Accijnsverhoging blijkt drama

Rutte laat 1,2 miljard verdampen
Rutte laat 1,2 miljard verdampen
Gaan we het gewoon nog een keer opschrijven. Omdat de eerste resultaten van de accijnsverhoging op diesel bekend zijn geworden. Wat opmerkelijk genoeg is uitgelopen op een regelrecht drama. Was het eigenlijk de bedoeling dat er 1 miljard euro meer in de schatkist zou rollen, blijkt er in werkelijkheid 180 miljoen minder binnen te komen. 'Weglekeffect' heet dat, maar dat lijkt ons het understatement van de eeuw. Zomaar 1,18 miljard euro verdampt en de polletiek doet NIETS. Want 'mensen gaan toch niet over de grens tanken'. Haha. Réken maar dat wij over de grens gaan tanken. Massaal. En we druppelen extra lang na, gewoon om de nationale penningmeester Jeroen Dijsselbloem te fucken. Hoe dit heeft kunnen gebeuren is ons een raadsel. Dat mensen bereid zijn om iets verder te rijden, was namelijk al lang bekend bij Financiën. Sla dit oh-ja-euhm-daar-hadden-we-niet-gedacht-document over de verhoging van de accijns op tabak er maar op na. En dan denken ze dat verhogingen van de accijnzen op diesel en LPG met 3 en 7 cent, geen effect zouden hebben? Man man man. En dan is er ook nog zo'n druif van de PvdA die de accijnzen zelfs verder wil verhogen. Nu maar hopen dat staatssecretaris Wiebes de belofte van geen accijnsverhogingen, gedaan door zijn voorganger Frans Weekers, op tafel laat liggen.

Reaguursels

Inloggen

Tja, woon 10 minuten rijden van de grens. Voor de aldi's en lidl's staan 80% Nederlandse auto's. Makkelijk hoor, direct tanken en inkopen doen. Jammer dat de gehele middenstand langs de grens failliet aan het gaan is. Maar ja, het zijn de wingewesten en geen randstad. Op naar de volgende aardbeving.

krasse karel | 14-02-14 | 20:23 | + 1 -

Ha goed nieuws,
De Haagse Hyena's trekken al de keutel in.
VERKIEZINGEN ?

Zo zie ja maar, net zoals in Zwitserland, kan gelden dat: Das Volk ist der Chef !
Bewijs dat kleine landen gevoeliger voor concurrentie zijn is geleverd.
En stemmen met je voeten werkt !
.
Das Volk ist der Chef !!!

Knoop het in je oren.

( In de twintigste eeuw hebben staten ongeveer 260 miljoen eigen burgers vermoord !!)

sirik | 14-02-14 | 20:02 | + 0 -

dr. P,
U heeft het toch niet over GROS (!), want dat is NL aan flarden snijden en aan de EU-hyena's voeren.
Als de Limburgers dat willen, wie ben ik dan ? maar dan ook medewerking van het Duitse regime. Overigens ben ik in principe voor open grenzen.. Alleen nu even niet, na opheffing staatsruiven.

sirik | 14-02-14 | 18:45 | + 0 -

sirik | 14-02-14 | 17:29 | + 1 -
Dit is ook de reden dat grensregio's in NL., bijvoorbeeld Limburg meer samenwerking zoeken met bijv. B-Limburg, Luik of NRW in Duitsland. Op die manier worden ze zelf een centrum en kunnen ze dingen regelen die meer met hun belangen stroken dan het geen in de Randstad bedacht wordt.

dr. P. von Orno | 14-02-14 | 17:40 | + 2 -

Zoal ik al vertelde bij het draadje van Zwitserland versus EU:

Kleine landen hebben meer last van concurrentie dan grote landen en dus worden kleine landen doorgaans beter bestuurd.
Immers mensen stemmen dan met hun voeten. Het is om die reden alleen al dat het beter is om Nederland uit de EU te halen.

Vóór dat Duitsland een Nationalstaat(1848) werd, ging het de bundesländer en de desbetreffende hoofdsteden ( en dus culturen) beter af.
Frankrijk is nog erger. Daar hebben ze één hele grote stad en verder niets.

In Nederland werden door 'nationalisering', eigenlijk gestart als een vrijwillige samenwerking (!), een centrum en periferieën gecreëerd.
Al het belastinggeld gaat naar het centrum van de macht (per provincie 22.000 ambtenaren in Den Haag) en wordt bij voorkeur verspreid via vriendjes en vriendinnetjes van de machthebbers.

De periferie wordt steeds armer, verwaarloosd en bloeien dood. Zie Groningen, Frieslân en Limburg.

Dat steeds meer mensen in de stad gaan wonen is niet zo maar een trend. Ze verhuizen het belastinggeld achterna.
Wil Nederland terug aan dynamiek winnen, dan dient het belastinggeld daar uitgegeven te worden waar het 'opgehaald' (onder dwang onteigend) wordt.

sirik | 14-02-14 | 17:29 | + 7 -

Quote:" De verwachting is dat de gedragseffecten beperkt zullen blijven. Als gevolg van deze wijziging ontstaat ten opzichte van het regeerakkoord een budgettaire derving van € 60 miljoen. Deze wordt gedekt door een verhoging van de verbruiksbelasting op alcoholvrije dranken."
De goede verstaander begrijpt: Vergeet dus niet andere dranken ook in Duitsland te kopen.
Ik begrijp sowieso niet dat mensen goedkopere houdbare zaken in NL. kopen. Gewoon groot inkopen in B /D. Toen wij gisteren met een afgeladen wagentje (en volle tank a 1,45 de liter) de Aldi in Bocholt verlieten, was het rek met de wijn die wij daar kopen helemaal leeg. Weer voor een half jaar drank in huis.

dr. P. von Orno | 14-02-14 | 16:42 | + 3 -

@ orca 12:07
En je kunt tegen je vrienden zeggen dat je verschillende keren per jaar naar het buitenland gaat.

steven paul | 14-02-14 | 12:49 | + 8 -

Ja Mans, en meteen een paar sloffen peuken en een doos sterke drank en nog wat ditdatjes en liflafjes omdat je d'r nu toch bent. Lullen we >100 euri goedkoper, kan je 2x je tank van volgooien.
Voorbeeld. Auto rijdt 1:12. Huis > buitenland > huis 240 km (is extreem maar om te laten zien) = 20 liter à 1,50 = 30 euri. Afschrijving erbij 20 en je bent 50 goedkoper uit, op 120 km vd grens

orca | 14-02-14 | 12:07 | + 9 -

Mans5 | 14-02-14 | 11:24 | + -5 -
Een beetje vrachtwagen heeft een tankinhoud van 1200-2000 liter.

jemagookniksmeer | 14-02-14 | 12:00 | + 12 -

Daskapital ik geloof er niks van, er staat bij:

Dat meldt Transport en Logistiek Nederland (TLN) vrijdag op basis van een eerste inventarisatie onder haar leden.

Het is een inventarisatie van leden die belang hebben bij een lage dieselprijs.

Welke mongool gaat er voor 18 cent voordeel per liter bij 40 liter gaat het om ongeveer 8 euro in de auto stappen en naar belgie of duitsland rijden.
Lachertje dus

Mans5 | 14-02-14 | 11:24 | + -29 -

Daarom nooit aan de kilometerheffing! Want dan ben je het protestmiddel van over de grens tanken ook kwijt en kunnen ze je wel zonder genade uitknijpen.

down | 14-02-14 | 11:00 | + 13 -

L:OLOLOLROFLLOLLMAO
DE 1.54 euro vs NL 1.77 euro....
en meteen wat boodschapjes doen, tjing..

teringtubbie | 14-02-14 | 10:56 | + 5 -

LPG is ook leuk: hier in hartje 0031 ongeveer 80ct/l, in 0032 53ct/l. Hahaha. Belgen lachen zich de ballekes uit den pantalon.
Vraag iedere boer/ondernemer/halve zool: als in winkel A het product 100 euro kost en in winkel B 80 euro, waar koopt u dit dan? De bereidwilligheid om naar winkel B te gaan is omgekeerd evenredig aan de afstand tussen A en B. Weet/ziet iedereen, behalve de kleptocraten in 070...

HoerenSloep | 14-02-14 | 10:50 | + 12 -

Kon je eg nie van mijlenver zien aankomen, met ongeveer 24/7 file bij de Belgische grens bij Poppel voor de eerste Belse tank. De pliesie, zowel BE als NL, houdt d'r nu ongeveer om de dag grote controle, want de boel staat toch stil. Of in Baarle, waar 5 pompen achter elkaar zitten en de hele straat perma verstopt staat. Zomaar 2 plaatsen waar ik vaak doorheen kom. En dat dan maal tig voor de hele Belgisch-Duitse grens.
Man man man

orca | 14-02-14 | 10:50 | + 5 -

Ik wacht nog steeds op het kwartje van Kok en de 1000 euo van Mark.

raster | 14-02-14 | 10:15 | + 10 -

Ja, en deze accijnsverhogingen worden dan ook nog is doorgevoerd door partijen die pro-europa zijn. Als je dat dan echt bent, zorg dan tenminste dat overal de accijnzen hetzelfde zijn zodat dit soort, arbitrage lijkt het wel, niet plaatsvindt. Dit is regelrechte waardeverdamping voor Nederland. Afgezien v/d belasting lopen die pomphouders uiteraard inkomsten mis over benzine/diesel, maar nog meer over de lucratieve impuls-aankopen die in een tankstation plaatsvinden ;).

Timberly | 14-02-14 | 10:13 | + 7 -

Wat een verrassing toch weer! De PvdA had ook niks kunnen leren toen Woutertje Boskabouter de vliegtax invoerde en dit de staat geld kostte in plaats van opleverde.

Godsammekraken | 14-02-14 | 09:54 | + 8 -

Al jaren is het zo dat de Denen massaal (vanaf midden DK) in Duitsland inkopen. In Flensburg staan giga panden/winkels die vooral de Denen bedienen in hun aankopen. Men spreekt daar ook Deens. Men organiseert een familie/buren/bekenden aankoop en gaat met auto en trailer inkopen.
Dit kost de DK staat WEKELIJKS 1,3 miljard euro aan belastingopbrengsten. Het is niet meer terug te draaien.

duitse herder | 14-02-14 | 09:48 | + 24 -

1,2,tja,tja,tja | 14-02-14 | 09:35 | + 0 -
Ooit van de BPM gehoord?

Hoofdletsel | 14-02-14 | 09:41 | + 4 -

Ik moet heel hard lachen, doen zo hun best om 1 Europa te forceren en grenzen te laten vervagen, echter qua accijns denkt onze overheid nog steeds dat de markt bij de grens ophoudt.
Vandaag vandaag faal-accijns-dag...

1,2,tja,tja,tja | 14-02-14 | 09:35 | + 21 -

Moi2 | 14-02-14 | 09:30 | + 0 -
Verhoog de belastingen!

Hoofdletsel | 14-02-14 | 09:34 | + 1 -

Dit soort dingen krijg je nu als je mensen zonder rijbewijs in een snelle auto zet. SCHADE!
Nog nooit, maar dan ook nog nooit zo'n stelletje incapabele idioten bij elkaar gezien. Man man man.
Opstelten,Rutte,Dijsselbloem,Plasterk enz enz.

Makemyday! | 14-02-14 | 09:31 | + 19 -

En hoe moeten we het stemmen kopen van de PvdA, dat zij "nivelleren" noemden, nu betalen?

Moi2 | 14-02-14 | 09:30 | + 10 -

Maak in Nederland de brandstof goedkoper dan in het buitenland en het omgekeerde gebeurd, die moffen komen hier tanken. Meer omzet = meer accijnsopbrengsten + BTW + Vennootschapsbelasting + Banen = meer belasting en minder uitkeringen. Enzovoort, enzovoort, maar de kans dat de overheid die maatregel gaan nemen is ongeveer even groot als de kans dat ze niks anders kapot maken...

Hoofdletsel | 14-02-14 | 09:27 | + 41 -

Wel goed voor de CO2-statistieken dat er minder brandstof verkocht wordt in Nederland.

steven paul | 14-02-14 | 09:26 | + 21 -

Totale incompetentie en wereldvreemdheid moeten wel absolute vereisten zijn voor een ministerspost.

James Lastig | 14-02-14 | 09:24 | + 46 -

Dit is al het geval zins het kwartje van Kok. Maar politici kunnen gewoon niet inzien dat een belasting/accijnsverlaging meer oplevert dan een verhoging.

Hoofdletsel | 14-02-14 | 09:23 | + 16 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken