Sjezus. Nog meer problemen met auto’s GM

Houdt het dan nooit op? General Motors maakte vanavond bekend meer werk te moeten verrichten om het afslaan van de auto tegen te gaan. Ondanks dat het bedrijf niet in details wilde treden zou er extra werk nodig zijn aan het contactslot inclusief het verstrekken van nieuwe sleutels indien nodig. Tot nu toe veroorzaakte problemen met het contactslot al 31 ongelukken en 12 doden, waardoor inmiddels 2,6 miljoen auto’s gemaakt tussen 2003 en 2011 zijn teruggeroepen. Twee ingenieurs verantwoordelijk voor de allereerste modellen zijn dankzij de affaire al met betaald verlof gestuurd. Alleen zal het gratis geld Ray DeGiorgio en Gary Altman niet echt rustig laten slapen. Het Amerikaanse Congres onderzoekt de rol van beide ingenieurs in de hele zaak en suggereerde eerder al dat bij GM een cultuur heerste 'waar problemen werden verdoezeld'. Voorlopig kostenplaatje van de hele terugroepactie: 1,3 miljard dollar. Rest vooral de vraag hoe betrouwbaar de auto-industrie eigenlijk is? Gisteren nog riep Toyota 6,4 miljoen voertuigen wereldwijd terug wegens zit- en stuurproblemen. Gaat lekker zo. Nee, straks zijn alleen nog maar Tesla’s veilig. Scoren altijd goed in veiligheidstesten en journalisten die feitelijke onjuistheden durven te publiceren krijgen hoogstpersoonlijk met CEO Elon Musk te maken. En iedereen die dat elektrisch rijden toch niet zo vertrouwt pakt anders maar lekker weer het openbaar vervoer of de fiets.

Reaguursels

Inloggen

Update: Duitsland komt ook aanzetten. Waren de media in Nederland "vergeten".
http://www.bbc.com/news/business-26991354

Winston1 | 11-04-14 | 15:50 | + -1 -

Over Lada hoor je nooit wat. Just saying.

Balletje Mayo | 11-04-14 | 13:39 | + 2 -

Ik houd mijn 18 jaar oude Suzuki Swift GTI nog wel een tijd. Vorige maand bij de APK mijn achterbandjes moeten vervangen. Verder nooit grote dure problemen. Alleen het tankstation...

Shizkabob | 11-04-14 | 12:40 | + 2 -

@noerg | 10-04-14 | 22:34 | + 4 -
Wat je zegt, terugroepen is voor mij service een signaal dat de klanten serieus worden genomen.

-=PyP=- | 11-04-14 | 00:29 | + 3 -

@Aldous 21:39

"Gewoon een Ford, VW of Fiat". Fiat heeft sinds 1984 geen auto's meer geexporteert naar de VS. De enige Fiat die hier sinds kort weer verkrijgbaar is is de 500.

Ceristimo | 10-04-14 | 23:57 | + 1 -

noerg | 10-04-14 | 22:22 |
Ik had begrepen dat de aangepaste componenten van het sturslot hetzelfde artikelnummer hebben gekregen als het oude onaangepaste onderdeel.
Dus de kans bestaat dat totaal niet te achterhalen is welk deel in welke wagen is toegepast, dus alles(!) moet terug voor controle.

Dezenaamhier | 10-04-14 | 23:23 | + 1 -

De terugroep acties van Toyota gingen alles behalve vrijwillig. Daar zitten in de USA ook nog wat juridische staartjes aan, net zoals protectionisme schreeuwen.

In de EU hebben we overigens een verschilletje van inzicht over airco vloeistof. Brussel weet beter welke veilig is. Valt niemand over. Loopbaantjes enzo.

Winston1 | 10-04-14 | 22:42 | + 5 -

Gemaakt.

En Toyota roept nu auto's terug met betrekkelijk kleine problemen, zonder dat er ook maar 1 melding is van een ongeluk binnengekomen is, laat staan een dozijn dooien. Het terugroepen van auto's voor kleine problemen 'voor de zekerheid' is wat mij betreft zeker niet altijd slechte reclame.

GM heeft het overigens ook zo weten te spelen dat ze bij hun 'faillissement' al hun aansprakelijkheid voor producten uit het verleden kwijt zijn.. laat ze die hokken van ze maar ergens steken waar de zon niet schijnt, ik zou er sowieso al nooit een van ze kopen.

noerg | 10-04-14 | 22:34 | + 5 -

Het lijkt me sterk dat een ingenieur er verantwoordelijk voor is geweest dat dat slot zo goedkoop moest zijn of dat een terugroepactie vele jaren op zich laat wachten.. de sommetjes die tot zulke beslissingen leiden worden op een andere afdeling genomen..

noerg | 10-04-14 | 22:22 | + 9 -

Toyota roept regelmatig auto's terug; vaak is dit om de kleinste dingetjes. Dit is simpelweg een teken van goede service. Toyota is niet voor niets door de Duitse TÜV uitgeroepen tot meest betrouwbare auto (voor de vierde keer op rij). De Amerikaanse consumentenbond beschouwd Toyota als op één na betrouwbaarste automerk (op plaats één staat Lexus, een dochteronderneming van Toyota). Toyota's hebben het uiterlijk van een zak aardappelen, maar betrouwbaar zijn ze wel!
-
Dit in tegenstelling tot GM, die pas een terugroepactie doet nadat er tientallen doden zijn gevallen.

CheeseHead1992 | 10-04-14 | 22:09 | + 21 -

laat mijn 1990 Honda naar maar lekker even blijven.. Die doet het tenminste

jan-lul-de-behanger | 10-04-14 | 21:42 | + 6 -

Mijn 65er Ford Mustang is 100% betrouwbaar, de kinderziekten zijn er inmiddels wel uit.
Met dit soort berichten zit inruilen er voorlopig nog niet in.

Magnum Force | 10-04-14 | 21:40 | + 6 -

Volgens mij kun je gewoon een Ford, VW of Fiat kopen zonder dat je je auto de hele tijd terug moet sturen. En als je een klasse hoger wilt pak je lekker een Mercedes of BMW.

Aldous | 10-04-14 | 21:39 | + -6 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken