U wordt arm van een saaie professor

Langdurige blootstelling aan het didactisch onbenul van een docent, is slecht voor de gezondheid. Die eeuwenoude studentenwijsheid is nu onderzocht en min of meer bevestigd, ten minste voor de gezondheid van de financiën. Drie Italiaanse wetenschappers onderzochten het effect van de college-kwaliteit van docenten op de academische en carrière-prestaties van de studenten die bij hen in de banken zaten. Studenten van de Bocconi-universiteit in Milaan werden willekeurig verdeeld (randomly allocated) bij colleges en vervolgens hielden de onderzoekers hun belastingopgaven tegen het licht, die ze afzetten tegen de didactische kwaliteit van de docenten van wie de studenten vroeger college hadden. En wat blijkt: een docent die stof goed kan overbrengen, bijvoorbeeld door dat bovengemiddeld boeiend of samenhangend te doen, heeft een gunstig effect op de hoogte van het inkomen dat zijn studenten later verdienen. Daarnaast geldt hetzelfde effect in mindere mate voor academische prestaties. Didactische kwaliteiten blijken dus van groot belang, want vergeleken met een goed college kost saai onderwijs geld. Dat is op het eerste gezicht slecht nieuws voor onderwijsbonzen die wel graag babbelen over Harvard aan de Amstel, maar colleges vooral zien als vervelende kostenpost die we moeten schrappen. Maar ook zij kunnen hun voordeel doen met de onderzoeksresultaten. De beste studenten profiteren namelijk het meest van een goede docent, terwijl slechte studenten door goede didactiek niet beter scoren. Als we het dan toch over een academisch topinstituut moeten hebben, is het dus logisch een restrictief toelatingsbeleid te hanteren, waardoor de instelling kleinschalig blijft. Als alleen de besten profiteren van de besten, kunnen we namelijk concluderen dat een topprof niet besteed is aan duizenden van de kwart miljoen studenten die de Nederlandse universiteiten bevolken.

Reaguursels

Inloggen

Wat worden er vaak open deuren ingetrapt. Iedereen weet onderhand wel dat:
- een goede voetballer is niet vanzelf een goede trainer
- een goede trainer kan niet van elke speler een Messie maken.

De sport wereld loopt hier voor op de academische wereld. Daar denkt men nog steeds dat het omgekeerd is.

Zephyr | 11-02-14 | 11:32 | + 1 -

kapotte_stofzuiger | 10-02-14 | 20:52 | + 17 -
Ik volg een lerarenopleiding op een HBO instelling (geen inholland)

Hjalmar | 11-02-14 | 09:20 | + 1 -

kapotte_stofzuiger | 10-02-14 | 20:52 | + 16 -
Waar zegt hij dat hij aan de universiteit studeert? Lijkt mij juist niet; daar is college krijgen van een doctor geen bijzondere aangelegenheid.

Nulhypothese | 11-02-14 | 08:30 | + 2 -

@2.4: De 'ambitieuze docenten' zijn anders vaak de beroerdste. Ze draaien tijdens college wat 12-jaar-oude slides erdoor en rennen weer terug naar hun onderzoekjes. Daarnaast zijn veel academici eerst gepromoveerd, daar kom je echt niet binnen met alleen maar zesjes. (overigens vreemd dat 4 jaar naar 1 onderwerp kunnen staren een extra kwalificatie is om les te geven..)

Ik zou zeggen: meer focus bij aannemen/contractverlengen op goede didactische vaardigheden en dat soort mensen meer lesuren geven en minder druk om te publiceren (maar wel meedraaien met onderzoeken) Degene die lesgeven als 'vervelende bijwerking' zien moeten gewoon niet voor de klas.

uch | 10-02-14 | 22:10 | + 3 -

@Hjalmar | 10-02-14 | 20:25
Duidelijk, zeker niet geleerd wat het verschil is tussen een school en universiteit.
Hint: "blokuren" treft u niet aan in de academische wereld.

kapotte_stofzuiger | 10-02-14 | 20:52 | + 23 -

ik kreeg vorige week een blokuur les van een of andere "Dr." Intelligent was hij zeker. Maar iets zo weten te verpakken dat mensen na een uur nog aandachtig luisteren, dat beheerste hij niet echt.

Hjalmar | 10-02-14 | 20:25 | + 1 -

Als student vind ik in de eerste plaats dat ik zelf verantwoordelijk ben voor mijn studieprestaties. Dat gezegd hebbende merk ik wel dat er een duidelijk verschil zit tussen goede en slechte docenten. De toekomst van ons onderwijs zou gebaat zijn bij het aantrekken van goede docenten. Helaas zijn de carrièreperspectieven voor docenten redelijk beperkt waardoor ambitieuze studenten wel een ander carrière kiezen. En dat probleem is helaas niet alleen met een zak geld op te lossen.

2.4 | 10-02-14 | 20:07 | + 2 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken