa (waar ter wereld zijn ze nog hoger?). Niet zo gek dat de autobranche het zwaar heeft.

Faragefan | 17-04-14 | 14:16 | + 81 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken