Innovatie is niet goed voor onderwijs

Willem Vermeend en Rick van der Ploeg hadden vandaag weer een gezamenlijk opinieartikel in de Telegraaf onder de titel 'Innoveren: de economische toverformule'. Eigenlijk een kop die we twintig jaar geleden ook hadden kunnen tegenkomen. De inhoud grotendeels ook. Nederland en de westerse wereld moeten hun koppositie wat betreft innovatie ten opzichte van de rest van de wereld bestendigen en versterken door innovatie te steunen. Ze merken op dat onderwijs daarvoor herzien moet worden. Het klinkt zo onschuldig, maar innovatie heeft wel degelijk een prijs, zeker voor onderwijs. Innovatie is lastig te meten, daarom maken we gebruik van maatstaven die ermee samenhangen maar zeker niet hetzelfde betekenen. Octrooien, bijvoorbeeld (niet 'patenten', dat is Engels). Wat dat betreft doet Nederland het redelijk. Ons land heeft meer octrooiaanvragen dan we op basis van onze R&D-uitgaven zouden mogen verwachten, alleen is explosieve groei van de aanvragen sinds 2005 gestokt (pdf). En daar moeten we dus kennelijk iets aan doen. De vraag is hoe. Maar liefst 95% van alle octrooiaanvragen in Nederland wordt door bedrijven gedaan, vooral universiteiten nemen de overige 5% voor hun rekening. Vreemd genoeg is er vanuit de overheid een enorme aandacht voor het veel kleinere academische aandeel in de octrooiaanvragen. Universiteiten moeten en zullen octrooien afleveren, want vooruitgang. Als onderdeel van die strategie droogt de geldstroom vanuit het ministerie van Onderwijs en het NWO op, en blijft alleen de verkoop van kennis aan de markt over om geld binnen te harken. Het enige gerechtvaardigde academische onderzoek, is het onderzoek dat zichzelf laat vercommercialiseren. Daarom staan docenten steeds minder voor de collegezaal. Het onderwijs lijdt daaronder; Nederlandse universiteiten staan niet zo hoog op de Times-ranking door excellent onderwijs, maar vanwege citatiescores, derde geldstromen en onderzoeksactiviteiten. Dat is ook volstrekt logisch, want als universiteiten vooral octrooifabrieken zijn, blijft er weinig tijd en geld voor onderwijs over. En dat schaadt innovatie.

Reaguursels

Inloggen

@Pitabroodje, bij jou is het zelfs zo ernstig dat je niet eens de correcte spelling van de naam van het land kan neerkalken...

IJslollie | 16-12-13 | 11:39 | + 3 -

Kinderen weten wel hoe ze een smartphone moeten bedienen, maar als je aan hen vraagt:
weten jullie waar Iritrea ligt..... dan weten ze dit niet!
Trouwens ik weet het ook niet.... behalve dat steeds meer asielzoekers uit Iritrea naar NL komen.

pitabroodje | 16-12-13 | 07:54 | + -5 -

Innovatie is geen doel in zichzelf.
Bovendien kun je niet innovatie op innovatie uitvoeren.
Dat is dè ergernis van de onderwijswereld en het einde -destijds- van Hoogovens -as we knew them-.

Einde van de Domheid | 15-12-13 | 10:46 | + 3 -

Octrooien hebben betrekking op inventies, niet innovatie.

popstar | 15-12-13 | 10:45 | + 4 -

De meeste octrooien zijn slechts peperdure juridische trucs om anderen weg te houden bij 'jouw' onderzoek. Mocht het onderzoek een succes zijn, dan richt je een 'spin off' op op kosten van de belastingbetaler en kan jij enorm cashen en concurrenten sewen. Mocht het een mislukking zijn (en dat is het meestal), dan blijf je lekker bij de semi-overheid zitten voor een volgende peperduur onderzoek + octrooiaanvraag. De belastingbetalers en studenten hebben het nakijken.

Piet van Schwaffelen | 15-12-13 | 10:20 | + 1 -

Gewoon 15k schoolgeld betalen per jaar per studenten en afschaffen van studiefinanciering. Niet die vrijblijvende shit dat je 4x van studie wisselt voordat je hbo communicatie gaat doen om vervolgens werkloos op de bank te zitten. In vergelijking met andere landen valt 15k mee en daar is studeren ook niet alleen voor de 'rijken'. Investeren in je diploma zal je.

Valoso | 15-12-13 | 00:43 | + -6 -

Octrooien zijn ook slecht voor innovatie:
1. Onderzoek dat je niet mag gebruiken omdat er octrooi op zit.
2. Onderzoek dat gedaan wordt om octrooien te omzeilen.

Vanzelfsprekend dat een monopolie op kennis slecht is voor het onderwijs (het delen van kennis).

frank87 | 15-12-13 | 00:04 | + 7 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken