Vertrouwen in banken nog steeds op dieptepunt

De klant centraal stellen. Kent u die uitdrukking? We schreven al eerder dat iedere keer als een bankbestuurder dit in de mond neemt er ergens op de wereld een babyzeehondje sterft. Als de sector 'het vertrouwen van het publiek terug wil winnen' dan moet de 'klant centraal staan', schreef DNB eerder dit jaar. Communiceren met stakeholders, vertrouwen van het publiek terugwinnen en zo. Resultaat: weer een roedel zeehondjes gestorven en het vertrouwen in de sector staat nog altijd op een dieptepunt, schrijft de Telegraaf vandaag (inlog). Het artikel lijkt verdacht veel op die van twee jaar terug, want er is nauwelijks iets veranderd. Na de crisis moest de klant weer koning wordt bij banken en verzekeraars. De Adviescommissie Toekomst Banken adviseerde in 2009 een snelle invoering van een stevig pakket maatregelen om de toezicht en het risicomanagement in de sector te versterken. Ontzettend niet verrassende uitslag: de 'plichtmatige implementatie' van het 'centraal zetten van de klant' werkt niet. Bijna driekwart van de ondervraagden heeft er niets van gemerkt, zeggen consultant Ronald Pont en hoogleraar René Tissen van Nyenrode. Zij meten sinds de crisis in 2008 het vertrouwen in banken. De helft van de ondervraagden stelt dat banken vaak tegengesteld aan het klantbelang handelen. Consumenten klagen over toegenomen kosten en zelfs de meest eenvoudige producten zijn te ingewikkeld. Intern onderzoek onder bestuurders en commissarissen van banken en verzekeraars bevestigt de hardnekkige problemen. Bij bestuurders is er sprake van 'beperkt zelfkritisch vermogen' en een gebrek aan 'inspirerend leiderschap die fundamentele veranderingen op de werkvloer belemmeren'. Alleen maar heel hard roepen dat de klant centraal staat, daar trapt dus niemand in. Ze hebben het niet zelf bedacht, maar het is door toezichthouders opgelegd en dus nep. Hoogste tijd dat de sector zich een andere tacktiek en uitdrukking eigen maakt om het imago op te vijzelen. Wij dachten zelf aan 'niet lullen, maar poetsen'.

Reaguursels

Inloggen

50.000 euro spaargeld brengen naar een bank is binnen 5 minuten geregeld, dan krijg je ook een kopje koffie en 2,2% rente voor een jaar vast .
Echter op het moment dat je je spaargeld terug wilt halen - dan moet je 5 maanden wachten omdat de looptijd nog niet is verstreken, dan krijg je geen kopje koffie maar een schup onder je kont.

pitabroodje | 24-12-13 | 03:19 | + 0 -

@FrWi | 23-12-13 | 20:08
En dan ook dit nog:
'Verzet tegen beperking bankiersbonussen'
www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/221642...
Overbetaald maatschappijverziekend tuig blijft tuig. Je verwacht het niet.

Fijnstoffer | 23-12-13 | 22:45 | + 3 -

Kijk dit helpt!
​'RBS verhoogt salaris topbankiers'
www.nuzakelijk.nl/beurs/3660280/rbs-ve...
Ik wil geen bonus. Ik wil mijn vaste salaris verdubbelen. Dat heb ik verdiend!

FrWi | 23-12-13 | 20:08 | + 3 -

Banken zijn kudt. Je brengt 1000 Euro spaargeld en ze lenen er 100.000 Euro op uit.
Want dat mag gewoon van onze kudtwetgevers. En als de bank dan bijna verrot gaat, mag de burger de gaten dichten. Want dat moet van onze kudtwetgevers.

michello | 23-12-13 | 17:24 | + 6 -

De enige reden dat mensen nog geen vertrouwen hebben in banken is om wat er sinds de crisis allemaal veranderd is in het bankenlandschap. Niets namelijk. Hetzelfde tuig zit er nog, levend in weelde en vrijheid terwijl ze ons in de diepste recessie sinds de jaren 30 hebben gestort. Geloof me, dat doet wat met het vertrouwen.

072 | 23-12-13 | 14:29 | + 5 -

De bestaande banken de klant niet 'centraal stellen' zo lang er geen bedreiging is van een bank die dat wel doet. De oplossing is een staatsbank, die gewoon goede simpele producten aanbied. De rest zal dan wel mee moeten, omdat ze anders klanten verliezen. En anders kiezen de mensen er zelf voor om genaaid te worden.

S.Boon | 23-12-13 | 13:23 | + 2 -

@jemagookniksmeer: geen koopsompolissen meer kopen, om te beginnen.

Der Schnitzeljäger | 23-12-13 | 12:59 | + 2 -

Zijn er eigenlijk nog banken waar mijn kinderen hun spaarvarkens met muntjes kunnen legen? Voor hun spaarrekening? Of moeten die eerst een sealbag contract afsluiten om cash te kunnen storten...

H. Caulfield | 23-12-13 | 12:20 | + 4 -

De klant is niet gek en trekt zijn conclusies.
Der Schnitzeljäger | 23-12-13 | 10:09 | + 1 -
En dan? Wat doet-ie dan?

jemagookniksmeer | 23-12-13 | 10:22 | + 8 -

Een bedrijfstak die ongegeneerd jaren lang woekerpolissen en renteswaps verkocht aan klanten om er alleen zelf beter van te worden (en nog steeds de schade niet vergoed) kan de tyfus achter hun oogbollen krijgen.

pjotr nicknaamtov | 23-12-13 | 10:14 | + 14 -

Waarom zou je je leven als bank beteren als je, wat je ook uitvreet, telkens weer gered wordt en ook nog eens (indirect) door je klanten. De klant is niet gek en trekt zijn conclusies.

Der Schnitzeljäger | 23-12-13 | 10:09 | + 11 -

Bankieren is in wezen nogal simpel, simpeler dan bijv. veel technische beroepen. Het is niets meer dan het beheren en administreren van geldstromen en quanta. Het probleem zit 'm in de aard van het te beheren item: geld. Geldpotten trekken tuig aan, zoals vliegen op stront afkomen (zie EU, zie de Zorg, zie vastgoed). Vertrouwen in banken moet daarom altijd op een dieptepunt blijven. De bonusgeile en overbetaalde bankmanagers hebben bewezen dat ze klunzen zijn en dat ze niet met hun tengels van andermans geld af kunnen blijven. Insnoeren dat tuig; ze zijn slechts noodzakelijk kwaad.

Fijnstoffer | 23-12-13 | 10:08 | + 24 -

De banken passen zich niet aan omdat Jeroentje Dijsselbloem ze niet aanpakt. Het bevalt de banken prima zo:
- zelf lenen ze tegen bijna 0%, en lenen dat weer uit tegen 6%
- de salarissen zijn hoog gebleven
- en de overheid komt redden als dat nodig is
En het nieuwe Europese bankstelsel is zo mogelijk nog slechter: daar moeten de goede banken de slechte gaan redden. Des te meer reden om je te misdragen.

En nu is het genoeg! | 23-12-13 | 09:59 | + 18 -

Het is dat wij verplicht zijn een bank te gebruiken anders was ik vandaag nog mijn rekeningen gaan sluiten.

pickalilly | 23-12-13 | 09:49 | + 14 -

De banken hoeven ook niets te doen om het vertrouwen te herstellen.
Ten eerste omdat ze er in de eerste plaats voor zichzelf zijn en ten tweede omdat de mensen graag willen vergeten en vergeven.
www.powned.tv/nieuws/politiek/2013/12/...

jemagookniksmeer | 23-12-13 | 09:36 | + 3 -

Als de banken nou echt werk willen maken van deze mantra, dan zouden ze om te beginnen weer eens kantoren moeten gaan openen. Weet je wel, van die "winkels" waar je weer echt van mens tot mens met je klanten kunt communiceren. De klant voelt zich allang geen klant meer maar een soort van uitknijpbaar bijproduct. En je ziet de bank tegenwoordig ook niet meer als volwaardige partij, maar hooguit als een onontkoombaar noodzakelijk kwaad.

taxhond | 23-12-13 | 09:29 | + 26 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken