Vakbond redt Nederland met schandpaal

Prachtig één-tweetje tussen de FNV en minister Asscher dit weekend. Vrijdagmiddag slingerde de minister nog even de boodschap ‘Uitbuiters aan de schandpaal’ de wereld in, waar de vakbond vervolgens nog eens flink wat publiciteit mee behaalde. Wat is het hele punt? Bedrijven die zich schuldig maken aan onderbetaling of illegalen in dienst hebben worden straks met naam en toenaam openbaar gemaakt. Ja, schijnconstructies zijn niet alleen hartstikke verboden, het gaat ook nog eens ten koste van ONZE banen. En dat stuit natuurlijk tegen het zere been van de vakbond. Daarom is men reuze trots op de schandpaal van minister Asscher. Sterker nog, niet alleen de inspectie van SZW gaat optreden, ook de FNV start een eigen bureau om tegen foute werkgevers op te treden. Maar of de getroffen sectoren daar nou mee geholpen zijn? Een van de sectoren waar vooral tegen opgetreden wordt, de transportsector, zal nauwelijks geholpen zijn met een schandpaal. Daar zijn de loonkosten relatief hoog ten opzichte van het buitenland en dus nemen veel transportbedrijven de Cyprusroute. Zo blijven de loonkosten laag, wordt de winst na een kunstmatig faillissement weer op peil gehouden en is iedereen blij behalve de chauffeur zelf. Misschien kan Asscher zich daarom beter focussen op sociale premies en overige kosten, die de afgelopen dertig jaar zijn toegenomen. Werden Nederlandse vrachtwagenchauffeurs destijds zelf nog gezien als de Polen van Europa, nu worden onze chauffeurs ten opzichte van Oostblokkers steeds duurder. Alleen ziet de werknemer ('salaris veel te laag') daar niets van terug en schieten vakbonden in de Pavlov-reactie dat lonen altijd omhoog moeten. Dus willen jullie de transportsector echt helpen, kijk dan even naar de onderliggende problemen. Met populistische teksten zijn chauffeurs namelijk niets geholpen.

Reaguursels

Inloggen

De grote internationale transporteurs van Nederland zijn allang weg en gevestigd in Oost Europa, rijden daar vandaan met oosteuropese chauffeurs naar o.a. Nederland. Zo proberen deze ondernemingen onder de inmense belasting- en regeldruk uit te komen en te overleven. De nederlandse economie gaat nog zware klappen krijgen met naar ik verwacht +125.000 werklozen erbij voor 2014.

behangtafel | 23-02-14 | 15:36 | + 13 -

In een markteconomie bestaat geen getroffen sectoren. Er zijn gewoon veel te veel tranporteurs. Het probleem wordt ook niet opgelost door subsidies aan bedrijven en/of malafide arbeidsovereenkomsten die ons sociaalsysteem ondermijnen.

In het oog van eerlijke concurrentie moet de cao-onderduikers ook hard worden aangepakt. Op deze manier wordt de markt gezuiverd van ongezonde ondernemingen. Hierdoor ontstaat ook weer de mogelijkheid om nieuwe toetrders te verwelkomen op de markt waardoor de prijs vanzelf stabiliseert.
Het geven van subsidies is ongezond omdat je mensen onnodig aan het werk houdt terwijl deze mensen in andere sectoren aan de slag zouden kunnen gaan, voor een innovatie zouden kunnen zorgen en dus ook eigen bedrijven zouden kunnen starten. Een voorwaarde hiervoor is dat mensen wel toegang krijgen tot de benodigde kennis. De overheid zou dus die zes miljarden aan reïntegratie niet uitbesteden via bedrijven die geen resultaat leveren, maar het geld aan individuen te middels belastingaftrek mits zij zich omscholen. bijvoorbeeld een diploma op een gebied behalen waar er weerkenners tekort zijn.

Yoo2621 | 23-02-14 | 13:15 | + 0 -

FNV en PvdA .. de slopers van Nederlandse tradities zoals het Sinterklaasfeest.

(c)ZWITSUL | 23-02-14 | 12:12 | + 12 -

Op zich leuk om het verhaal van mijn nick zich hier punt voor punt te zien voltrekken, ware het niet dat het een groot drama is. Dankzij het vernuft van de werkgevers om schijnconstructies op te zetten, is er nog werkgelegenheid. Deze veerkracht zou de vakbond eigenlijk moeten toejuichen, maar natuurlijk zijn ze er niet voor de werknemers, ze zijn gewoon een politieke partij uit 1949.
Het verhaaltje loopt niet goed af. Nog een paar acties van minister Asscher en alle Nederlanders zullen worden ontslagen in het transport. Asscher kan er net als partijgenoot Melkert nog wat illegale staatssteun tegenaan gooien, maar zoals Benjamin Strong jr hierboven al uitlegt, het probleem begint en eindigt bij de overheid.

Atlas Shruggs 10 | 23-02-14 | 12:01 | + 12 -

Van bulgaren die ons werk overnemen zullen we geen last hebben. Die geven we nu bij voorbaat al gewoon een uitkering.

sinar2 | 23-02-14 | 11:33 | + 13 -

DAT is gewoon het hele punt hier in Nederland. Door een ongelooflijk hoge belastingdruk + zorgplicht + regelgeving op bedrijven lopen de loonkosten fors op. En niet alleen bedrijven, maar ook de burgers zijn door de oplopende overheidskosten steeds duurder uit waardoor ze de lonen graag omhoog zien gaan. Feitelijk een oplopende spiraal van kosten, die door de overheid ZELF worden aangejaagd.

En wat gebeurt er dan .... werkgevers willen vanwege de hoge loonkosten het liefst personeel met ervaring (waardoor de jeugd niet aan de bak komt, want die moet de ervaring nog opbouwen), liefst personeel wat niet te oud is (want boven de 40 ben je te duur geworden ivm het hoge leeftijdsgebonden basisloon), liefst hoog opgeleid is (waardoor minder opgeleiden niet aan de bak komen).

Het is net het verhaal van de 10 kleine negertjes (wat tegenwoordig plots discriminerend is), want als de overheid eindelijk eens in eigen vlees gaat snijden waardoor de regelgeving en belastingdruk kunnen worden verlaagd, worden producten en energie goedkoper, kunnen de bruto lonen iets omlaag, wordt het niet rendabel om personeel uit het buitenland te halen etc.etc.

Het begint en eindigt dus bij de overheid ..... en als het zo doorgaat eindigt het strakjes met een grote klap bij de overheid. Ze doen maar wat en hebben geen idee waarmee ze bezig zijn. Halen hun kennis uit boeken en willen zich gedragen als ondernemers, terwijl JUIST de overheid ZELF ALLE ervaring MIST, die werkgevers van ons burgers vraagt.
Vandaag weer in diverse Brabantse gemeentes waar tonnen in gescheiden huisvuil verzameling zijn gestoken en nu dus blijkt dat ze per vuilsoort te weinig leveren en daarvoor contractueel beboet gaan worden. Gut-oh-Gut .... had de Gemeente nou nooit aan gedacht en hoppa .... gaan de gemeentebelastingen weer omhoog. Want de pluche dames/heren houden graag een groen Europa hoog en dat zij het zelf niet goed geregeld hebben (tsjah ... met de kennis van nu .... bladiebladiebla) en wéér gaan de kosten omhoog terwijl de pluche dames/heren hun handen in onschuld wassen.
Idem dito met politiek Den Haag, want die halen op macro niveau dezelfde stupiditeiten uit en blijven dat doen omdat ze de burgers zien, zoals mieren tegen luizen aankijken ..... eindeloos door blijven melken en net genoeg voor ze blijven zorgen dat ze niet dood gaan.

Benjamin Strong, Jr. | 23-02-14 | 11:23 | + 26 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken