General Motors ten onder aan eigen gierigheid

PR fuck-up du jour komt vandaag van General Motors. De autoproducent moest de afgelopen weken 2,2 miljoen auto’s terugroepen in de VS nadat bekend werd dat vanwege een fout in het contactslot de auto ineens kon afslaan. Heeft de afgelopen jaren 13 mensen het leven gekost en veroorzaakte 32 ongelukken. Minimaal, want de exacte omvang kan natuurlijk groter zijn dan nu bekend is. De CEO van General Motors, Marry Barra, moest dinsdag en woensdag voor het Congres verantwoording afleggen maar was ondertussen ook al bezig met damage control. Zo schakelde GM eerder deze week al advocaat Kenneth Feinberg in die zich bezig moet houden met de tsunami aan schadeclaims die ongetwijfeld gaat komen. Feinberg hield zich eerder bezig met fondsen voor de slachtoffers van 9/11 en heeft dus genoeg ervaring op rampengebied. Boete doen en betalen is één, je imago weer op de rit krijgen is echter misschien nog wel belangrijker. Dus is vandaag topreputatiemanager Jeff Eller binnengehaald. Eller, crisis communications expert van beroep, deed nog mediazaken in het Witte Huis onder Clinton en moet nu het imago opvijzelen van GM. En ondanks dat de heren een flink uurtarief zullen vragen is dat keihard nodig. Dealers waarschuwen al voor tegenvallende verkopen dankzij de hele affaire. Klanten zijn het vertrouwen in hun auto kwijtgeraakt, alleen maar omdat de extra kosten voor het juiste onderdeeltje toch iets te hoog waren voor General Motors. 57 cent om precies te zijn.



Reaguursels

Inloggen

in de productie kost het 57 cent extra, dus toen ze het hadden gevonden in 2005 hadden ze de productie moeten aanpassen voor die extra 57 cent voor de dan te fabriceren contacten, hebben ze ook niet gedaan.
De recall is natuurlijk duurder maar hebben ze ook niet gedaan, de totale schde is nu veel meer.

doa76 | 04-04-14 | 17:05 | + 0 -

Okee, uiteraard is het duurder dan 57 cent. Maar dan nog. Al stuur je het veertje maar per post met een instructie erbij en een excuusbrief dat ze het niet voor je kunnen betalen, dan kan iemand nog zelf beslissen of hij het ergens laar repareren.

Joris Draaksteker | 04-04-14 | 10:04 | + -2 -

En een grote bek dat ze hadden over toyota...

noerg | 04-04-14 | 07:33 | + 10 -

Het is in de meeste industrieën hetzelfde helaas. Teveel wordt bepaald door de bonen-tellers die uitgaan van een ideale wereld en via complexe algoritme's berekenen dat als we Henkie 4u langer laten werken of onderdeeltje A vervangen met onderdeeltje B dan besparen we X per product. Helaas blijkt de wereld niet ideaal met soms grote gevolgen.

Shokrani Shokran | 04-04-14 | 06:40 | + 9 -

De problemen bij GM zijn zo groot, omdat hun personeel lijdt aan een vreemde ziekte, ambtenaritus genaamd.

PartijVanDeAmbtenare | 04-04-14 | 00:40 | + 0 -

Het onderdeel kost 57 cent. Het terugroepen, demonteren van het contact en daadwerkelijke vervangen van het te korte veertje door een langere kost natuurlijk vele malen meer. Ik kijk ook graag naar de Daily Show, zeer informatief allemaal, maar je moet wel in je achterhoofd houden dat het een comedyzender is.
.
De grote schande is natuurlijk dat GM overal mee weg lijkt te komen doordat ze eerder door eigen wanbeleid failliet zijn gegaan en vervolgens met overheidssteun een doorstart hebben gemaakt. Nu wordt dus falen op falen weer extra beloond. Maar het staat niet op zich. Gepensioneerde ambtenaren (niet alleen raamambtenaren, ook o.a. brandweerlui, politie, leraren) in Detroit krijgen nu geen pensioen meer. Het is in de VS voor rechtspersonen veel te makkelijk om onder hun verplichtingen uit te komen en toch hun bezittingen te houden met een faillissement.

Ooit_huisregelneef | 03-04-14 | 22:14 | + 22 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken