Banken hebben het superdruk

Het moet gezegd worden, de banken houden zichzelf aardig bezig. Nee, niet met geld uitlenen, maar wel met big data lobbyen marketing. Zo is vandaag 'een pakket' gepresenteerd waarin banken aangeven 'hoe zij dienstbaar en duurzaam willen bankieren'. En dat bestaat uit een 'maatschappelijk statuut', een 'vernieuwing' van de Code Banken en 'gedragsregels' voor de medewerkers van banken. En daarmee, we verzinnen het niet, 'wil de sector een bijdrage leveren aan het vertrouwen dat de samenleving in banken stelt'. 'Toekomstgericht bankieren' is de opendeurtitel van het vandaag gepubliceerde document (pdf), dat openstaat voor feedback van 'een ieder' (sic). De tekst bestaat uit louter algemeenheden en marketeerslingo waar niemand het mee oneens kan zijn. De medewerkers moeten 'deskundig en professioneel' zijn, de klant moet 'centraal' staan en het beloningsbeleid 'beheerst'. Kortom, het is de gebruikelijke flauwekul die de bankensector na de crisis is gaan uitkramen in de hoop daarmee het wantrouwen bij de bevolking weg te nemen. En kennelijk maakt het niet uit dat werkelijk helemaal niemand die teksten serieus neemt. Als het maar kan worden afgevinkt. De AFM heeft dat al gedaan.

Reaguursels

Inloggen

Beoordeel banken niet op wat ze zeggen maar op wat ze (in achterkamers) doen.
Dat geldt natuurlijk net zo voor politici.
Als er geen verantwoording meer kan en hoefd afgelegd te worden omdat de controle-mechanismes door politieke beinvloeding (lobbyisme en functionarissen-caroussel) zijn verwijderd, dan weet je eigenlijk al hoe laat het is en wanneer rampen en afpersing gaan beginnen. Hierbij hoort het zo ondoorzichtig mogelijk maken van financieele produkten tot het basis handwerk van deze elite.

afdankert | 11-04-14 | 09:59 | + 1 -

(c)ZWITSUL | 10-04-14 | 18:56 | + 0 -

Ook zonder hypotheek is overstappen van bank is lastig.

Niemand word blij van zijn bank.

Maar de bank heeft ook geen reden om hun klanten blij te maken, aangezien je toch niet weg kan. Overstappen naar een andere bank gewoon te veel moeite, aangezien je iedereen die automatisch afschrijft en iedereen die misschien ooit geld gaat storten op de hoogte moet brengen.

Beter zouden ze net als bij telefonie iets moeten bouwen om je rekeningnummer mee te kunnen nemen. Maar in plaats daarvan bedenkt men IBAN, waardoor de banknaam onderdeel is van je rekeningnummer. (Op zich hoeft dat geen probleem te zijn, het zijn maar letters, maar toch)

Patrickvanc | 11-04-14 | 00:50 | + 0 -

(c)ZWITSUL | 10-04-14 | 18:56 | + 0 -

Met hypotheken ligt dat (denk ik) wat moeilijk omdat daar tegenover staat dat er ook geld wordt aangetrokken voor de lange termijn. Dit moet matchen anders wordt het systeem instabiel. Echter, met gewone rekeningen, spaarproducten, persoonlijke leningen, verzekeringen etc etc ben ik het helemaal met je eens. Dan wordt het namelijk voor banken ook interessant om je klant te verzorgen, anders zijn ze zo weg (en terecht).

Bankiertje | 10-04-14 | 19:03 | + 0 -

met het besodemieteren van de klant.

r04drunn3r | 10-04-14 | 18:59 | + 0 -

als de hypotheekoverstap van bank A naar B nou is soepeltjes zou lopen.. dan heb je als consument iets te kiezen, dan kan je overstappen als je vind dat het graaischoften zijn geworden.

(c)ZWITSUL | 10-04-14 | 18:56 | + 1 -

domheid regeert | 10-04-14 | 18:14 | + 1 -

Helemaal mee eens, gewoon straffen op zetten en geen optie bieden tot afkoop. Witte boorden criminaliteit is ook gewoon criminaliteit en dus keihard aanpakken!

Republiek | 10-04-14 | 17:29 | + 0 -
De tijd zal het leren. Voorlopig zit ik (nog) niet in een positie dat ik beleid mag maken, maar m.i. kan er nog een hoop veranderen. Ik heb er al voor gepleit en zal dat blijven doen.

Bankiertje | 10-04-14 | 18:38 | + 0 -

Hadrez | 10-04-14 | 18:26 | + 0 -

hahaha sterk! Is precies wat ik bedoelde met dat dit soort rapporten eerder wantrouwen kweken dan helpen.

Bankiertje | 10-04-14 | 18:34 | + 0 -

Ik hoop wel dat ze beseffen dat ze hiermee zeggen dat er vroeger louter overbetaald, ongeschoold, flierefluitend, amateuristisch personeel met lak aan de klant werkzaam was in de bankensector.

Ik vraag me af of ze hier over na hebben gedacht. Wellicht werken die figuren nu wel bij de afdeling Communicatie..

Hadrez | 10-04-14 | 18:26 | + 3 -

Het vertrouwen komt het beste terug door een gevangenisstraf van minimaal 5 jaar op onethisch handelen.

domheid regeert | 10-04-14 | 18:14 | + 2 -

Bankiertje | 10-04-14 | 16:47 | + 0 -

Dan kan ik alleen hopen dat je gelijk krijgt.

Republiek | 10-04-14 | 17:29 | + 0 -

Bankiertje | 10-04-14 | 16:47 | + 0 -

Ja en dat ben ik weer wel grotendeels met je eens. Echter, derivaten zijn niet zo eng als veel mensen denken (boerenuitvinding). Het wordt pas gevaarlijk als er mee gespeculeerd wordt. Tot op zekere hoogte is dat echter een beslissing van de klant (net zoals aandelen bijvoorbeeld). Dat er grof aan verdiend wordt zal ik niet ontkennen.

Overigens verdiend het wel de vermelding dat de tripple A hypotheekproducten alleen in de VS werden verhandeld (waar Nederlandse banken overigens wel in zaten). De tripple A had nooit gegeven mogen worden. Daar zijn de toezichthouders dus ook ernstig tekort geschoten.

Ik ben het overigens niet helemaal met je eens dat het riskant handelen niet deels is veranderd. Er is sinds de crisis veel regelgeving bij gekomen wat toch een bepaalde veiligheid heeft ingebouwd. We zijn verre van klaar, maar dat er verandering heeft plaats gevonden staat wel vast.

Bankiertje | 10-04-14 | 17:25 | + 0 -

Ik was eerst wat sceptisch over het zelfreinigend vermogen van de banken. Maar het stijgend aantal zelfmoorden onder bankiers stemt mij hoopvol.

Bertus Brulbroek | 10-04-14 | 17:24 | + 7 -

Bankiertje | 10-04-14 | 16:47 | + 0 -
Helemaal juist wat je zegt. Daar, en ook alleen daarmee zouden banken zich mee bezig moeten houden. Dat doen ze niet. Het ging mis met de derivaat ontwikkeling / handel waarbij schimmige financiële producten (in dit geval hypotheken die niet konden worden afgelost) werden gecamoufleerd tot triple A producten. Zo vonden deze hun weg naar elk aandelenpakket en pensioenfonds. De afloop kennen we. De overheid moest ingrijpen om de boosdoeners staande te houden. Zijn die nu opgehouden met hun riskante handel? Nee, natuurlijk niet. Wat hem je te vrezen als de belastingbetaler een vangnet voor je riskante gedrag vormt en er ontzettend veel mee te verdienen valt.
Tot dat...

Republiek | 10-04-14 | 17:14 | + 2 -

Banken: Geef ons geld, dan doen we net alsof we jullie geen minderwaardige paupers vinden, dit keer noemen we het beestje bij een andere naam...
Herhaal een paar honderd keer sinds het bestaan van banken.

Vuurwezel | 10-04-14 | 17:08 | + 4 -

Blasfemie | 10-04-14 | 16:54 | + 0 -

Je huis, de straat, 80% van het MKB, vele lease voertuigen en auto's in bezit middels persoonlijke leningen, schepen, vrachtwagens, boerderijen en kassen en ga zo maar eindeloos door. Er zijn ook inderdaad een paar grote jongens die zich vrijspelen van bankgeld, maar dat is zeer beperkt...

Bankiertje | 10-04-14 | 16:57 | + 2 -

@Bankiertje, ok, ik kijk om me heen, Apple, LG, Samsung, Geenstijl, Microsoft. Volgens mij valt dat wel mee hoe veel van hun financiering van banken komt? De bakker om de hoek zal de wurgfinanciering natuurlijk wel bij een bank vandaan hebben ja.

Blasfemie | 10-04-14 | 16:54 | + 7 -

Republiek | 10-04-14 | 16:38 | + 0 -

Onzin argument. Kijk eens om je heen en besef dat vrijwel alles is gebouwd met het geld van de bank. Bijna elke onderneming wordt gefinancierd met geld van één of meerdere banken... Het is totale waanzin om te denken dat er wat dat betreft iets gaat veranderen.

Het is echter wel zo dat er momenteel veel kansen worden laten liggen om nu weer eens door te gaan in plaats van allemaal stil te blijven staan en op elkaar te zeiken. En dat is iets wat banken zich moeten aantrekken en gewoon daadkracht moeten tonen, juist nu. Dat helpt in ieder geval een stuk meer dan rapporten met holle termen de wereld in slingeren..

Bankiertje | 10-04-14 | 16:47 | + 2 -

Banken willen ons doen geloven dat ze duurzaam bankieren. Een duurzaam imago is lonend, duurzaamheid zelf niet. En helaas gaat het toch echt om de pegels. Dus zolang het creëren van een duurzaam imago nog goedkoper blijft, dan het daadwerkelijk duurzaam zijn zal de keus op de eerste blijven vallen.

Coenass_ | 10-04-14 | 16:44 | + 3 -

Banken zullen op termijn het onderspit delven wanneer de massa zich tegen hen keert -bijvoorbeeld wanneer er geen geld meer uit de muur komt-. Het sentiment is sterker dan elk systeem. Maar nog even geduld.

Republiek | 10-04-14 | 16:38 | + 8 -

John Muts | 10-04-14 | 16:02 | + 1 -

Precies. Standaardnormen als iets vernieuwend presenteren... af en toe wordt zelfs ik moe van mijn eigen beroepsgroep.. zucht

Bankiertje | 10-04-14 | 16:08 | + 7 -

Deskundig, professioneel en de klant centraal zijn in elke serieuze bedrijfstak minimale vereisten. Als je dat vernieuwing noemt, geef je alleen maar aan hoe slecht het met je cowboybende gesteld is.

John Muts | 10-04-14 | 16:02 | + 20 -

De NVB slaat al een tijdje de plank mis. Er is zoveel ruimte voor goede banken. Zoveel start-ups kunnen de kennis (en mogelijk wat geld) gebruiken van banken en dan met name in de technologie. Ik snap niet dat de banken daar niet in durven stappen, want we zijn nou echt wel op een punt aangekomen dat de balansen daarvoor weer de ruimte bieden (ING wilde alweer 4% groei in het leningenboek).

Inderdaad, al die standaardtermen zijn flut en ruk en zullen alleen maar voor meer wantrouwen zorgen. Gewoon mouwen opstropen en met daden laten zien dat je het beste voor hebt met je klanten in plaats van het alleen maar te roeptoeteren.

Bankiertje | 10-04-14 | 15:55 | + 6 -

Banken: minder, minder, minder.

watergeus | 10-04-14 | 15:37 | + 28 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken