Windows 9 komt eraan

#Winning
#Winning
Eigenlijk kunnen we de conclusie wel trekken: Windows 8 is ruk. En daar zijn ze inmiddels bij Microsoft ook wel een beetje achter. W8 heeft het bedrijf lichtjaren op achterstand gezet op de concurrentie en miljoenen klanten richting een Appledoos gedreven. Experiment = mislukt. Bijkomend probleem: de reputatie is misschien nog wel slechter dan het product zelf. En dat helpt natuurlijk ook niet mee. Vandaar dat ze bij Microsoft -EINDELIJK- Windows 8 uit het raam gaan flikkeren en verder gaan met Windows 9. Er komt nog een updateje hier of daar om Windows 8 voor bestaande klanten wat bruikbaarder te maken maar voor de rest gaat de stekker eruit. Voor een groot deel omdat de naam 'Windows 8' bijna net zo besmet is als 'Windows Vista' (bwahahaha). De grootste inhoudelijke verbetering in W9: de Metro-interface wordt eindelijk eens echt op de schop genomen om te kijken of ze er nog wat van kunnen bakken. Wij zijn benieuwd. Hopen dat Windows 9 net zo staat tot Windows 8 als Windows 7 tot Vista. In april 2015 moet hij uitkomen.

Reaguursels

Inloggen

datzouzomaarkunnen | 13-01-14 | 14:29 |

Dan zijn de verhoudingen in het algemeen de afgelopen jaren dus nauwelijks veranderd. Windows 8 heeft nog een klein aandeel. Maar bedrijven stappen nu over op 7 en niet 8 omdat het migratietraject vaak al gepland lag voor 8 verscheen. De verkoop van consumenten PC's ligt min of meer op z'n gat en daar moet Microsoft het toch ook van hebben qua verkoop van Windows versies. Dus voordat 8 een groter aandeel gaat hebben gaat langer duren. Als 9 dan al vlot uitkomt zal 8 inderdaad een beetje de Vista worden. Neemt niet weg dat er met 8 echt niet zoveel mis is. Maar er was met Vista na z'n Servicepack ook niet zoveel mis.

Chow | 13-01-14 | 16:04 | + 1 -

Heeft iemand Windows 8 eigenlijk al uitgespeeld?

De Anaalprofeet | 13-01-14 | 15:28 | + 2 -

datzouzomaarkunnen | 13-01-14 | 14:29 | + 2 -
MSSQL heeft voor mij zeker de voorkeur wanneer je enterprise gaat! Mysql is een lachertje dat ook wel.

Parelmoer | 13-01-14 | 15:05 | + 2 -

Chow | 13-01-14 | 13:46 |
Nog steeds draait een zeer groot gedeelte XP, maar win 7 blijft hard groeien het is niet de verwachting dat win 8(1) win 7 gaat inhalen voor als nog. xp vs win 7 vs win 8: in percentages, 30:50:10.
Windows beheerst volgens mij nog steeds rond de 90% van de business client markt, gevolgd door ongeveer 8% Apple. Linux was een grote stijger afgelopen jaar, relatief dan, in absolute aantallen blijft het nog heel ver achter.
Op server gebied ligt dat anders, zo draait volgens mij 80% van de webservers Linux (redhat?), maar kantoor en file servers dan weer windows. SQL doet het ook heel goed sinds MySQL en Oracle zo'n beetje de strijd hebben opgegeven.
Elke business pc die hier de deur uit gaat heeft win 7 sp1 in elk geval.
Voor microsoft office is er gewoon geen concurrent. punt. De prijzen zijn zo laag voor office365, dat daar niet tegen te concurreren valt.
www.extremetech.com/computing/173804-w...

datzouzomaarkunnen | 13-01-14 | 14:29 | + 2 -

Chow | 13-01-14 | 13:43 |

Ik bedoel natuurlijk datzouzomaarkunnen | 13-01-14 | 13:15 |

Mijn excuses..

Chow | 13-01-14 | 13:46 | + 0 -

Kameroudste | 13-01-14 | 12:58 |

Los van het feit dat ik het verder wel met je eens ben. Maar welk OS heeft volgens jou dan het grootste marktaandeel in het bedrijfsleven? Dat is volgens mij nog steeds Windows gecombineerd met Office en de achterliggende serverproducten. Apple heeft wel een desktop maar is al weer een tijdje geleden gestopt met hun serverproducten.

Chow | 13-01-14 | 13:43 | + -1 -

Kameroudste | 13-01-14 | 12:58 |
Jij klinkt typisch als een verwend jochie, een thuisgebruiker, wel de nieuwste gadgets maar niet de kennis om echt wat zinnigs te zeggen of je punt te beargumenteren.
Niet meer dan simpel schelden, om een OS te verdedigen dat bijna geen marktaandeel heeft in het bedrijfsleven.
Jij gebruikt windows 8 om lekker flash spelletjes te spelen en klasgenootjes uit te schelden op facebook voordat sesamstraat begint?

datzouzomaarkunnen | 13-01-14 | 13:15 | + 2 -

Hedge_it | 13-01-14 | 12:12 | + 0 -
Linux is een mooie omgeving en je kan er werkelijk alles mee. Het grote voordeel van Microsoft is dat je een super ontwikkel platform hebt, die overal ver bovenstaat. Ik voel met u mee, maar ik denk dat gemakzucht altijd wint en er is altijd een groep die zich daarvan distantieert. Verder zullen op beide vlakken grote veranderingen komen.

Uiteindelijk alles wat over de datalijn wordt verstuurd, kan worden afgeluisterd. Of men daar iets zinvol uithaalt valt te betwisten. Daarbij ook nog de weg die het dataverkeer aflegt, gaat het over een Chinese afluister router of iets anders, moeilijk moeilijk.

Parelmoer | 13-01-14 | 13:00 | + 2 -

Niks mis mee, met dat Windows 8. Mensen die lopen te zeiken over een startknoppie dat er wel of niet is, of wel maar dan anders dan ze gewend waren, moeten lekken een stapel notitieblokken gaan kopen bij de Action en een bos balpennen; jullie zijn te stom om met computers te werken. Als er een interface wijzigt raken jullie in de war. Stelletje kwijlbejaarden.

Kameroudste | 13-01-14 | 12:58 | + 1 -

Parelmoer | 13-01-14 | 11:53
Google staat er beter voor dan Microsoft. Maar ook zij hebben last van de NSA fallout.
De onthullingen van Snowden zijn nogal een game-changer. Het duurt even voordat de implicaties overal doordringen. Een markt die door consumptiegemak gedreven wordt verandert niet van de ene op de andere dag. Maar de trend is er wel door gedraaid. En zoals u misschien weet is het de trend die alles bepaalt. En anders vertel ik het u nu.

Waarom dacht u dat CERN op Linux draait ? Het International Space Station ook.
Als je met gevoelige informatie te maken hebt is consumentengemak slechts een marginale overweging. Veiligheid en stabiliteit zijn vele malen belangrijker.

Er ligt een gigantische markt open voor een NON-USA based OS.
Zou ik in deze tijd 18 zijn en mn ouders hadden een garage dan wist ik het wel.

Hedge_it | 13-01-14 | 12:12 | + 0 -

Hedge_it | 13-01-14 | 11:35 | + -1 -
Windows zelf niet, outlook.com is wel een voorbeeld. Wat dacht u van Google?

Parelmoer | 13-01-14 | 11:53 | + 0 -

Zo, er wordt wel heel veel zomaar geroepen hier zeg.
Het is allemaal niet zo heel moeilijk, ZAKELIJK moet gewoon voordat je koopt weten wel OS jouw programmaatjes draait.
Thuis kun je lekker aanrommelen.
Je komt dan zakelijk bijna niet om windows heen, vooral niet wanneer de eindgebruikers niet zitten te wachten op een cursus "hoe gebruik ik Linux", of niet willen betalen om hun programma te laten draaien op Linux.
De houdbaarheid van custom programma's en de compatibiliteit is vele malen langer onder windows. Daarom kun je bijvoorbeeld nog wel de nieuwste firefox op een XP machine installeren, maar niet op een OSX Tiger. Apple heeft geen "knopje" voor compatibiliteit en bij Linux is de regel "programmeer het lekker zelf". Die keuzes hebben dus consequenties. En geld geeft vaak de doorslag bij het afwegen van consequenties.
De game wereld is steeds beter aan het worden t.o.v. apple en linux, maar in principe zal een gamer niet snel Apple draaien omdat je bijv. een nieuwe grafische kaart wil inbouwen, snellere of meer schijven etc.
Het vreemde aan microsoft is wel dat een goede versie altijd wordt gevolgd door een slechte, hoewel windows 8 bijvoorbeeld vele malen beter is dan Vista.
Ik lees ook dat er een aantal klagen over het aantal GB dat windows inneemt, let op: het virtuele geheugen dat windows gebruikt wordt ook als gebruikte GB gezien. Leg deze op een andere partitie en verwijder temps en herstelpunten, dan zie je dat het een stuk minder is.

datzouzomaarkunnen | 13-01-14 | 11:46 | + 1 -

U heeft vooral last van eigen perspectief. Kijkt u eens wat verder.
Als u niet met gevoelige informatie zit heeft u dr vooralsnog minder last van. Dat komt vanzelf. Heeft u dr wel mee te maken, zult u toch uw maatregelen moeten nemen. Daar waar een deur open staat komen meer mensen naar binnen.

Microsoft 8 is zo lek als een mandje. Doelbewust. Tragisch.
www.theguardian.com/world/2013/sep/05/...

Ze zijn afgelopen jaren drukker bezig geweest met buigen naar de NSA dan dat ze aan hun aandeelhouders hebben gedacht. Die hebben heel andere belangen. Die zitten wereldwijd. De koers blijft niet voor niets zwaar achter bij de rest van de markt. De laatste 9% rally komt door aankondigen van aftreden Steve Balmer. De problemen zijn echter veel serieuzer dan een visieloze CEO met ADHD. Nog even en Microsoft is buiten de USA niet meer te verkopen. Wat doet dat op de iets langere termijn met de koers denkt u ?

En bedenk u dit, dat wat niet omhoog gaat in de markt als het er tijd voor is, gaat dubbel zo hard omlaag bij de volgende daling. U is gewaarschuwd.

Hedge_it | 13-01-14 | 11:35 | + -3 -

uit onvrede met windows naar linux gegaan, heerlijk, maar na een tijdje loop je daar ook weer tegen bezwaren aan, veel programma's zien er niet uit, gimp gebruiken ipv photoshop, dus maar weer naar windows. Windows 8 deze keer.
Was meer aan het zoeken op internet hoe ik eenvoudige zaken moest doen dan dat ik iets k'on doen. Echt waar, degene die windows 8 bedacht heeft is een psychopaath.

en natuurlijk liep ik weer tegen de bekende dingen aan: geen toegang tot bepaalde mappen, de beveiliging lijkt meer op een strafkampp waar niks mag, voor je het weet zit je weer vol met virussen en het meest idiote.................. Windows bepaalt zelf dat het tijd is om je computer te rebooten om updates te installeren. Had een fragisch programma met wat bewerkingen draaien. was er 20 minuten bij weg en in de tussendtijd had windows besloten dat het een goed idee was om te rebooten. Weg werk.

@Chow 9:59
Of ubuntu/linux ooit wat wordt op de desktop... tja, voorlopig niet, maar het zou wel mooi zijn als.
Wine is inderdaad een stuk verdriet. het ergste nog vind ik die lui die zeggen dat 'Gimp alles kan wat Photoshop ook kan' Misschine, maar dan wel veel lastiger.
Ubuntu is het niet (behalve voor servers) en Windows is het ook niet. Het lijkt me echter dat als microsoft gewoon eens naar zijn gebruikers zou luisteren en het ontwikkelteam door een psychiater laat nakijken er wel wat van te maken is

kees1960 | 13-01-14 | 10:38 | + 0 -

Shareholder II | 13-01-14 | 03:03 |

Je doet als Microsoft basher teveel aan wensdenken. Jouw linux is nooit wat geworden op de desktop en gaat ook nooit wat worden op de desktop. Ik hoor dat Linux verhaal al 10 jaar maar het marktaandeel op de desktop is nauwelijks gestegen.
Mooiste is nog dat je in je argumentatie voor Linux aan komt zetten met Wine. Moest even lachen hoor.

Chow | 13-01-14 | 09:59 | + 3 -

Der Schnitzeljäger | 13-01-14 | 07:50 | + 0 -

Je hoeft het niet te gebruiken, zie het als een optie die wel ruk is ja!

Parelmoer | 13-01-14 | 09:52 | + 0 -

Narrow vision is ruk, daarvoor verdient Steve een trap in z'n ballen. Maar Osx is nog veel erger, denk aan backwards compatibilty die er gewoon niet is. Onjuiste samba implementaties etc. Osx is leuk voor de consument! Verder is het moeilijk te integreren in gemixte omgevingen. Daar springt Windows ver boven uit!

Mensen die nog een menu nodig hebben lopen achter! Gewoon Windows toets en tik 1 of 2 begin letters van je applicatie in en tada daar staat'ie tussen. Veeeeel sneller dan scrollen en klikken. Dus mensen blijf vooral scrollen en muizen, dat wordt het helemaal!

Parelmoer | 13-01-14 | 09:51 | + 0 -

Kunnen we het nou weer gewoon over tieten hebben?

De Anaalprofeet | 13-01-14 | 09:34 | + 0 -

"Eigenlijk kunnen we de conclusie wel trekken"
Hoezo 'eindelijk' ? Dat was de gemiddelde gebruiker na 5 minuten wel duidelijk.
Der Schnitzeljäger | 13-01-14 | 07:50 |
.
Als je na vijf minuten een oordeel kunt vellen over een OS dat een volledige make over heeft gekregen, ben je niet echt serieus te nemen.

Bytemaster | 13-01-14 | 09:31 | + 2 -

"Probleem" van Windows 8 is dat de verandering t.o.v. Windows 7 en vroeger te groot is. Mensen zijn het niet gewend en laten het dus links liggen.
Ik heb zelf vorige week een nieuwe computer gekocht waarop Windows 8.1 was voorgeïnstalleerd. Het eerste dat ik wilde doen is 8.1 verwijderen en 7 installeren. Heb me toch even de moeite genomen om een eerlijk oordeel over 8.1 te kunnen vellen en moet zeggen dat het helemaal niet zo'n ramp is als iedereen beweert.
In het begin erger je kapot omdat je niets kunt vinden. Is het daarmee slecht? Nee, natuurlijk niet, maar daarop baseren veel mensen hun oordeel. De meesten willen direct van start gaan zonder te hoeven wennen.
Uiteindelijk heb ik besloten om het gewoon te laten staan en te blijven gebruiken. Na vijf dagen werk ik er nu sneller mee dan met XP of 7. Als je eenmaal gewend bent, zul je zien dat alle opties sneller te bereiken zijn dan in XP of 7. Ik hoef geen startmenu meer.

Bytemaster | 13-01-14 | 09:30 | + 2 -

Lekker fanboy gelul hier weer. Alhoewel ik fan ben van apple moet je dingen wel in perspectief zien. Win8 is geen slecht os. De modern UI is wat mij betreft een fout, maar het os zelf is snel, stabiel en heeft veel features. Windows phone is niet populair, maar heeft wel de lichtste footprint (check android hardware vs winphone hw) en de minste virussen. Waaruit weer eens en te meer blijkt dat grootste platform=meeste virussen.

Mensen als shareholder hebben duidelijk niet al te veel tests ook daadwerkelijk zelf gelezen, want in vele tests is microsofts os wel degelijk sneller of beter.
Zo is direct3d icm windows als OS het sterkts in alle tests tbv gaming of professional graphics en is smb3 voor bestandoverdracht binnen netwerken en ntfs als filesysteem erg goed.

Maar zoals bij alles gaat het om het grote plaatje. Ik type dit vanaf een ipad air en heb zelf een imac.
Dat is mijn keuze, maar daarmee is niet al het "andere" opeens inferieur.

nenny | 13-01-14 | 09:15 | + 6 -

Is dat nou het topic met de meeste comments op DasKapital?

Er komt nondeju geen end an.

Snackbar van Allah | 13-01-14 | 09:05 | + 4 -

"Eigenlijk kunnen we de conclusie wel trekken"
Hoezo 'eindelijk' ? Dat was de gemiddelde gebruiker na 5 minuten wel duidelijk.
En als MicroSoft die tegels er niet snel uitsloopt hoeft het niet meer.
Dik een jaar wachten op Win9 terwijl de concurrentie vooruit sprint is een erg lange tijd.
Grappig dat MicroSoft zich in blinde paniek zelf de strop om de nek legt.

Der Schnitzeljäger | 13-01-14 | 07:50 | + 1 -

Rutgerr | 13-01-14 | 00:41
Adobe Reader is sowieso levensgevaarlijk om te gebruiken.
iTunes voor Linux is er niet, maar draait wel met Wine, of virtueel. MS Office idem dito. 'MS Office voor Macintosh' is er wel, en draait zelfs stabieler dan MS Office op MS Windows ;-) Ook dat kun je virtueel draaien. Of gewoon een opensource variant nemen zoals OpenOffice of Libre etc want dat doet grotendeels hetzelfde en bestanden zijn uitwisselbaar. Rest van je programma's idem dito.

E.e.a heeft niet specifiek met Ubuntu te maken, want dat is gewoon een Debian-based Linux. Een zogenaamde distro. Er zijn honderden distro's. Zoals Fedora een RedHat distro is. En OS-X werkt weer met BSD unix - en iOS is weer een speciale variant van OS-X.

Het belangrijkst is een krachtige CPU en veel RAM. Daarna kan je zo'n beetje alles doen wat je wilt.

Shareholder II | 13-01-14 | 03:03 | + 2 -

@Chow | 12-01-14 | 17:51
Diegene die apart is ben jij, al 'terug stappend' van Apple naar Microstof. Dan hoor je tot een hele hele kleine groep ;-) Congrats met deze ingebeelde eindbazigheid.

Verder vrij triest om hier te lezen hoe jij en Slipsnifter hier de boel vol blaffen met onzin. Vermoedelijk om voor jezelf te bevestigen dat jullie de beste keuzes maakten. Fijn. Maar Apple, OS-X en iOS trapt al die microsoft meuk gewoon elke test uit, jaar in jaar uit.
En qua holistische systeem benadering, iOS werkt al samen met Mavericks en in de toekomst groeit dit naadloos naar elkaar toe. Nee, dat hoeft bij jouw Windhoos niet; want daarop draait élk virus gelijkwaardig en is iedereen even onveilig.

Shareholder II | 13-01-14 | 02:35 | + -6 -

@--sql error-- | 12-01-14 | 12:51 | + -16 -

Laten we wel realistisch blijven; wat Valve doet qua Linux distributie voor gamers is erg bewonderenswaardig, maar het gaat zeker nog vele jaren duren voor gaming op Linux een markt van enige betekenis wordt. Gaming is momenteel zelfs nog groter op Mac OS X en dat is een minuscule markt op zich, waar misschien maar 2 portingbedrijven van enige betekenis actief zijn (Westlake Interactive, Feral Interactive en daarnaast de beschikking heeft tot een zeer kleine selectie AAA ontwikkelaars die vanaf de basis een product voor Mac OS X ontwikkelen (denk aan Blizzard). Daarnaast moet Mac OS X het vooral hebben van indie developers en WINE-achtige ports (dat wil zeggen: ports die gebruik maken van een Windows-API laag on apps op te draaien, niet echt "native" dus en daarom geen optimale ervaring). Bij Linux is de situatie niet heel anders.

Daarnaast, toen afgelopen week de Steambox geïntroduceerd werd op de CES, vond ik de prijs ook nog te hoog om echt aantrekkelijk te worden voor consumenten die voor minder geld een Xbox of Playstation kunnen krijgen; beide producten met veel meer AAA games.

Hier een overzicht van de Steamboxes: baconcape.com/news/3131/models-steam-m...

wsc981 | 13-01-14 | 01:13 | + 1 -

Vraag aan de kenners trouwens, kun je met Ubuntu ook:

Word, Excel, Powerpoint, Skydrive, Adobe Reader, Photoshop, SPSS en iTunes draaien? Of is het wachten op een dedicated versie voor Ubuntu?

Rutgerr | 13-01-14 | 00:41 | + 1 -

8(.1) werkt best oké, het probleem is alleen, dat hele Metro-interface deel heb je niet nodig... Tenminste, ik gebruik het nooit.

Ben benieuwd of Ubuntu zo ver komt dat het ook bij de consument (eindelijk) een grote rol gaat spelen.

Rutgerr | 13-01-14 | 00:37 | + 0 -

Dit topic zit vol met shit.
"Eigenlijk kunnen we de conclusie wel trekken: Windows 8 is ruk. En daar zijn ze inmiddels bij Microsoft ook wel een beetje achter."
De enige reden dat Windows 9 er aan komt is omdat Microsoft doet wat het al jaren goed doet: gewoon geld verdienen. Zoals Samsung binnenkort alweer met de opvolger van hun paradepaardje komt (S5) zal Microsoft binnenkort komen met hun opvolger van hun paradepaardje (Windows).
En stekker eruit is volkomen onzin, want Win8 zal nog altijd jaren lang worden ondersteund, zoals bijvoorbeeld XP nu ook nog steeds word ondersteund.

redskiedski | 12-01-14 | 23:06 | + 0 -

Wat denkt u dat de impact is van de verhalen van Snowden op de chinese markten ?
Of de Russische ? Waarom wil NASA dr niks meer mee te maken hebben ?

www.theguardian.com/world/2013/jul/11/...

U moet iets verder kijken dan de dagkoers.

Hedge_it | 12-01-14 | 22:52 | + -3 -

Haha. Een leuke tegelwand op de zondagavond. Met zelfs BellaBella die zich beter met economische zaken kan bezighouden, waar ze dan wel weer kijk op heeft, dan met computers waar ze zich laat foppen. Ze laat graag in dr kaarten kijken blijkbaar. 21ste eeuw blijft wennen.
Ze zal wel als eerst begrijpen dat wij onopgeleid als compliment ervaren.

En verder gewoon naar king of the one liner luisteren als het om computers gaat.
Of naar mij als je van beide wat wil weten.

Hedge_it | 12-01-14 | 22:45 | + -1 -

Er is veel bedrijfs- en technische software geschreven voor windows xp en windows 7, maar Microflop geeft ze allemaal de vinger. Ze zouden zich eens moeten toeleggen op betere herstel en reparatie software. Windows 7 met IE 10 was het laatste goede, breed gedragen, product van Microsoft. Ik hoop dat ik het nog even uit zing totdat Autocad, Siemens, en Mitsubishi klaar zijn voor android.

thheo | 12-01-14 | 21:34 | + -3 -

Godsammekraken | 12-01-14 | 20:53 |

Android is linuxbased wijsneus maar geen volledige Linux distributie zoals bijvoorbeeld Ubuntu. Dus als je slim wilt overkomen in het openbaar kom dan met echte argumenten of feiten en niet met je zielige aanvallen op mij. Verder heb ik nog geen Android als volwaardig desktop OS gezien. En kom niet aan met Chrome om je gelijk te halen.

Chow | 12-01-14 | 21:27 | + -1 -

@Chow
".. Linux heeft geen telefoon en tablet vooralsnog.."

Ooit van Android gehoord?

Godsammekraken | 12-01-14 | 20:53 | + -3 -

Tsjah .... t'is zondag .... wel 66 posts gezien op moment van posten :-)

De beste en duidelijkste (voor mij althans) zijn die van @ Chow .... thanks man ...:-)

Benjamin Strong, Jr. | 12-01-14 | 20:29 | + 0 -

Slipsnifter | 12-01-14 | 19:14 |

Oh, ik heb het op GS, Poont en DK..

Chow | 12-01-14 | 19:19 | + 0 -

@Chow | 12-01-14 | 19:11
Ik heb hier niet zoveel vertraging, op Poont moet ik wel een paar uur wachten voor mijn plemp er staat.

Slipsnifter | 12-01-14 | 19:14 | + 0 -

Slipsnifter | 12-01-14 | 19:07 |

Duurt eeuwen voor de reactie er staat. Maar da's al een paar weken zo volgens mij..

Chow | 12-01-14 | 19:11 | + 0 -

@Chow | 12-01-14 | 19:03
Er zitten waarschijnlijk weer wat verbeten appelkluivers mee te gluren, dat merk je meteen.

Slipsnifter | 12-01-14 | 19:07 | + 0 -

@Chow | 12-01-14 | 19:01
Veel problemen met drivers gehad, daarom maar overgeslagen.

Slipsnifter | 12-01-14 | 19:06 | + 0 -

Oeps, dubbelpost. Is DasKapital nou zo traag of werkt m'n Windows PC nou niet goed :p

Chow | 12-01-14 | 19:03 | + 0 -

Slipsnifter | 12-01-14 | 18:57 |

Je vergeet W-2000

Chow | 12-01-14 | 19:01 | + -2 -

Slipsnifter | 12-01-14 | 18:57 |

W-2000 was ook al fijn.

Chow | 12-01-14 | 19:00 | + 5 -

@cabbit | 12-01-14 | 18:54
XP, 7, 8 en waarschijnlijk ook 9 zijn gewoon prima besturingssystemen.

Slipsnifter | 12-01-14 | 18:57 | + 3 -

@King of the Oneliner | 12-01-14 | 18:53
Dat neemt allemaal niet weg dat ze gewoon gelijk heeft :P

Slipsnifter | 12-01-14 | 18:55 | + -3 -

Eigenlijk kunnen we de conclusie wel trekken: msdos is ruk, windows 3.1 ook, windows 95, 98, 2000, xp, vista, 7, 8 en 9 ook. En de eindconclusie, mensen kopen toch wel de goedkoopste computer bij de winkel die het meest dichtbij ligt. Welke software er op staat en wat dat allemaal niet kan dat boeit de consument niet genoeg. Mensen gaan ook weer netjes betalen voor windows 9 en 10.

cabbit | 12-01-14 | 18:54 | + -2 -

@Hedge_it | 12-01-14 | 13:59
Tuurlijk...
Het gaat juist uitstekend met Microsoft, aandeel staat op 36 dollar..

Slipsnifter | 12-01-14 | 18:54 | + 3 -

@BellaBella | 12-01-14 | 18:42:
arrogante bitch, je voelt je misschien heel wat met je IQ, wat niet meer is dan een kadootje van moeder natuur en geluk, maar EQ daar ontbreekt het behoorlijk aan.
Maar jij komt evengoed aan je eind, en het universum zal daarvoor geen seconde in de rouwmodus gaan , want ook jij bent maar een stofje in het heelal.

King of the Oneliner | 12-01-14 | 18:53 | + -2 -

@AlbertoB | 12-01-14 | 18:38
Niet vervangen, maar erbij plaatsten, het apparaat had wel een PCI slot.
Sorry hoor, is alweer heel wat jaartjes geleden..

Slipsnifter | 12-01-14 | 18:50 | + 1 -

Godsammekraken | 12-01-14 | 18:24 |

En jij gefeli met jouw gelijk. Welk alternatief werkend eco systeem heb je het over? Google heeft geen behoorlijke desktop. Apple heeft een desktop wat totaal anders gebouwd is dan IOS. Linux heeft geen telefoon en tablet vooralsnog. Microsoft is de enige die desktop, tablet en phone heeft gebaseerd op 1 kernel. En ze hebben een belangrijke gameconsole.

Chow | 12-01-14 | 18:43 | + 1 -

Hedge_it | 12-01-14 | 13:59 | Nog zo'n compleet onopgeleide. Wat een triestigheid. 'MS into bankruptcy' obv beurskoersen. Hallo, jojo: het is de andere kant op.

BellaBella | 12-01-14 | 18:43 | + -3 -

Gutteguttegut; de josties zijn weer vrij op zondag; het MS-bashen kan weer beginnen. Wat een volk. Dus of we moeten 'ubuntu' hebben (loaded met junk en call backs, en alle josties maar yummelen dat het geweldig is), of we moeten 'apple' hebben (de meest immorele van het hele stel), of natuurlijk 'gewoon linux', wat met draadjes en touwtjes aan elkaar hangt. Maar hoe dan ook, vooral niet MS, wat gewoon werkt. We hebben W8 zelf op een aantal PCs draaien, en vinden het bril-jant. We geven wel onmiddellijk toe dat je iets van hersens moet hebben om dat te zien. Wat we zo macaber vinden is dat alle josties Windows 3.0 zo'n verademing vonden over Dos; eindelijk icoontjes om op te klikken op de desktop... Voor het overige: alle linuxtriestigheden; onze servers draaien *unix*, net dat slappe theekorrelaftreksel dat 'linux' heet.

BellaBella | 12-01-14 | 18:42 | + -12 -

Chow | 12-01-14 | 17:51
15 jaar geleden begonnen met Linux te draaien uit hobby. Eigenlijk blijken de meeste applicaties die ik gebruik er ondertussen bij te zitten en de "windows-only"-websites/bestandsformaten zijn ondertussen verdwenen.
Maar dat mensen zich zo opwinden over hun OS snap ik gewoon niet: serieuze applicaties draaien overal op.

frank87 | 12-01-14 | 18:40 | + 3 -

@Slipsnifter: Nou zit je toch uit je nek te klappen, vrees ik. Er is nog nooit een iMac geweest waarin je de videokaart kon vervangen (althans, niet zonder vergevorderde soldeerboutervaring).

AlbertoB | 12-01-14 | 18:38 | + 6 -

Ubuntu is heel eenvoudig te instaleren, volg gewoon de stappen.
Het nadeel van Windows vond ik
a)de prijs
b)de eindeloze updates
c)gevoelig voor virussen, blijkbaar ingebouwd NSA kijkgaatje

Linux Mint werkt als een speer, mijn laptop schiet niet meer in ventilatiemodus alsof hij loodzware bewerkingen moet uitvoeren, en ik geloof ook dat er minder onderhuidse processen bezig zijn, die god weet wat aan het uitvoeren zijn.
Bovendien is Linux Mint, Debian, en Ubunu en nog 50 andere Linuxversies allemaal (vrijwel) gratis.
Voor het gemak kun je het beste een Linux tijdschrift kopen van 16 Euro, en daar zit dan elke keer een DVD bij met een Linux versie.

Het kan ook zo, hierbij moet je iets meer begrijpen van PC' s, maar door trial end error kom je er wel uit.
goodbye-windows.com/

(Zat zelf te kloten met niet werkend wachtwoord)

King of the Oneliner | 12-01-14 | 18:31 | + 4 -

@Chow
Klopt. Dat spul van die andere fabrikanten werkt inderdaad slechter met M$ spul samen dan M$ spul zelf. Komt voornamelijk omdat M$ absoluut niet samenwerkt met die andere fabrikanten.

Gefeli met je gelijk. Laten we vooral overslaan hoe soepel het allemaal draait binnen het ecosysteem van die andere fabrikanten.

Godsammekraken | 12-01-14 | 18:24 | + 3 -

@Chow | 12-01-14 | 18:10
+1 :)

Slipsnifter | 12-01-14 | 18:13 | + 1 -

Slipsnifter | 12-01-14 | 18:06 |

PC met MS werkt. Sinds een week of 6 heb ik een Surface Pro 2 erbij en een Windows Phone. Ik zal wel een zooi minnetjes krijgen maar het werkt echt perfect met elkaar. Dat hebben de concurrenten nog niet op dat niveau voor elkaar.

Chow | 12-01-14 | 18:10 | + 8 -

@Chow | 12-01-14 | 18:02
Ooit wel eens een I-mac gehad, mooi om te zien, maar een drama met upgraden.
Even een ander videokaartje erin kun je wel schudden, want dat moet weer zo`n low profile ding zijn, waarbij je kunt kiezen uit 3 trage en veel te dure types.
Geef mij maar een pc met Microschoft spul.

Slipsnifter | 12-01-14 | 18:06 | + 1 -

Windows pliek wga proof gaan gebruiken dat werkt probleemloos.

biscaya | 12-01-14 | 18:04 | + -2 -

Slipsnifter | 12-01-14 | 17:56 |

Ik heb een Macbook Pro gehad. Opzich niks mis mee maar het bied werkelijk geen meerwaarde. Zit nu weer op Windows en mis OSX niet. Linux gebruik ik voor servers. Daar is het perfect voor. Op de desktop heb je er vrij weinig aan.

Chow | 12-01-14 | 18:02 | + 1 -

@Chow | 12-01-14 | 17:51
Haha, wat dat betreft zijn het net Apple fanboys.
Je betaalt het dubbele voor dezelfde prestaties, kunt geen spel draaien en moet voor alle software betalen, maar o wat zijn we gedistingeerd. *proest*

Slipsnifter | 12-01-14 | 17:56 | + -1 -

Slipsnifter | 12-01-14 | 17:45 |

Kunnen ze niet. T'is meebrullen met de rest. Stoer denken te zijn omdat je Linux op je desktop draait. Dat je dan geen behoorlijk softwarepakket meer kan draaien boeit niet. Je bent in ieder geval apart.

Chow | 12-01-14 | 17:51 | + -1 -

Onlangs voor het eerst sinds jaren Windows 7 weer eens geïnstalleerd op mijn oude laptop, aangezien XP support binnenkort eindigt. Ik had W7 er even opdraaien toen ik dat ding net had en W7 net uit was... maar ik vond het zo brak dat ik XP binnen 2 weken had teruggezet. Nu dus opnieuw W7 geprobeerd... en ik moet zeggen dat het nu met SP1 en alle updates beter draait dan voorheen. Voorlopig geen enkele reden om over te stappen op 8 of 9 als de support nog blijft tot 2020. Wel goed dat MS nu ieder geval zelf ook het licht heeft gezien m.b.t. W8.

Ih8yousf | 12-01-14 | 17:51 | + 5 -

@Boris die Sauertopf | 12-01-14 | 16:59
Noem me eens 1 bug of onlogica dan..

Slipsnifter | 12-01-14 | 17:45 | + 0 -

Mensen die zoveel problemen met windows 8 hebben zijn dezelfde als diegene die tot 2005 zweerden bij word perfect 5.1 onder dos.

wiza | 12-01-14 | 17:23 | + -6 -

Met pijn in mijn hart een laptop gekocht waarop win8 staat. Omdat ik niet iets kon vinden dat ik wou, zonder windows. Betaal ik toch weer mee aan die bagger en houd ik het in stand. Ik heb er inmiddels weer een tevreden horrende linux mint install opstaan, dat wel.

sk!llz | 12-01-14 | 17:06 | + 8 -

ons hele bedrijf draait met een stuk of 10 PC's op XP en Viista. Het geheel gestuurd vanaf een Dell server met -zowel- Windows NT4 server van 1998. Die is in 1998 aangezet en draait sindsdien zonder ooit een seconde te stoppen... Alleen wat NAS geheugen bijgezet... Kortom, een probleemloos, superstabiel platform, zolang je niet altijd het nieuwste moet hebben...

jan-lul-de-behanger | 12-01-14 | 17:00 | + 3 -

Ook W7 (ultimate) zit vol bugs en onlogica, maar zijn niet zo heel ernstig / zitten niet echt in de weg, desalniettemin is 't gewoon oké ben er dan ook tevreden mee, meer kun je hoogstwaarschijnlijk niet verwachten van Microsoft.

Boris die Sauertopf | 12-01-14 | 16:59 | + 2 -

S.Boon | 12-01-14 | 14:23

Kijk! Jij snapt het.

Topperke | 12-01-14 | 16:50 | + 0 -

7 draait nog perfect, nooit problemen mee gehad.
Met XP ook niet trouwens.
Vista was kudt en 8 is voor kleuters.

Slipsnifter | 12-01-14 | 16:46 | + 17 -

@dopinie | 12-01-14 | 14:59
Mijn Vista 32 doet het ook perfect!

michello | 12-01-14 | 16:43 | + -1 -

Windows 8 is tenenkrommend lelijk, dat geschuif met die blokjes is vreselijk!
Nooit zal en wil ik daaraan wennen, heb nu maar even Linux Mint erop gezet want mijn pc plezier verdwijnt met Windows blokjes 8.....

latuque | 12-01-14 | 16:41 | + 9 -

Lekker retro, die interface..

Slipsnifter | 12-01-14 | 16:14 | + 0 -

Wat mij opvalt is dat Windows zo enorm veel schijfruimte in neemt ten opzichte van zijn concurrenten. En iedere versie neemt weer meer ruimte in dan de vorige versie. Een kale versie neemt na de upgrade al 40 GB in (al kun je dat terug brengen naar 25 GB door al je update bestanden weg te gooien). En dat terwijl Apple het met zijn OSX met 5 GB redt. En sommige Linux versies zelfs met 0,7 GB.

Osdorpertje | 12-01-14 | 16:02 | + 8 -

Ik weet nog dat ik vista voor de eerste keer opstartte. Toen kreeg ik echt een hele lading foutmeldingen. Na de eerste update, draait vista bij mij echter al jaren probleemloos. Kan me niet herinneren dat ik in al die jaren ooit 1 keer een blauw scherm of ander probleem heb gehad. Daarnaast vind ik vista wel een van de mooiste en meest gebruiksvriendelijke windows versies. Windows 7 ziet er ook wel degelijk uit, maar is minder mooi dan vista, wel weer beter voor lichte computers. Windows 8 was een ramp, het was een soort poging om de apple klanten binnen te halen, maar dat sloeg niet aan bij de apple fanboys en Windows gebruikers hebben liever Windows.

zeertegendradig | 12-01-14 | 15:56 | + 4 -

Van de week W8.1 geprobeerd op de virtual machine. Binnen 5 minuten weer weggegooid!

EllaRouvoet | 12-01-14 | 15:16 | + -3 -

Bwahahaha. Ik heb hier een -blijkbaar unieke- desktop met 32-bits Windows Vista, die al zes en een half jaar dagelijks en probleemloos z'n werk doet. Nog nooit opnieuw hoeven installeren, koude start tot bureaublad in een minuut. Kopen?

dopinie | 12-01-14 | 14:59 | + 2 -

Chow | 12-01-14 | 14:27
Dat is snel aan het veranderen, maar het is inderdaad wel de reden dat ik nog steeds Windows draai, en verder wat de Anaalprofeet zegt, het kan me niet bommen welke.

Hoewel, als PC's straks allemaal uitgerust zijn met MS-afstandsbediening, dan ga ik mijn leveranciers toch eens vragen of ze op iets anders kunnen draaien.

frank87 | 12-01-14 | 14:48 | + 2 -

S.Boon | 12-01-14 | 14:23 |

Vergeet ook niet dat er domweg heel veel applicaties zijn die alleen op Mac of Windows draaien. Ook dat zal niet snel veranderen.

Chow | 12-01-14 | 14:27 | + 3 -

Benjamin Strong, Jr. | 12-01-14 | 14:14 |

Ik was ook tevreden met W-7. Maar ik draai nu een tijdje W-8.1 en als je eenmaal gewend bent aan de iets andere workflow dan is er echt niks aan de hand.
Verder is support op W-7 gewoon zoals gebruikelijk neem ik aan. Anders krijgt MS ruzie met heel veel bedrijven die vaak versies achterlopen.

Chow | 12-01-14 | 14:26 | + 3 -

Bedrijven zullen niet zo snel overstappen omdat het erg duur is. De meeste thuisgebruikers zullen niet zo snel overstappen omdat er maar twee verschillende besturingssystemen (Windows en Appeltjes OS) zijn om uit te kiezen wanneer ze een nieuwe computer kopen (in de winkel en bij de grootste online verkopers). Het grootste gedeelte van de mensen weet niet hoe ze een ander besturingssysteem op hun computer kunnen zetten, nog een groot deel is er te lui, dan blijft er maar een klein percentage over.
Windows blijft nog wel een tijd, wat de mensen er ook van vinden.

S.Boon | 12-01-14 | 14:23 | + 8 -

Het mag toch best wel een prestatie worden genoemd als je als bedrijf de rostvaste markpositie van Windows weet te verkwanselen. Goed bezig Microsoft, het werd hoog tijd voor wat meer diversiteit op de desktop. Is alleen maar goed voor de concurrentie waar wij als consumenten uiteindelijk van profiteren.

Zyxel9753 | 12-01-14 | 14:23 | + 0 -

Het mag toch best wel een prestatie worden genoemd als je als bedrijf de rostvaste markpositie van Windows weet te verkwanselen. Goed bezig Microsoft, het werd hoog tijd voor wat meer diversiteit op de desktop. Is alleen maar goed voor de concurrentie waar wij als consumenten uiteindelijk van profiteren.

Zyxel9753 | 12-01-14 | 14:23 | + 6 -

@Chow |

TXS .... wordt dat dan, net zoals bij XP, de gewone vrije updates of moet je met W-7 iets gaan doen, denk je. Want ben met W-7 best tevreden ...... ???

Benjamin Strong, Jr. | 12-01-14 | 14:14 | + 1 -

8 kan in het graf van Millennium en Vista bijgezet worden...

9 zal wel ok worden, maar ik zal ook wel oud worden want wat mij betreft is 7 ok. Waarom moet er steeds een nieuwe versie van een OS uitkomen? Het is toch maar een OS? Boeie, als je maar je shit kan doen...

De Anaalprofeet | 12-01-14 | 14:13 | + 20 -

Benjamin Strong, Jr. | 12-01-14 | 14:05 |

Extended support voor Windows 7 is er tot 14-1-2020.

Chow | 12-01-14 | 14:10 | + 10 -

Eerdaags wordt XP niet meer geupdate .... en OK die draait al ff. Maar hoe gaat dat met W7 als W9 uitkomt, gaat W7 dan ook eruit omdat Mikkisoft in al haar (on)wijsheid heeft besloten om eerdaags nog maar de meest recente 2 versies van updates te voorzien ...... iemand ?????

Benjamin Strong, Jr. | 12-01-14 | 14:05 | + -2 -

Microsoft could become the short of a life-term here. A monthly closing below $27.65 will shift this stock into a sell mode. A monthly closing BELOW $26.40 may prove to be the kiss of death. Eventually, a monthly closing BELOW $12.55 will warn that believe it or not, Microsoft could actually collapse and run into bankruptcy for cover.

Dus.

Hedge_it | 12-01-14 | 13:59 | + 2 -

Mensen die maar klagen over de startknop zijn zeker op dezelfde leeftijd als m'n moeder. Wat een kneus ben je als je Windows 8 niet snapt. In ieder geval klaag ik niet. Windows PC, Surface Pro 2 en Windows Phone hier en dat samen loopt lichtjaren vooruit op de concurrentie.

Chow | 12-01-14 | 13:52 | + -21 -

Doemdenken. Microsoft gaat echt leidend blijven

The Amazing Hulk | 12-01-14 | 13:50 | + 6 -

@michello: Hij is te makkelijk, maar als Windows 7/8 het nieuwe is en ze volgens u alles bij het oude hadden moeten laten, bent u zojuist de enige mens ter wereld geworden die iets aardigs over Windows Vista heeft gezegd.
 
Als de ijzeren wet van Microsoft klopt (een hopeloos OS wordt gevolgd door iets dat redelijk werkt), moet 9 een OS worden waar een jaar of twee nadat het is uitgekomen redelijk mee te leven is.
 
Dat Ubuntu en Steam natuurlijk veel beter worden geloof ik allemaal wel. Voordat de gemiddelde gebruiker daar helemaal op over is gaat er best nog wel wat water door de Rijn. Alle windowsbakken eruit gooien of overschakelen is voor iedereen met meer dan 20 werkplekken gewoon veel te kostbaar en veel te veel werk.

pietvanvliet | 12-01-14 | 13:46 | + 3 -

Zolang Microsoft in bed ligt met de NSA zijn ze verloren. Shorten die meuk.

Je moet echt stapelgek zijn als je vanaf windows 8 nog installeert. Of je moet het niet erg vinden dat alles wat je drmee doet terug gerapporteerd wordt. Komt bij, als de NSA er bij kan, kan een hacker dat ook.
armstrongeconomics.com/2013/08/22/germ...

Hedge_it | 12-01-14 | 13:46 | + 0 -

Bert van Ernie | 12-01-14 | 13:19 |
Nee, je bent niet de enige... ;)
Er zijn altijd wel die paar mensen die er niet mee uit de voeten kunnen en die reageren vaak op artikeltjes over hoe 'slecht' W8 wel niet is.
Die duizenden tevreden gebruikers die dit artikel ook lezen lachen minzaam en reageren niet.
Nou ja, behalve jij en ik dan...

alpha centauri | 12-01-14 | 13:36 | + 0 -

Als Microsoft gewoon de optie "classic shell" in Windows 8 had aangeboden was er niets aan de hand geweest en was Windows 8 gewoon langzaam maar zeker als een "nieuwere Windows 7" naar binnen geschoven.

Maar nee, Microsoft is inmiddels té ver van de klant verwijderd geraakt, en dacht wel even dictatoriaal te kunnen voorschrijven hoe en waarmee de gebruikers moesten gaan werken. Nou, dat is deze keer faliekant mislukt. Er zijn nu alternatieven die in de tijd van Windows XP niet bestonden, de gebruikers zijn mondiger geworden en eisen méér voor hun centjes dan Microsoft kan bieden, en voor een overtuigende technologische voorsprong hoef je ook niet bij Microsoft te zijn. Om over het kostenplaatje nog maar te zwijgen.

Pech, Microsoft. U hebt uw Windows hegemonie zélf verspeeld met uw gekluns. En die krijgt u nooit meer terug. Eigen schuld, dikke bult.

Voor wie nog aandelen Microsoft bezit, trek uw conclusies zou ik zeggen.

Magnum Force | 12-01-14 | 13:33 | + 18 -

Ben ik dan de enige die WIN8 wel prettig vind werken, blijkbaar wel.

Bert van Ernie | 12-01-14 | 13:19 | + 21 -

Microsoft heeft de plank misgeslagen met het weglaten van de 'start' knop, er zijn wel progjes om die terug te laten keren maar in een zakelijke omgeving wil je geen alternatief van een derde partij, je wilt gewoon dat MS die optie inbouwd. En zolang MS dat niet doet, stapt die groep niet over.

En dat zie je direct terug in de cijfers, Windows 8 heeft een marktaandeel van slechts 5%, XP / Vista / Windows 7 hebben een marktaandeel van totaal 86,2 %.

Niemand maakt er een punt van, echter men neemt geen Windows 8 af. Bij MS zien ze dat ook, dus hebben ze een variant op de startknop bedacht in de hoop dat mensen alsnog bereid zijn Windows 8 af te nemen.

Let maar op mijn woorden, als de mensen nu nog steeds niet overstappen, komt straks Windows 8.2 met de optie 'classic shell'. Uiteindelijk heeft de betalende klant altijd gelijk.

nielsjuuh23 | 12-01-14 | 13:14 | + 27 -

@michello
Windows 7 is echt niet zo slecht. Heeft voldoende van de klassieke interface om goed bruikbaar te zijn voor bestaande gebruikers. Met 8 heb je dan een probleem.
Enfin, ik ben zelf al jaren over op Debian en dat bevalt me prima. Kost ook wat minder.

zuiderduin | 12-01-14 | 13:05 | + 52 -

windows 98 op de laptop en xp op de desktop , loopt probleemloos....

gatti500 | 12-01-14 | 13:00 | + 12 -

windows doet niet meer mee. heeft zichzelf gediskwalificeerd.
In April 2015 zijn we al 3 versies van Ubuntu verder, een OS dat nu al mijlenver voor ligt op het prutswerkje van Mickeysoft. Binnenkort ziet ValveOS het daglicht en dan hebben ook gamers geen excuus meer om die troep te blijven gebruiken.

--sql error-- | 12-01-14 | 12:51 | + -23 -

Ze hadden gewoon de oude interface moeten houden. Wie Windows 7/8 heeft bedacht moeten ze vierendelen, wat een brok ergernis, niets zit intuïtief op de juiste plaats en het doet dingen die je helemaal niet wilt. Jarenlang gewerkt met het bekende Windows en ineens moet je het helemaal opnieuw leren. Pleurt op, stelletje imbecielen.

michello | 12-01-14 | 12:49 | + -15 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken