Iedereen boos op 'privacyschender' ING

Ramptoeristen verzamelen, er staat een kijkersfile bij het ING-hoofdkantoor. De bank doet vanochtend live een studieboekgevalletje PR, Hoe Het Vooral Niet Moet. De bank wil uw betalingsgegevens analyseren en de uitkomsten doorverkopen aan adverteerders. Als stukje extra service naar demense toe. Zo kan een energiemaatschappij u bijvoorbeeld een aanbod doen als uit uw dataspoor blijkt dat u te veel aan energie uitgeeft. Hartstikke handig, voor wie het niet erg vindt als zoiets intiems als zijn eigen betalingsverkeer wordt doorverkocht. Het leek de bank klaarblijkelijk een manier om het imago op te poetsen, want het Financieele Dagblad mocht er groots mee uitpakken. Zoals dat gaat bij gegund nieuws: zonder enig commentaar (lafaards!). Maar ING was even vergeten om in het verhaal heel duidelijk te laten zetten dat het hier om een optie gaat en niet om een verplichting. Daarom staan nu de hele interwebs in brand en schiet bijna niemand ING te hulp. Wat ze dit weekend op de PR-afdeling hebben gedacht, is ons een groot vraagteken. Er wordt zo'n stevige vergelijking met Google gemaakt dat de bank er waarschijnlijk zelf trots mee op de proppen kwam. Terwijl ze toch had moeten weten dat het privacybeleid van Google omgeven is door controverse. Ook had de bank kunnen terugbladeren in zijn eigen logboek, want een soortgelijke volksopstand ontstond toen Equens - de verwerker van al het pinbetalingsverkeer in Europa en mede-eigendom van ING - zonder schroom bekend maakte dat het de sporen van uw pinbetalingen zou gaan doorverkopen. ING had blijkbaar wel een heel klein beetje door dat er ophef zou kunnen ontstaan, want het vermoedt dat mensen er moeilijk over zouden kunnen doen als het geld verdient aan de betaalsporen. 'Als het extra fees gaat opleveren zullen we dat niet nalaten. Maar als het nodig is voor acceptatie in de samenleving kan het ook zijn dat we er geen stuiver aan gaan verdienen. Die afweging moeten we maken.' Lichtelijk cryptisch lezen we hierin dat de bank bij een major fuck-up van de PR-afdeling niet aan de doorverkoop wil verdienen. Aan die voorwaarde is nu voldaan. Maar misschien is het handiger als de bank het plan, voordat álle klanten boos zijn weggelopen, voorlopig gewoon helemaal van tafel haalt?

Reaguursels

Inloggen

ok, het is besloten, ik stap over op de oude vertouwde sok. Nu nog even kiezen of ik een linker of rechter neem. Ik denk rechts, want links graait anders mn centjes weg.

point blank | 10-03-14 | 17:52 | + 5 -

Tuurlijk verdient de ING er aan en
tuurlijk lokken ze je met een schijnvoordeel en
tuurlijk moet je je kinderen goed opvoeden en wijzen op de gevaren en
tuurlijk kun je naar de RABO gaan en de ING opzeggen.

Wat.is.het.probleem.?
Meer overheidsbemoeienis, nog meer regels.... commissie van wijze mannen.. een nieuw autoriteit ....?
Kom op, zeg !

sirik | 10-03-14 | 16:24 | + 1 -

Uitrol slimme energiemeter van start in 2015
- www.nu.nl/economie/3722339/uitrol-slim...

uw energieleverancier beschikt over straks over heel veel (persoonlijke) data en gaat die natuurlijk aanbieden.

(c)ZWITSUL | 10-03-14 | 15:23 | + 2 -

BKR wil gemeenten helpen met signaleren van schulden
- www.nu.nl/geldzaken/3722239/bkr-wil-ge...

en weer zo'n voorbeeld van privacy schending.
Truus heeft schuld bij de Wehkamp en de BKR stuurt een mailtje naar de gemeente waar Truus woont... waarom ?

(c)ZWITSUL | 10-03-14 | 15:04 | + 1 -

Opt-in gaat via het gebruikelijke patroon. Eerst is het volledig vrijwillig, daarna is het in ruil voor een voordeeltje, vervolgens kun je behoorlijke service wel schudden zonder, en uiteindelijk wordt het afgeschaft vanwege "het is maar 1% die nog steeds niet wil".

terror406 | 10-03-14 | 13:08 | + 6 -

Nee Nee Nee. Opt-in of niet, dit hele financiele systeem valt of staat met het vertrouwen erin. Dat vertrouwen is de afgelopen jaren als fors gedaald. Dit zou wel eens de nekkenbreker kunnen zijn... Het is niet de functie van een bank om deze gegevens door te verkopen en dat moet het ook niet worden. Juist als een bank zijn meerwaarde kan tonen door nog het laatste beetje privacy van zijn klanten te beschermen, doen ze dit... Ik ga me in een hoekje zitten schamen...

Bankiertje | 10-03-14 | 11:48 | + 8 -

Ach, ING heeft zo veel storingen dat u niet eens KUNT betalen, dus er valt ook geen informatie over betalingen te verkopen.

EllaRouvoet | 10-03-14 | 11:45 | + 8 -

Banken zouden moeten nadenken over hun kernfunctie en hun kernwaarden. Als de kernwaarde van een bank vertrouwen is (dat zou het ten minste moeten zijn), zou niemand het in zijn hoofd halen dit soort domme proefballonnen op te laten.

Als de kernwaarde van een bank aandeelhouderswaarde is, dan kan dit gebeuren. Ik ga mijn ING rekening opzeggen, ik wil graag een bank die vertrouwen belangrijk vindt.

Koning Willy | 10-03-14 | 11:42 | + 11 -

Als de bank het niet doet dan doet de credit card maatschappij het wel of iDeal of paypall of degene die alle pin betalingen doet. Er is altijd wel iemand die die de gegevens analyseert en dan verkoopt. Wat is nu het probleem. Denk je nog steeds dat je privacy hebt ?

Don vinnie | 10-03-14 | 10:52 | + -18 -

Ik wist eerlijk gezegd niet dat zo'n balie-medewerker inzage heeft in mijn betalingsgegevens. Gaat hem/haar geen zak aan, bovendien wonen ze in de buurt: lekker handig voor de roddels. Heb je als ondernemer een goede maand gehad: weet gelijk de hele buurt het. Gaat het minder goed, weten ze het nog sneller. Blij dat mijn spaargeld ergens anders staat!

Coffee Party | 10-03-14 | 10:39 | + 5 -

Over privacy wetgeving lezen we dan weer niks hetgeen typerend is voor die louche instellingen.

Simon_GS | 10-03-14 | 10:05 | + 4 -

Banken snappen nog steeds niet dat ze gewoon op mijn geld moeten passen. Punt.

Gegevens doorverkopen maakt de bank per definitie onbetrouwbaar, want ze zien mijn betalingsverkeer als koopwaar. Ik ben geen koopwaar, ik ben een klant.

rara | 10-03-14 | 10:02 | + 52 -

Het is slimmer om het opt in te maken, en klanten die meedoen een korting te geven. Dan een paar jaar lang de prijs weer laten oplopen zodat ze weer het oude tarief betalen en de privacyfundis het dubbele.

Ik snap trouwens niet waarom ze dit doen als ze er niets aan verdienen. Of hopen ze dat mensen massaal bij de ING gaan bankieren zodat ze hun privacy kunnen inruilen voor 50% korting op een 2e pak Appelsientje bij de Appie? Nice try...

Muxje | 10-03-14 | 09:54 | + 14 -

Banken willen graag concurreren met Facebook, PayPal en de credit card bedrijven. De gegevens van Facebook worden naar tenminste 90 andere bedrijven doorgesluisd. Levert een hoop op. Facebook zelf is ook geinteresseerd in de gegevens van de banken.

GuntherX | 10-03-14 | 09:37 | + 5 -

Het is een experiment om te kijken of het gros van Nederland dit slikt.
Hoogstwaarschijnlijk zal 50% van hun klanten het niet erg vinden ook, men heeft toch niks te verbergen? Zucht.

grouverr | 10-03-14 | 09:30 | + 46 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken