Google haat e-mailmarketing

Weet u wie er ook zo'n hekel heeft aan ongevraagde e-mail zonder afmeldknop? Google! Jaha, eindelijk eens een internetgigant die zich bekommert om uw privacy. Want Google heeft e-marketeers deze week een nekschot gegeven door een kleine aanpassing aan Gmail. Het lijkt de praat bijna niet waard: afbeeldingen worden vanaf nu automatisch geladen. Eerder moest u dan op 'show images' drukken, maar dat hoeft nu niet meer. De vlag bij e-marketeers ging al uit, want deze afbeeldingen staan meestal op hun eigen servers. Daaruit kunnen ze dan gegevens afleiden van de mensen die de afbeelding hebben gezien. De mail hebben geopend, in andere woorden. Zo kunnen ze alles van u te weten komen. Te vroeg de Dom Pérignon ontkurkt, want Google is helemaal niet van plan om die informatie met Jan en alleman te delen. Het gaat die afbeeldingen namelijk eerst op de 'eigen veilige servers' opslaan en daarna pas tonen. Waardoor e-marketeers niet ineens álles van u weten, maar helemaal niets. Zo lang u maar Gmail gebruikt. Klein detail: Google zelf weet natuurlijk nog wel alles van u.

Reaguursels

Inloggen

@Kameroudste
Blijkbaar heeft Google u flink op uw pik getrapt om juist figuren zoals u die 125.000 keer rotzooi het internet op plempen in te dammen. Uw verdere reacties geven overigens een onthutsend beeld over hoe u in het leven staat en hoe u over die kudtklanten denkt die uw kudtmail niet openen.

namensmijnhond | 15-12-13 | 21:58 | + 1 -

Zodat ze vervolgens die informatie kunnen verkopen

Nangpa | 14-12-13 | 17:10 | + 0 -

@Kameroudste | 14-12-13 | 11:52
Wat een frustratie om een leverancier van een emaildienst.

dlseth_ | 14-12-13 | 12:53 | + 6 -

Maar enfin, Google. Het boeit me niks. Ik heb even mijn laatste klant-nieuwsbrieven bekeken, dan hebben we het voor deze steekproef even over 25.000 nieuwsbriefabonnees. De laatste 5 edities (dus 125.000 nieuwsbrieven) was het aandeel dat met GMail die nieuwsbrief las, slechts 1,78%

Outlook 2007 en hoger pakken 63%. Zal wel komen doordat het een zakelijke nieuwsbrief is. Maar die doen er ook toe, want daar worden centen mee verdiend. De rest is oeverloos gelul.

Kameroudste | 14-12-13 | 11:58 | + -4 -

Hhahaha aan het aantal minnen te zien wordt deze site veel bezocht door sukkels die van hun vrouw geen eigen mailadres mochten hebben, of te stom zijn om extra adressen in te stellen. :)))) Losers.

Kameroudste | 14-12-13 | 11:52 | + -1 -

Google zegt de anonimiteit te willen waarborgen.
Zet al je cookies uit en anoniem browser aan. Ga vervolgens via een anonieme proxy naar Google.nl.
Resultaat is dat je geblokkeerd wordt, omdat je waarschijnlijk een 'Robot' bent.

Best wel een niet transparant k*t bedrijf dat Google.

Astroturfer | 14-12-13 | 09:22 | + 7 -

Jammer. Het mooie aan emailmarkeiting is juist de uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om met AB-testen de mailing te optimaliseren. Overigens; Google is zelf de grootse analytics aanbieder online. Het zal me niets verbazen als ik binnenkort een google-analytics code moet toevoegen aan email, om de rapportage van gmailusers te zien via G-analytics. All your analytics are belong to us.

PureYak | 14-12-13 | 08:24 | + 1 -

Verder kan ik met mijn SEO tool StatCounter niet meer zien met welke zoekwoorden iemand van de Google search engine op mijn site komt. Daar zegt Google zelf dit over:
googleblog.blogspot.ie/2011/10/making-...

Simon_GS | 14-12-13 | 08:24 | + 5 -

@AndréScholten: Er gaat juist heel veel verloren. Nu krijgt de marketeer dood leuk de info van een of andere Google servers ipv info over jouw computer. Wat betreft de unieke afbeeldingen: dat ligt eraan hoe Google precies om gaat met het cachen. Als ze pas cachen als jij de mail werkeliik opent, dan wordt het betrouwbaarder ja. Maar als ze by default altijd alle plaatjes binnen trekken zodra een bericht op een google server binnen komt, onafhankelijk van de aflevering in jouw gmail inbox, dan vertelt zelfs een unieke afbeelding juist helemaal niets aan de adverteerders. Ik kan helaas zo snel geen specifieke info vinden daarover, maar gezien de drift van Google om zoveel mogelijk data over werkelijk alles op te slaan zal het wel dat laatste zijn. Daarnaast is het voor Google zelf voordelig om andere marketeers te dwarsbomen want potentieel kloppen die marketeers in de toekomst bij Google AdSense aan ipv spam te versturen.

Duffe | 14-12-13 | 00:54 | + 10 -

De betere nieuwsbrief tools geven eenvoudigweg aan elke mail een unieke afbeelding mee. En zodra je de mail dan opent zal die afbeelding toch eenmalig door Google opgehaald moeten worden. De zogenaamde Open Rates zullen dus veel betrouwbaarder worden omdat iedereen die meetpixel inlaad. Het enige wat je nu niet meet is wanneer men de mail een 2de keer opent, dan zal die meetpixel al door Google gecached zijn. Veel gaat er dus niet verloren.

AndréScholten | 14-12-13 | 00:13 | + -4 -

@TheEgg | 13-12-13 | 22:06
Nee, je leest niet. Ze worden nu allemaal geopend, alleen is degene die ze aanroept telkens een server van Google. Dus zien ze niet meer welk e-mailadres actief is, en welke niet, en bijvoorbeeld wat voor Windows-versie je gebruikt.

Forecoast | 13-12-13 | 23:58 | + 14 -

Daar komt bij dat ze recent een aparte map reclame hebben gemaakt waar alle marketing mail terecht komt. Dat maakt de kans dat je de mail bekijkt kleiner natuurlijk.

Simon_GS | 13-12-13 | 23:54 | + 3 -

Ja, de vrijheid van informatie die ze bejubelen kent zijn limiet in de mate van bevoordeling van concurrenten

GuntherX | 13-12-13 | 22:20 | + 3 -

Alleen aangezien het plaatje vaak een unieke url heeft, weet de spam-site dus nog steeds wie de email geopend heeft.

TheEgg | 13-12-13 | 22:06 | + -21 -

Gmail is voor paupers. Zit in de zelfde categorie als losers die met het hele gezin 1 mailadres hebben.
En dat dan opgebouwd uit de eerste letters van de namen van dat plebs.
[email protected] bijvoorbeeld. En dat zijn dan Marlies, Rick en zoon Eric. Ga deaud.

Kameroudste | 13-12-13 | 21:46 | + -40 -

goeie aktie

(c)ZWITSUL | 13-12-13 | 21:19 | + -2 -

als je een bedrijf hebt krijg je regelmatig post (ja, via een echte postbode op een fiets, door de brievenbus!!) van Google over de onmetelijke voordelen van online adverteren met Google. Iets waar ze zelf kennelijk niet veel in zien dus. Rare toko.

jan-lul-de-behanger | 13-12-13 | 21:15 | + -10 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken