De Japanse SuperFyra. Nu halen, ooit betalen

Gewoon tekenen bij het kruisje
Gewoon tekenen bij het kruisje
We schreven er al een paar keer eerder over maar die Japanse SuperFyra's gaan nog eens heel groot worden. Een magneetzweeftrein die met vijfhonderd bemmende kilometers per uur over het spoor beukt. We rekenden het al eerder uit maar dat is dus ONEINDIG veel sneller dan de Fyra. Doe ons die maar. En het mooiste van dit alles is nog wel: ze zijn te koop. Sterker nog. Die Japanners willen niets liever dan hun MagLev-vehikels aan de rest van de wereld slijten en er bakken met geld mee verdienen. Abe Himself is op een tour door het westen gegaan om te proberen de supertrein aan andere landen te slijten. Te beginnen met... de Verenigde Staten. Want iedereen weet dat die Hyperloop niet veel meer is dan een futuristische brainfart van een elektrische autoboer. Nee, die Japanse treinen rijden gewoon al. En de financiering is helemaal geen probleem meer, sinds de Japanners hebben toegezegd de helft van de aanschafkosten gewoon te lenen. Oftewel: koop nu, betaal de helft later. Topdeal.

Reaguursels

Inloggen

Zou echt een impact hebben als je een boerderij in groningen zou kunnen kopen en dan met een half uur op amsterdam cs zou kunnen zijn voor je werk. (en dan nog twee uur voor de bus/tram..:)

giulioo | 09-01-14 | 09:40 | + 0 -

aangezien deze keer de trein zowel in den haag als op ypenburg moet stoppen is het onbegonnen werk. veel te veel stations voor een kippen-eindje. niet aan beginnen. gewoon de trekschuit weer invoeren, want dat is een vertrouwd recept.

minimá-armezusvan.. | 09-01-14 | 00:39 | + 0 -

Een Maglev trekt veel sneller (en remt ook sneller) op als een Fyra of TGV. Een rondje randstad Adam - Den Haag - Rotterdam - Utrecht zou dan heel snel kunnen, en ja ook in Nederland kunnen dan snelheden van boven de 400 bereikt worden:
"In commercial practice, no train in the world could match the speed and acceleration
performance of the Shanghai Transrapid in its airport demonstration line, as mentioned
in myth #4, holding its top speed of 430 km/h (267 mph) for a full minute during its 7.5-
minute daily one-way trips. " (afstand 30 km!!!)
faculty.washington.edu/jbs/itrans/disp...

Laat staan als we het in een buis zonder weerstand leggen, dan kan je alleen maar dromen van de acceleratie.

La Bailaora | 08-01-14 | 22:14 | + 1 -

Treinen rijden niet op rails. Die rijden op subsidie. Verder is Nederland is veel te klein voor dat soort spul. Gewoon alle spoorlijnen asfalteren en alleen openstellen voor bussen en vrachtwagens.

Bodemloze putten NS en ProRail zijn gelijk gedempt, en alle fileproblemen zijn in 1 klap opgelost.

Helaas zijn wij niet voorzien van politici met gezond verstand die in oplossingen denken. Wij hebben alleen maar megalomane bestuurders die in de geschiedenisboekjes proberen te komen door de belastingbetaler met zoveel mogelijk schulden op de zadelen.

Vogelbeest | 08-01-14 | 21:00 | + -2 -

@Drunken & Clemsel
Altijd +1 voor de bereikbaarheid van Groningen naar Duitsland en de Randstad. Is de enige manier om er op lange termijn wat van te maken.

Aldous | 08-01-14 | 18:44 | + -2 -

Je kan er veel van zeggen, maar het is een bewezen product. En nee, die 500km halen we niet in Nederland. Maar als het oude idee van het traject Berlijn/Hamburg-Groningen-A'dam-Brussel/Parijs nou eens in een nieuw jasje wordt gegoten en het ook nog eens mooie economische banden in de grensregio's versterkt ben ik voor.

Clemsel | 08-01-14 | 17:56 | + 3 -

Ik rij al jaren Toyota. Als die trein ook zo is..... Begrijp die lui niet die inferieure Spaanse en Italiaanse auto's kopen.

dr. P. von Orno | 08-01-14 | 17:36 | + 3 -

Groningen->Berlijn
Groningen->Amsterdam
Was dat niet ooit het plan maar vonden we het te duur. Ik zeg doen. Komt het geld van het aardgas nog eens goed terecht.
GEEN GAS NAAR DEN HAAG!!!

Drunken | 08-01-14 | 16:23 | + 5 -

De toekomst en perfect alternatief voor al die korte europese vluchten. Reis regelmatig binnen Europa en voor een vlucht van 1 uur zit je gemiddeld 3 uur op een vliegveld. Schiphol is nog erger. Daar taxi je eerst een half uur naar de polderbaan voordat je vliegt. Graag deze treinen en snel een beetje.

Zephyr | 08-01-14 | 16:05 | + 4 -

Die Japaners hebben zich al bewezen met treinen, dus daar gaan we niks kopen het moet wel spannend blijven.

zwaanshals | 08-01-14 | 15:34 | + 15 -

Mooi ding.. maar zijn er toiletten aan boord of moeten we het met de plaszak doen?

LeBlanc | 08-01-14 | 15:29 | + 9 -

Prof. Dr von Fotze | 08-01-14 | 14:44 |
Zelfmoord rate is in Japan nog hoger dan in Nederland, ze hebben er gewoon voor gezorgd dat mensen niet te makkelijk op dat spoor terecht komen...

S.Boon | 08-01-14 | 14:55 | + 11 -

Het ov is nu al onbetaalbaar in Nederland, laat staan met dit soort projecten. Die trein zou trouwens binnen de kortste keren gesloopt worden door idioten zonder moraal die toch niet gestraft worden. Laat staan het aantal springers die levensmoe staan die zich graag aan splettie laten rijden met 500km per uur.
Dat soort dingen heb je in Japan niet.

Prof. Dr von Fotze | 08-01-14 | 14:44 | + -6 -

Nederland kan veel leren van Japan als het om openbaar vervoer gaat...

CheeseHead1992 | 08-01-14 | 14:18 | + 12 -

Wat een bijzonder negatieve houding tegenover de Hyperloop, elektrische auto's en Elon Musk bespeur ik hier. De Hyperloop is juist een ontzettend goed doordacht en cool ding en ik ben heel benieuwd of het ook echt wat gaat worden.

Een stuk leuker dan de zoveelste verbetering van een trein die al 200 jaar bestaat.

Fappelmoes | 08-01-14 | 14:03 | + 6 -

Die Hyperloop is niets meer dan deze maglev trein in een gevacuümeerde buis. Het is gewoon goedkoper te vacumeren dan steeds maar tegen de luchtweerstand te blijven inbeuken.

Feynman | 08-01-14 | 13:58 | + 1 -

Hoeveel miljard hebben we betaald voor het hsl traject ? Hoeveel miljard moet je gaan betalen om dat hsl traject te vervangen voor een magneet trein ? kost wat maar is wel mooi....

Don vinnie | 08-01-14 | 13:53 | + 5 -

Grootheidswaanzin, Nederland is veel te klein voor dit soort megaprojecten, niets meer dan een verspilling van geld.

Ali d | 08-01-14 | 13:51 | + -1 -

Het probleem met al die trein-projecten is dat de kosten zo de pan uit reizen dat vliegen gewoon nog heel lang de goedkoopste oplossing is.

nixxle | 08-01-14 | 13:47 | + 6 -

Enige probleem is dat ie in Nederland de 500 km/u niet haalt: Als je goed en wel op snelheid bent moet je alweer afremmen voor het volgende station.

Brulboei_61SB | 08-01-14 | 13:42 | + 4 -

Een trein die rijdt? Dat moeten we niet willen met z'n allen!

El Rico Grande | 08-01-14 | 13:39 | + 13 -

Zelfs met de SuperFyra lukt het de NS niet op tijd te rijden!

Humpf | 08-01-14 | 13:28 | + 17 -

Moet toch een schitterend gezicht zijn als je met je lease-slopel bij Breukelen nipt de 100 aantikt op de teller en deze bruut komt met 500 km/u voorbij van A'dam naar Utrecht.

FrankVeer | 08-01-14 | 13:18 | + 40 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken