Miljoenenclaims vliegen Spyker om de oren

Wie niet dagelijks in Zeewolde komt zou het bijna vergeten, maar Nederland huist nog steeds een sportwagenbouwer. Alleen of we daar nou zo trots op moeten zijn? Spyker is het schoolvoorbeeld van boekhoudkundige trucs vindingrijkheid. Kan ook niet anders. Want elk bedrijf dat al tien jaar op rij verlies maakt heeft vooral goede fiscalisten nodig om te overleven. Alleen wordt dat andere groepje maatpakken, het legertje juristen, ook steeds belangrijker. Eerder werd CEO Victor Muller zelf belaagd door de Zweden en nu jaagt een Letse bank op Spyker, terwijl een oud-medewerker ook geld wil zien. Kon de Telegraaf allemaal optekenen tijdens een moddergevecht rechtszaak tussen Spyker en een voormalige juridische manager. Die wacht al maanden op geld en zegt dat diverse werknemers ook al een tijdje op salaris wachten. Spyker verwijt de manager juist weer nalatig te zijn geweest in de Letse zaak, waar het bedrijf bij verstek is veroordeeld tot een schadeclaim van 2,3 miljoen euro. De Letse bank LKB had de zaak aangespannen nadat het geld had uitgeleend voor de financiering van machines, waarmee de Sypker C8 Aileron gebouwd zou worden. Alleen zijn de machines nooit geleverd en is het Engelse bedrijf waar de sportwagen gebouwd zou worden failliet. Rien ne va plus, het geld is niet meer van u. Beetje dom van de Letten, gezien de reputatie van Muller. Was een lening aan bijvoorbeeld Toyota een stuk verantwoorder geweest. Medelijden is echter vooral op zijn plaats voor de medewerkers die voorlopig gratis werken. Maar niet getreurd, het kan altijd erger. Alhoewel, werken voor een luchtfietser die elk moment failliet kan gaan lijkt ons ook geen pretje.

Reaguursels

Inloggen

@Atlas Shruggs 10 | 04-02-14 | 16:28 Als u dat zegt, ben ik wel de laatste die u gaat tegenspreken. Hij had bèrgen mazzel met Wijsmuller, maar hij kreeg het wel verkocht. Net als Emergo.
 
Nogmaals: Muller verkoopt ijs aan eskimo's, het zit hem in het leveren. Dan moet je ook je supply chain op orde hebben. Als leveranciers gaan piepen over hoe jij aan je geld komt, heb je dat niet voor elkaar. Ik heb nog nooit een leverancier die op tijd zijn centjes kreeg horen piepen. Als alles op tijd wordt betaald, zal het ze een rotzorg zijn.
 
Achteraf janken over betaaltermijnen telt (aan beide kanten) niet, dan moet iedereen de contracten maar goed lezen.

pietvanvliet | 04-02-14 | 19:37 | + 0 -

pietvanvliet | 04-02-14 | 12:50
Je zou kunnen zeggen dat hij mazzel had met Wijsmuller.
En hij financiert de financieringen met leningen van een krediet via wat geldtoezeggingen en nog een emissie en wat al niet.
Maar zo moeilijk is het nou ook weer niet om een auto te maken, hij had een techneut die alles panklaar had liggen. Supply chain zit zo in elkaar, er was vraag dus je zou verwachten dat je de levertermijn kan beloven.
Dat gaat goed zolang de leveranciers ook hun afspraken nakomen.
Wanneer dat ophoudt, zit je als Muller zijnde bonnetjes te tekenen voor elk moertje dat geleverd moet worden en zijn beloften waardeloos.
Gaan ze weer zeuren over het bonnetje, want het is gedekt door een garantie van Vladimir Antonov en daar hebben ze iets over gelezen. Een moeras zonder eind.

Atlas Shruggs 10 | 04-02-14 | 16:28 | + 0 -

Spyker is(was) voornamelijk een piramidespel, waarbij auto's bouwen op de 2e (of 3e, 4e) plaats kwam. Toch had het merk door gewoon "normaal" te blijven best wel bestaansrecht gehad, maar dan voor een auto of 10 per jaar. Lekker in de nichemarkt blijven hangen..

Danskeidoterne | 04-02-14 | 15:37 | + 1 -

@James Lastig | 04-02-14 | 14:22
Eens, Spyker kan niet in de schaduw staan van Ferrari.
Vooral qua erfgoed of zelfs kwaliteit, maar qua businessmodel toch wat meer.
Echter als we Jeremy Clarkson mogen geloven, dan bouwde Ferrari vroeger ook wel eens sportwagens met een bedroevende kwaliteit en een nog slechter rijgedrag.
Toch bleven alle partners achter het merk staan en daar kan dat kleine groepje mensen dat een merk bouwt dikwijls zijn bestaansrecht aan ontlenen.
Ik vind dus simpelweg dat wat minder gezeik tot betere cijfers zou hebben geleid bij Victor Muller.

Los daarvan heb ik allang bedrijfsmatig onze fijne heilstaat verlaten. De regelterreur is moordend en inderdaad in het buitenland wordt je met open armen ontvangen, Wat. Een. Verschil.

Atlas Shruggs 10 | 04-02-14 | 15:26 | + 1 -

Atlas Shruggs 10 | 04-02-14 | 12:44
Je wilt Spyker toch niet echt met Ferrari vergelijken hoop ik?

En dat ondernemen in de soosjalistiese heilstaat Nee!-DDR-Land geen pretje is weet iedere ondernemer. Het (nabije) buitenland ontvangt ondernemers met open armen dus als je dan toch in NL blijft ploeteren dan moet je ook niet piepen.

James Lastig | 04-02-14 | 14:22 | + 0 -

@Atlas Shruggs: Niet helemaal eens. Ondernemertje pesten lijkt hier inderdaad nationale sport, maar laten we wel even kijken over welke ondernemer we het hier hebben.
 
Muller kan alles verkopen en dat kan hij waanzinnig goed. Daar zit het probleem ook niet, het probleem zit in het leveren van alle beloften die hij doet. Dat gaat nog wel eens fout.

pietvanvliet | 04-02-14 | 12:50 | + 6 -

Veel concurrenten van Spyker maken ook verlies. En die krijgen subsidie van bevriende regeringen of holdings, dus wat Spyker doet is niet zo afwijkend. Concurrenten als Ferrari verdienen het geld niet eens aan hun sportwagens, maar aan merchandise. De medewerkers daar verdienen geen moer, maar ze zijn trots op hun merk.
Dat is eigenlijk het grote verschil met Nederland. Spyker lijdt onder het weg met ons syndroom. Gecombineerd met alle bangmaakberichten krijgen leveranciers twijfel en loopt de hele productie spaak en wordt de self fullfilling prophecy een feit.
Dus een goede les voor ondernemers is, begin geen bedrijf in Nederland. Succes is fout, trots is fout, hard werken is fout en vindingrijkheid is helemaal fout. Nog een paar jaar en elke vorm van maakindustrie is weg of in buitenlandse handen.

Atlas Shruggs 10 | 04-02-14 | 12:44 | + 2 -

Dit is behoorlijk kansloos idd. Japan maakt toch al veel langer auto's?

De Anaalprofeet | 04-02-14 | 12:16 | + 0 -

Muller moet niet zo piepen. Hij is toch al jaren op zoek naar miljoenendeals?

pietvanvliet | 04-02-14 | 10:20 | + 1 -

Victor Muller? Was dat niet de ondernemer waar Marc Rutte zo trots op was? Een voorbeeld voor zijn huidige kabinet zou ik zo zeggen. Stelen van de Zweedse belastingbetaler en het geld in eigen zak laten verdwijnen.

baron von 8zilinder | 04-02-14 | 10:06 | + 13 -

Eduardo- | 04-02-14 | 09:30 |
I puked a little in my mouth.

Vanilla | 04-02-14 | 09:50 | + 3 -

Spyker ... dat is toch die club die via een schimmige deal met Saab de Zweedse overheid enkele tientallen miljoenen heeft weten te ontfutselen?

James Lastig | 04-02-14 | 09:42 | + 13 -

Er is nog een sportwagenbouwer in Zeewolde: Donkervoort. Extreme auto's van een familiebedrijf.

Koning Willy | 04-02-14 | 09:31 | + 23 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken