iOS levert meer geld op dan Android

U ziet het
U ziet het
We hebben weer wat cijfers munitie voor de koude oorlog tussen Android en iOS. Browserbouwer Opera kwam gisteren namelijk met cijfers over haar mobiele advertentienetwerk. Samenvatting: Android-telefoons waren goed voor 36% van het verkeer op het netwerk, tegen 29% voor de iPhone. Apple daarentegen wint het als het gaat om advertentieopbrengsten: iPhones leveren namelijk 40% van de opbrengsten van Opera Mediaworks, tegen 30% voor Android-telefoons. Kijken we naar het gehele platform, dus inclusief de tablets, dan zijn de verschillen nog groter. Android staat dan op een marktaandeel van 38% en iOS op 43% dankzij de zeer populaire iPad. Het Android-platform levert vervolgens 32% van de advertentieopbrengsten, tegen een whopping 56% voor iOS. Ja, we schreven het al eerder maar iOS is gewoon een aantrekkelijker platform voor adverteerders. Zo levert een advertentie die wordt gezien door een iOS-gebruiker liefst 1790% MEER op dan een advertentie die wordt gezien door een Android-gebruiker. Maar waarom? Awel: misschien trappen Android-gebruikers wel wat minder snel in gladde marketingpraatjes.

Reaguursels

Inloggen

@Mika6101 | 23-01-14 | 09:26 Ik beticht u van niets. Ik geef slechts mijn vrees weer en vraag of u die kunt wegnemen. Dat is u trouwens deels gelukt.
 
Voor wat betreft de diverse bronnen: Daar had in elk afzonderlijk geval 'advertorial' boven kunnen en moeten staan. Het enige dat we verder over deze bronnen kunnen zeggen is dat zij divers zijn. We weten niets over de scope van die bronnen, het aantal metingen of de onderliggende aannames.  
 
Ergo: we weten niet of deze uitspraken zuiver zijn en überhaupt wel met elkaar verbonden kunnen worden, laat staan of zij iets zeggen over de hele wereld. Het enige dat we weten, is dat deze uitspraken zijn gedáán. Het blind aan elkaar knopen van deze uitspraken omdat ze de schrijver weer eens een stok geven om Android mee te slaan, is luie journalistiek. Iedereen die twee colleges statistiek heeft gevolgd, weet dat.
 
Tot zover kunt u zeggen dat mijn vrees op van alles gefundeerd kan zijn, behalve op drijfzand. Daar staan de onderlinge verbindingen tussen deze bronnen al.
 
Waar ik wèl iets mee kan, is de uitspraak die u zelf doet. Blijkbaar ontwikkelt uw bedrijf, weliswaar met tegenzin, voor beide platformen. Dan kunt u dus iets zeggen over gebruikers van die platformen in de gebieden waar uw klanten opereren. U geeft aan dat dit wereldwijd is en dat u dus wereldwijd metingen heeft kunnen doen. Dat mag dan binnen een kleine groep zijn, u heeft tenminste de ballen om toe te geven dat uw conclusies voor die groep gelden.
 
Dat u dan op basis van de spreiding in die groep een indicatie durft af te geven over het geheel, kan ik prima volgen. Het is echter heel iets anders dan wat Opera doet. Die slaan hun niche (nul spreiding) om naar de hele wereld. Dat gaat nergens over.
 
Natuurlijk kunnen we steggelen over of uw klantenbestand een representatieve steekproef is en of de spreiding een beetje zinvol is, maar dat vind ik een beetje flauw. Laten we aannemen dat dit het geval is. (en for the record: dat is dan de *eerste* aanname die ik in deze discussie heb gedaan). Dan wil ik voorlopig graag bij mijn standpunt blijven dat Oost beter met u had kunnen bellen, in plaats om een persbericht van Opera over te schrijven.

pietvanvliet | 23-01-14 | 12:46 | + -1 -

@pietvanvliet | 22-01-14 | 22:18
U praat over het vodje van Opera. Maar in dit artikel staat een link naar een ander artikel van daskapital over hetzelfde onderwerp. En die is weer gebaseerd op andere bronnen. En tevens wordt in de comments door ene wsc981, ook gelinkt naar een artikel over dit onderwerp. Kortom. Er zijn diverse bronnen die dit beeld bevestigen maar dan moet je uiteraard wel op de linkjes klikken. Ten tweede werk ik voor een internationaal bedrijf die met haar klantenbestand uiteraard maar een klein deel van de totale wereldmarkt omvat. Maar door de spreiding toch een goed beeld geeft. (spreiding is kleine en grote klanten in meerdere landen in meerdere branches) Kortom, inclusief alle bovengenoemde bronnen, onderbouwing genoeg. Uw vrees is op zand gefundeert. Wellicht een geval van projectie? Mij betichten van aannames doen terwijl u die zelf doet?

Mika6101 | 23-01-14 | 09:26 | + 0 -

Dat verbaast mij niets. Die Apple users slikken alles voor zoete koek en laten zich leiden door mooie marketingpraatjes, daarom hebben ze ook een iPhone/iPad ipv een apparaat die meer biedt voor minder geld.

pomtiedom | 23-01-14 | 09:08 | + -2 -

In de reclame wereld is heel veel nep. Dat geld zeer zeker voor onderzoeken die publicatie waardig zijn en gebruikt worden voor media aandacht.

Helder Groentje | 22-01-14 | 23:56 | + 2 -

@Mika6101 | 22-01-14 | 15:23: U doet nogal wat boude uitspraken.
 
Nu wil ik u best volgen, want online marketing is niet mijn ding, maar kunt u mij dan helpen met een aantal dingetjes? Zo ben ik bijvoorbeeld benieuwd over welke markt u iets aan het claimen bent. Zegt u alleen dingen over Nederland, (West-)Europa, of pakt u gewoon de hele wereld.
 
Als u dat laatste doet én u heeft een beetje redelijk aantal datapunten, dan had Oost beter u kunnen bellen dan af te gaan op het vodje van Opera waar hij nu naar linkt. Dan hadden we hetzelfde artikel kunnen lezen, maar dan met een echte onderbouwing.
 
Ik vrees echter dat u uw gegevens, die overigens prima valide kunnen zijn, gewoon omslaat van uw *lokale* markt naar de hele wereld. Als marketeer weet u dondersgoed dat dit niet zomaar kan.

pietvanvliet | 22-01-14 | 22:18 | + 1 -

B0rat | 22-01-14 | 16:40
Dat is onzin, ik ken genoeg mensen (inclusief mijzelf) die gemiddeld 4 jaar met hun iPhone doen. Ik zal nu wel een hoop minnetjes gaan krijgen van de Android fanboys maar een iPhone is gewoon kwaliteit en gaat met gemak, zonder problemen 4 jaar mee als je er normaal mee omgaat.

Zyxel9753 | 22-01-14 | 19:23 | + 3 -

In ieder geval voor de standaard 2 jaar levensduur van een telefoon. (ja 2 jaar, want mensen die in het top segment kopen, doen max 2 jaar met hun telefoon)

B0rat | 22-01-14 | 16:40 | + 0

Ik heb net een 5S gekocht en daar ga ik - net als van mijn 3GS - minimaal vier jaar van genieten.

Google verdient ook meer aan iOS apps dan aan Android apps. Is geen geheim.

Uriël Fack | 22-01-14 | 17:57 | + 4 -

B0rat | 22-01-14 | 16:40
En dan blijkt het top-segment van Android-dingetjes een stuk kleiner te zijn dan het iOS-segment. Hetgeen de stelling van Mika6101 onderbouwt dat serieus geld naar en van iOS stroomt.

De echte Stolwijker | 22-01-14 | 16:50 | + 0 -

De echte Stolwijker | 22-01-14 | 14:41 | + 0 -
Budget androids worden vaak vergeleken met de dure iPhone. Terwijl je de iPhone met het top-segment van Android moet vergelijken. Als je dat doet zie je dat die toestellen wel meerdere upgrades krijgen. In ieder geval voor de standaard 2 jaar levensduur van een telefoon. (ja 2 jaar, want mensen die in het top segment kopen, doen max 2 jaar met hun telefoon)

B0rat | 22-01-14 | 16:40 | + -1 -

Bedankt Stolwijker.
daskapital.nl/2013/10/android_adverten...
"Nummer 1: iPhone-gebruikers zijn gewoon meer waard dan Android-gebruikers. Hebben meer te besteden, leven luxer en maken er wat van. Maar dan uitleg 2, waar wij voor gaan: misschien trappen Android-gebruikers wel wat minder snel in gladde marketingpraatjes. " Daskapital kiest voor antwoord 2. Maar ik zeg gewoon punt 1. En ik heb verder helemaal niets met iphone of apple. Ik ben gewoon een centjes persoon. En die zeggen mij dat ik de advertenties van mijn klanten het best aan ios klanten kan laten zien. Als Android-gebruikers wat minder snel in gladde marketing praatjes zouden trappen hadden ze ten eerste geen android(grapje, dont kill me), en ten tweede zouden ze dan wellicht hun geld besteden via advertenties zonder gladde marketingpraatjes. Maar dat doen ze ook niet. Waar blijft dat geld dan? Conclusie: Het is er niet.

Mika6101 | 22-01-14 | 15:23 | + 1 -

Wat zegt dit precies meer dan dat Android gebruikers gewoon niet dat kak-Opera hoeven te downloaden, omdat Chrome het perfect doet?

boejend | 22-01-14 | 15:03 | + 0 -

Ik moet er zeker maar overheen stappen dat die één browserboer is?
Het gaat pas iets zeggen als we alle browsermakers bij elkaar leggen. Misschien zijn de Android gebruikers wel veel blijer met Chrome dan iOS gebruikers met Safari. Dat mensen met Symbian van browser wisselen kan ik dan weer prima begrijpen. Wat een drama was dat.
 
Één rapport van één nicheproducent zegt helemaal niks. Als ik hier van moet uitgaan, levert Symbian ACHT keer zoveel op als Windows. Als dat klopt zullen die Finnen vast heel blij zijn.

pietvanvliet | 22-01-14 | 14:49 | + 0 -

Komisch. Mika6101 wordt helemaal stukgeminkudood, enkel en alleen omdat hij als deskundige wat feitjes opsomt.
En hij heeft gelijk. Want wat moet je als Android-gebruiker de lat laag leggen om te accepteren dat elk toestel een "eigen", vrijwel nooit te upgraden Android-versie heeft. Om te kunnen upgraden naar de nieuwste Android, moet je meestal gewoon een nieuw toestel kopen.
www.zdnet.com/unintended-result-of-inc...

De echte Stolwijker | 22-01-14 | 14:41 | + 0 -

ios blijft gewoon het prettigste om mee te werken, out of box simpel hanteerbaar en iedereen kan ermee uit de voeten. Wat dat betreft een bijzonder goed doordacht systeem.

Bill Cosby | 22-01-14 | 14:23 | + 1 -

@Mans5 | 22-01-14 | 13:02 |

Ik! Wel Opera classic, die nieuwe is echt klote met het opslaan van bestanden.

Vanilla | 22-01-14 | 13:37 | + 1 -

Lijkt mij gewoon dat ios gebruikers over het algemeen meer te besteden hebben en vaker online aankopen doen. Dat blijkt ook uit mijn eigen statistieken als online marketeer. Helaas kunnen we android niet uitsluiten bij online campagnes...

Mika6101 | 22-01-14 | 13:33 | + 8 -

Voor mobile software ontwikkelaars (zoals ik), is dit geen nieuws. En het is op zich ook niet zo verbazingwekkend:
- voor iOS is het ontwikkelen van apps eenvoudiger, want maar zeer kleine hoeveelheid apparaten om rekening mee te houden -en- Apple levert nog lang na release gratis updates van iOS voor oude hardware
- Apple richt zich op top segment, mensen die wat geld te besteden hebben
- Veel Android gebruikers lijken hun (low cost) smartphone vooral te gebruiken als "ouderwetste" phone met daarnaast wat sociale activiteiten zoals Facebook en WhatsApp gebruik

Op HackerNews (news.ycombinator.com) zijn de resultaten van dit soort onderzoeken al meerdere keren in het verleden teruggekomen en elke keer hetzelfde. Hoewel Android in de toekomst iOS mogelijk wel zou inhalen, want grotere afzetmarkt.

wsc981 | 22-01-14 | 13:15 | + 10 -

Ja O. "Appleboy-Bitcoin" Oost het begint erg vervelend te worden, iedere keer dezelfde insteek. PS wie gebruikt Opera op een android??

Mans5 | 22-01-14 | 13:02 | + -1 -

Dit is niet meer dan logisch:
Opera mediaworks moet op een android ook concurreren tegen Google. Die haar operating systeem zo heeft gemaakt, dat google alle persoonlijke informatie, van contactpersonen, tot waar & wanneer je bent, wordt opgeslagen en geanalyseerd om te vermarkten. Dus logisch dat je met ouderwets browser adverteren het aflegt tegen de zoekgigant die volledig het OS beheerd.

negen | 22-01-14 | 12:47 | + 13 -

Daar is Oost weer met zijn Apple propaganda :D

Chow | 22-01-14 | 12:44 | + 15 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken