Media doodsbang voor Tesla-topman

Als Elon Musk zich met media gaat bemoeien, dan kunnen er leuke dingen gebeuren. Nu al legendarisch is de ruzie van een jaar geleden tussen de Tesla-CEO en de New York Times. De krant had een vernietigende recensie geschreven over de elektrische auto. Helaas voor de recensent kon de bouwer de boordcomputer zo nauwkeurig uitlezen dat er van de kritiek geen spaan heel bleef (hier nog beter, dank reaguurder Feynman). De recensent had allerlei 'feiten' uit zijn duim gezogen en dat kon Tesla op basis van de grafieken eenvoudig ontkrachten. Het versterkte de cultstatus van Tesla als autobouwer en Musk als ondernemer. En Musk strikes again. Vanmiddag kwamen bij autominnend internet de popcorn en cola op tafel toen de miljardair twitterde over 'some oddly inaccurate news stories of late'. Bloomberg had goed naar De Correspondent gekeken en schreef een schrijnend, onleesbaar lang verhaal over inkomensongelijkheid in Silicon Valley. In een gebied waar onder meer Tesla, Hewlett-Packard, Google en Facebook vele miljonairs en enkele miljardairs voortbrachten, zijn er ook mensen als de 32-jarige alleenstaande moeder Virginia Valencia. Terwijl Elon Musk riant met croissantjes en verse jus zit te ontbijten, werkt zij zich bij hetzelfde bedrijf het zweet in de bilnaad voor $12 per uur als slaaf cateraar. Da's nog eens een verschil in inkomen tussen de laagst- en de hoogstbetaalde werknemer, zo concludeert Bloomberg. En dan stijgen door het hoge aantal vermogenden in de omgeving ook nog eens de huren tot grote hoogten. Keisneu dus. Daar staat Tesla mooi voor paal (oplaadpaal, huhuhuh), met zijn maatschappelijk verantwoord ondernemen. Toch? Welnee joh. Twee tweets van Musk en Bloomberg corrigeerde meteen het artikel. Omdat Musk helemaal niet op het bedrijf ontbijt, de catering voor iedereen zelfbediening is en mevrouw Valencia niet in dienst is bij Tesla maar bij een onafhankelijke cateraar. Tot zover de maatschappelijke longread van Bloomberg. Op naar de volgende oen die onzin over Tesla durft op te schrijven.

Reaguursels

Inloggen

Hoe durven ze een man als deze nadelig proberen weg te zetten terwijl er een legioen aan voorbeelden is, van CEO's die echt hun personeel uitbuiten, rijk zijn geworden met criminele activiteiten, banken CEO's die door hun handelen hele landen straatarm hebben gemaakt en ga zo maar door.

Nee de man waardoor we eerder op Mars komen, die nu al veel mensen inspireert, die nu al technologische vooruitgang heeft geboekt op meerdere vlakken waar de gevestigde vastgeroeste orde nog lang niet aan wilde beginnen (want geld), daar gaan ze dan zon stuk over schrijven.

Durereaguurder | 09-04-14 | 19:34 | + 1 -

Van mij mag die vent zo veel verdienen als hij wil. Ik heb alleen een probleem met veelverdieners die: a) hun personeel uitbuiten (12 dollar is niet eens zo dramatisch), b) niets bijdragen aan de (echte) economie, bijvoorbeeld HFT en mensen die papier rondduwen c) legaal stelen, bijvoorbeeld mensen dingen aansmeren die ze nooit kunnen betalen.

kvothe | 09-04-14 | 14:47 | + 4 -

Prachtige auto's maar net ff boven budget. Plus ik wacht even op die Israëliërs met dat snelle opladen.

watergeus | 08-04-14 | 23:35 | + 1 -

Dan kun je nog even wachten. Die toko is behoorlijk failliet..
1 miljard dollar aan investeringen ophalen en slechts 1400 auto's verkopen om de investering mee terug te verdienen, dat werd hem niet.

Gelukkig heeft Musk de oplossing. De batterij in de ModelS is verwisselbaar, Tesla heeft dat vorig jaar al eens laten zien (Net nadat Better Place failliet ging volgens mij).
Maar Superchargers werken in 99% van de gevallen net zo goed, als je het mij vraagt.

Danskeidoterne | 09-04-14 | 14:17 | + 0 -

Het artikel was natuurlijk een prima artikel... Gat over dat mensen op dezelfde plek werken om het bedrijf succesvol te maken, en dat de top krankzinnig veel meer profiteert dan de mensen op de werkvloer... En dan kun je wel hysterisch concluderen dat 'de dame werkt bij de cateraar', maar dat is irrelevant. Mensen aan de top overschatten hun eigen kwaliteiten schromelijk.

Ik rijd zelf een Tesla (Model S, P85) en ik kan je verzekeren dat je de opgegeven 502km range niet haalt. In elk geval niet zonder je buitenspiegels te demonteren en de naden af te plakken. Als je het probeert moet ik je dringend adviseren je alarmlichten aan te zetten.

Dat gezegd hebbende is 400km op een 'range charge' zeer goed mogelijk. Met een 'normal charge' van 90% voor dagelijks gebruik kom je zo'n 350km, wat meeeeer dan voldoende is voor dagelijks gebruik voor de meeste onder ons. Als je genoegen neemt met 250km, kun je gewoon 150km/u rijden en van 0 naar 100km/u in 4 seconden. Je zult heel wat uit de kast moeten halen om dat met een brandstof auto te evenaren. Met een BMW M5 red je het in elk geval niet, die laat ik gewoon 'staan'.

Tesla kan inderdaad mijn auto op afstand uitlezen en diagnostiseren. En ik ben niet enthousiast over het gemak waarmee dat zonder expliciete toestemming vooraf gedaan wordt, maar ik ben niet verontwaardigd genoeg om het uit te laten schakelen. Want dat doen ze namelijk gewoon als je dat vraagt.

Verder; Een SuperCharger laadt je accu naar 80% in 30 minuten. De laatste 20% duren nog eens zo'n 20 minuten. Dit is voor gratis voor alle Tesla eigenaren die deze optie hebben genomen. Tot nu toe was deze optie standaard.

De Tesla Model S is de meest revolutionaire auto van de afgelopen decennia en ik ben razend trots er één te bezitten. Of het elektrisch rijden doorbreekt is nog moeilijk te zeggen. Misschien horen we er over 5 jaar niets meer over. Maar waarschijnlijker is dat we over 10 jaar - op wat auto barrels en mooie klassiekers na - allemaal elektrisch rijden.

Chuck the plant | 09-04-14 | 12:22 | + 15 -

rode peper | 09-04-14 | 09:13 | + 4 -
Je blijft draaien hier, ik ben er klaar mee. 502km bereik www.teslamotors.com/nl_NL/models/featu... Je 400 km optie komt alleen naar voren als je zelf kiest voor een kleiner accu pakket. In iedere auto is de fuel effecientie afhankelijk van belading, rijstijl et cetera. Als je dat er bij sleept ben je scheef aan het vergelijken.

Je gaat uit van totaal onhandig opladen, namelijk een volle lading, ipv steeds de helft bijladen. Dat duurt onnodig lang. www.teslamotors.com/charging A Supercharger can replenish HALF the battery in as little as 20 minutes. Een uur laden is dus een gevolg van een domme gebruiker en geen eigenschap van de auto.

Als jij pas iedere 600 km een bestuurswissel doet, breng je onnodig andere weggebruikers in gevaar. www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verke... "Neem na elke 2 uur rijden een kwartier pauze." Een auto die iedere twee uur een kwartier moet laden levert GEEN ENKEL snelheidsverlies.

Tesla bied supercharging gratis aan, niet de belastingbetaler, Tesla zelf: www.teslamotors.com/supercharger "Tesla Superchargers allow Model S owners to travel for FREEbetween cities along well-traveled highways in North America and Europe. Superchargers provide half a charge in as little as 20 minutes and are strategically placed to allow owners to drive from station to station with minimal stops." Ik weet niet wat voor persoon jij bent, maar ik wil iedere paar uur wel even een hapje eten, drinken en naar de WC.

Iedere moderne auto kan je uitlezen. Nooit van OBD2 gehoord? Omdat over elektrische auto`s vaak gelogen wordt door vroeger respectabele media lees je dat uit. Wat blijkt, zelfs The New York Times heeft datalogs nodig om hun journalistieke integriteit op het juiste spoor te krijgen.

Prima dat jij liever op aardolie door tuft, maar zullen we het wel even bij de feiten houden?

Feynman | 09-04-14 | 11:24 | + 18 -

Lol Bloomberg die zich druk maakt om inkomensongelijkheid. Juist.

panadol | 09-04-14 | 11:22 | + 6 -

De actieradius van een electrische auto halveert bij gebruik van de verwarming (winter) of de airco (zomer).
Dus alleen in de lente en herfst kan je er een redelijk stuk mee rijden.

sinar2 | 09-04-14 | 11:13 | + 1 -

En ook al ZOU Musk croissantjes eten. Deze man is een van mijn hedendaagse superhelden. Dit soort visionaire nerds brengen de wereld en de technologie in een paar sprongen op een hoger plan. Net als Tesla dat eind 19e eeeuw deed.

Sunabalk | 09-04-14 | 10:39 | + 10 -

@Feynman | 09-04-14 | 08:39,

Een bereik van 260 mijl (theoretisch) maximum komt neer op ongeveer 400 km, maar ik neem aan dat dat leeg minus bestuurder op de snelweg is en dat met 3-4 passagiers en bagage het bereik een stuk minder is om vervolgens ruim een uur te moeten opladen, dat is gewoon waardeloos en dat wordt helemaal niet weerlegd door Musk, die zeurt om een paar mijl. Ik rij met gemak 500-600km, vaak genoeg gedaan om na die 500-600km nog ff te tanken en een chauffeurswissel te doen, kost 20 minuten en dan weer verder....

"Tesla is nog steeds eigenaar van de auto waar The New York Times over liegt, dus je eigen datalogs uitlezen is geen spionage."

Het feit alleen al dat het kan worden bijgehouden vind ik al creepy genoeg want als het bijgehouden kan worden kan het misbruikt worden....

"Een Tesla opladen is in de States zelfs gratis."

Niets is gratis, Tesla rijders zijn gewoon ook nog eens asociale profiteurs, die laden op de kosten van anderen (waarschijnlijk de belastingbetaler)

rode peper | 09-04-14 | 09:13 | + 0 -

rode peper | 09-04-14 | 06:46 | + -4 -
Bereik is ruim 500 km, halve lading duurt nu minder dan 20 minuten en je kan deze datalogs alleen lezen met fysieke toegang tot de auto. Tesla is nog steeds eigenaar van de auto waar The New York Times over liegt, dus je eigen datalogs uitlezen is geen spionage.

Je mag als bestuurder in Europa maar twee uur rijden, om daarna een kwartier te pauzeren. Anders heb je geen concentratie meer en veroorzaak je een aanrijding. Of je nu op benzine, elektra, diesel of koude kernfusie rijdt. De bestuurder moet dus eerder en meer herladen worden dan de Tesla zelf.

Een Tesla opladen is in de States zelfs gratis.

Feynman | 09-04-14 | 08:39 | + 16 -

En waarom zou iemand steeds korter gaan laden: omdat je steeds minder zin hebt na een kort ritje weer een uur te gaan wachten bij een laadpunt! Wat een ongelovelijke autist, die Musk.

rode peper | 09-04-14 | 07:20 | + -7 -

Musk doet ook nog eens zelf waar hij de NYT van beschuldigd, de feiten aandikken om een punt te maken, het grootste gedeelte van Noorwegen ligt beneden de poolcirkel en kent dus helemaal geen arctische winter. Wat een hypocriete lul....

rode peper | 09-04-14 | 07:15 | + 3 -

@Feynman | 08-04-14 | 22:19 ,

Strike van Musk!? Volgens mij heeft Musk zich in dat artikel eerder zichzelf keihard in z'n gezicht geslagen: dat ding heeft dus inderdaad geen bereik, opladen duurt een eeuwigheid en je wordt ook nog eens bespioneerd.

rode peper | 09-04-14 | 06:46 | + -7 -

Ik snap en zal nooit snappen dat er altijd maar weer kritiek wordt gegeven over mensen met geld ic een hoog inkomen en/of vermogen.
Alsof ze niet voor hoeven te werken daarvoor maar het gratis krijgen. Wat is er mis mee om je talenten te gebruiken ?
Toen ik nog in NL woonde, had ik een villa met zwembad, Porsche en vanuit het niets een bedrijf op poten gezet. Het was een jongensdroom. Dat mag niet...

duitse herder | 09-04-14 | 05:36 | + -4 -

Alsnog is $12 per uur helemaal geen slecht loon in de VS voor cateringmedewerker.

geomario | 09-04-14 | 02:08 | + 12 -

brrmmm brrmmm brrmmmm..... o nee dat kan ie niet

A.Green | 09-04-14 | 00:06 | + 4 -

Prachtige auto's maar net ff boven budget. Plus ik wacht even op die Israëliërs met dat snelle opladen.

watergeus | 08-04-14 | 23:35 | + 3 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken