BOEM. Daar gaat de bitcoin

Daar gaat dat heen
Daar gaat dat heen
Waar gaat dat heen, vroegen we ons een paar weken geleden af. Welnu. Recht naar beneden, is het antwoord. De bitcoin zit weer eens in een vrije val en staat momenteel op het laagste punt sinds een week of wat geleden. En iedereen weet: dan is er dus stront aan de knikker. Een bitcoin doet momenteel zo'n 650 dollar, nadat de munt op 4 december een piek van rond de 1150 dollar had bereikt. De handel in bitcoins is de afgelopen uren explosief toegenomen. Zo werden bij MtGox afgelopen nacht meer dan vijftigduizend bitcoins verhandeld. Redenen? Geen flauw idee. Zoals altijd met bitcoin, de nitroglycerine onder de valuta's. Al zal het ongetwijfeld niet meegeholpen hebben dat het Chinese Baidu inmiddels geen bitcoins meer accepteert voor betalingen. Goed, waar hebben we het nog over want de bitcoin is nog altijd meer dan twee keer zo veel waard als drie weken geleden. Dat is de andere kant van de bizar instabiele medaille. Meeluisteren en -kijken met de bitcoin-apocalyps doet u uiteraard HIERRRR zo op deze rustige zaterdagmorgen. Hoe lager de toon hoe groter de transactie. Meer van de grafieken? Hierrrr kunt u meegluren. Leedvermaak vindt u HIERRR. Fijne ochtend. En pak nog een koffie.

Reaguursels

Inloggen

De speculanten blijven natuurlijk roepen dat ze wel zullen blijven stijgen. Maar het is de vraag of dat nu zo voordelig is voor de munt zelf.
Juist die mensen die zo op de munt speculeren zijn een gevaar, waar alle BTC-gebruikers last van hebben. Door de speculatie gaat steeds meer geld in steeds kleinere groepen rouleren, tot die groep zo klein wordt dat ze het systeem niet meer in de lucht kan/wil houden.

frank87 | 09-12-13 | 00:24 | + 0 -

@kweetikwel

Een heel stel speculanten. Bitcoin bezitters die hun geld er niet meer uit kunnen halen en niet-bezitters die aanzien dat vannacht de koers van Bitcoin nog veel verder naar het zuiden marcheert.

El Gouda | 08-12-13 | 16:23 | + -3 -

Welke idioot houd zich hier mee bezig?

kweetitwel | 08-12-13 | 13:34 | + -5 -

ik denk zwarte piet!

analcharist | 08-12-13 | 00:54 | + -3 -

"Een valuta die in een nacht een kwart van de waarde verliest gaat het gewoon niet redden als betaalmiddel. Daarom denk ik dat het wel degelijk het vermelden waard is."

1) Bitcoin is 5 jaar oud. Pas sinds 3,5 jaar wordt er überhaupt iets mee gedaan. Sindsdien non-stop globale groei. Werkelijk ridicuul om dan nu bitcoin aan dezelfde maatstaf te meten als goud, fiat, of een andere volwassen, gesteunde munt.

2) Wat je zegt is volkomen onjuist. Door bedrijven als BitPay kun je gewoon direct Bitcoins omwisselen voor fiat als webshop/merchant zonder dat je ooit maar een probleem zult ondervinden met volaliteitrisico's/exchange verschillen. Jouw argument is een beetje: "Oostenrijk is in de zomer een waardeloos land voor ski-vakanties"

3) Als je van 1/1 tot 31/12 meet, zoals bij elke balans normaal is, dan is de bitcoin nog nooit minder waard geweest dan een jaar eerder, maar juist sterk gestegen.

Maciano | 08-12-13 | 00:28 | + 2 -

Mijn voorvaderen kochten ooit opties op de bloembollenoogst.... de familie is nu nog de schulden aan het afbetalen....

pim achtertuin | 07-12-13 | 23:09 | + 6 -

De nerdcoin. Die Chinezen zijn zo dom nog niet aangaande dit fenomeen. De bitcoin is nml zeer gevoelig voor fraude en hypes, nog meer dan een aandeel zoals Twitter. ik denk dat het wel tijd wordt voor spelregels aangaande deze munt. Ik ben echter absoluut geen fan van big government maar ik ben wel fan van smart government. Helaas zien we dat laatste bijna nooit dus wat we waarschijnlijk weer gaan zien zijn regels die zoals men in het Engels zegt "behind the curb" zijn. Maw ik brand mijn vingers er niet aan en als iemand dat wel doet. Succes met je pik in het vuur steken.

Basil Fawlty | 07-12-13 | 17:49 | + 0 -

De bitcoin is gewoon een digitaal piramidespel de laatste koper is de lul. Dat valt onder gokken als je de structuur door hebt of onder onder oplichting als je een beetje onnozel bent. Logisch dat het, het in diverse landen al verboden is en dat serieuze bedrijven er hun handen niet aan branden. Vooral kopen als je er lol in ziet, maar niet janken als je straks al je geld kwijt bent.

WaarDeWindWaait | 07-12-13 | 16:52 | + -4 -

@O. Oost | 07-12-13 | 15:08: de volatiliteit is een direct effect van het feit dat de bitcoin nog zo jong is, en er weinig infrastructuur beschikbaar is. Zo kan een roddel over het wel of niet accepteren van bitcoin op een grote site de koers al flink beinvloeden. Maar "gaat het niet redden" is dan voorbarig. Als bitcoin en de bijbehorende infrastructuur volwassen wordt, en je kunt bij duizenden grote sites met bitcoin terecht, dan zal een roddel over eentje meer of minder geen effect hebben.

ongelovigehond | 07-12-13 | 15:18 | + 7 -

@pokkejong

Ik kijk net even debat tussen Savalle en Reijnders. Obv daarvan googlede ik even die Reijnders. Die Reijnders is precies het soort figuur dat door allerlei verkeerde basiskennis allerlei verkeerde conclusies trekt. Zo noemt hij deflatie per definitie "slecht". Ik begrijp zoveel domheid gewoon niet. Zeker niet als je voor beroep hier de hele dag mee bezig kunt zijn. Ik niet, hoe dan ook, ik ga mijn tijd beter besteden dan nonsens van losers te weerleggen.

Zoals de kerstboom optuigen met mijn meisje, veel leuker.

Cheers!

Maciano | 07-12-13 | 15:12 | + 5 -

Maciano | 07-12-13 | 14:04 |
Outsider-Inside | 07-12-13 | 14:25 |

Ik heb niets tegen de bitcoin. Vooral de decentrale structuur vind ik buitengewoon interessant en het feit dat het de gebruikers zelf zijn die de transacties verifiëren. Momenteel is het probleem met bitcoins echter dat ze volstrekt onbetrouwbaar zijn om als betaalmiddel te gebruiken. Een valuta die in een nacht een kwart van de waarde verliest gaat het gewoon niet redden als betaalmiddel. Daarom denk ik dat het wel degelijk het vermelden waard is.

Verder heb ik me -uiteraard- wel degelijk in bitcoins verdiept. In 2011, ruim voor de hype, had ik al bitcoins en heb ik een artikel geschreven over Silk Road. Zie issuu.com/groningerstudentenkrant/docs...

Nogmaals, ik heb niets tegen de bitcoin. Sterker nog: ik vind het een fascinerend concept. Wel denk ik dat het een hoop stabieler moet worden. Nu lijkt het me nog zuivere speculatie.

O. Oost | 07-12-13 | 15:08 | + 12 -

@ Maciano | 07-12-13 | 14:48

Is ook wel een beetje Nederlands verschijnsel: overal meteen een mening over hebben zonder je in de materie verdiept te hebben of de feiten te kennen maar je mening vormen op basis van wat "de groep" en de mensen waaraan men zich graag spiegelt er van vinden.

Overigens staat de Bitcoin nu al weer op $840 dus je had sinds het posten van dit DK-artikel al een mooie 30% winst in 4 uur kunnen maken.

Outsider-Inside | 07-12-13 | 15:01 | + 3 -

Bitcoin is veel meer dan alleen maar geld. De waarde van bitcoin zit vooral in het protocol en de infrastructuur. En ook dat muntje, de currency, gaat echt niet meer weg. Vroeger was de prijs van olie net zo volatiel.

plus.google.com/+PatrickSavalle/posts...

pokkejong | 07-12-13 | 14:57 | + 2 -

Outsider-Inside | 07-12-13 | 14:25 |

Eens. Ik kon me enige ongeïnformeerdheid rond april dit jaar nog voorstellen. Maar nu nog? Daar zou geen journalistiek excuus voor mogen zijn. DK is niet de enige. Dit is een wereldwijd verschijnsel. Bij de krant of Elsevier verwacht ik zoiets, daar zijn het oude media voor. Die willen alleen maar schrijven wat iedereen al weet en waar niemand aanstoot aan neemt.

Een blog bewijst juist de meerwaarde door alert in te spelen op hetgeen dat oude media laten liggen. Als je niet doet (of kunt), tsja, dan heb je straks ook geen meerwaarde meer. Zeker niet als er dan betere alternatieven komen. Misschien moeten ze de jongens van bitcoinspot.nl of debitcoin.org eens polsen om hun blogs hier te delen. Dat zou voor alle partijen beter zijn en dan voorkom je genante miskleun, zoals Krugman's internet-als-fax-vergelijking.

Maciano | 07-12-13 | 14:48 | + 8 -

Laat 'm maar weer lekker zakken, kan ik weer opnieuw inkopen. Yesh please.

lars2thev | 07-12-13 | 14:36 | + 9 -

@ Maciano | 07-12-13 | 14:04

Goede post, dat was mij ook al opgevallen. Dit terwijl het een onderwerp is dat erg leeft bij de GS/DK-lezers gezien de hoeveelheid reacties op Bitocin-topics. Het is ook een fascinerende ontwikkeling natuurlijk wat je er verder ook van vindt.

Mij valt wel op dat mensen die zich er meer in Bitcoin verdiept hebben er over het algemeen positiever over zijn dan mensen die er minder vanaf weten.

De situatie rondom Bitcoin is een beetje vergelijkbaar met midden jaren '90 toen vrijwel iedereen in NL van mening was dat een mobiele telefoon iets was voor vastgoed-patsers en criminelen waar je niet mee geassocieerd wilde worden. Tot in 1999 plotseling iedereen een mobieltje wilde omdat de buurman er ook eentje kocht en binnen 2 jaar was heel NL verslingerd aan de mobiele telefoon.

Kan me ook nog goed een cover story van The Economist uit 1996 of zo herinneren waarin ze met grote stelligheid voorspelden dat het nooit wat ging worden met dat Internet. Sindsdien dat blad nooit meer serieus genomen.

Hier ook nog een hele mooie voorspelling uit 1998 van het - vooral in linkse kringen populaire - economische orakel /Nobelprijswinnaar Paul Krugman:

"The growth of the Internet will slow drastically, as the flaw in "Metcalfe's law"--which states that the number of potential connections in a network is proportional to the square of the number of participants--becomes apparent: most people have nothing to say to each other! By 2005 or so, it will become clear that the Internet's impact on the economy has been no greater than the fax machine's."

Bron: web.archive.org/web/19980610100009/www...

Outsider-Inside | 07-12-13 | 14:25 | + 12 -

Het is best tragisch nu ik er zo wat langer over nadenk: de gemiddelde journalistieke berichtgeving rondom een fenomeen als bitcoin. Iemand als ik heeft gewoon een baan, diverse andere projecten, druk sociaal leven, sport veel en heb zat andere interesses, kortom: weinig tijd. Ondanks dat kan ik wel meer op de hoogte van nieuwe economische ontwikkelingen (zoals crypto-trading) blijven dan journalisten of bloggers die dit voor hun werk (of stage?) doen?

Kijken jullie echt alleen naar een grafiek ofzo? Of Nu.nl? Dat kan ik bijna niet geloven. Ik schat GS toch hoger in met signaleren van nieuwe ontwikkelingen, zeker als het gaat om het type onderwerp gaat waar jullie -- normaal gesproken -- menig vastgeroeste, oude man de maat mee nemen. Vul voor bitcoin eens het woord blogs/nieuwe media in en je begrijpt wat ik bedoel. Bovendien: wat is precies het excuus van iemand die veel bezig is met finance/economie/geld/internet om een ontwikkeling als bitcoin onjuist te duiden?

Serieuze vraag.

Maciano | 07-12-13 | 14:04 | + 23 -

Ik baal enorm. Had ik eerst 15 euro aan bitcoins, is het nu nog maar 10 euro waard...

Alex Williams | 07-12-13 | 13:18 | + 6 -

Voor al die klojo's die vol blijven houden dat de bitcoin een echte valuta is geldt bij een halvering van de waarde natuurlijk wel weer, dat de waarde van de Euro en Dollar in korte tijd verdubbelt. Dus : direct instappen en jezelf rijk rekenen.

taxhond | 07-12-13 | 12:59 | + -5 -

China verbiedt banken te verhandelen met bitcoin, burgers en bedrijven niet. Daarnaast liet MtGox de boel weer klappen. Geniet vooral van je leedvermaak en koffie, mensen. De koers is nog altijd 6 keer zo hoog als 2 maanden terug. "Crash" noemen ze dat.

"Ach ja, dollar, euro, bitcoins, edelmetalen, veilig is je geld nergens.."

Elk jaar zijn bitcoins van begin tot eind veel meer waard geworden door toegenomen adaptie en onmogelijkheid om de geldvoorraad te manipuleren -- dit blijft zo. Cryptografisch beveiligd met SHA256, net als Amerikaanse leger. Hoezo niet veilig? Alleen lemmings die twee weken geleden zonder nadenken kochten en nu zonder nadenken verkopen zijn hun geld kwijt.

@GeenStijl: Als ik jullie was en deze site wat serieuzer genomen moet worden, zou je wellicht wat betere bloggers moeten aannemen, m.n. dit onderwerp. Jullie lijken nu een beetje op de oude media die rond '98 zo triomfantelijk de ondergang van Amazon e.d. aankondigden.

Maciano | 07-12-13 | 12:38 | + 31 -

fail | 07-12-13 | 11:00
Kan. De BTC kan ook de bear-market in gaan.

reinaarden | 07-12-13 | 12:32 | + 1 -

Kopen dus.

Dima Beeline | 07-12-13 | 12:23 | + 2 -

@070 | 07-12-13 | 12:12:Op deze site vindt je antwoorden op je vragen: www.bitcoinspot.nl/

ongelovigehond | 07-12-13 | 12:15 | + 8 -

Kan iemand mij uitleggen of je alles met Bitcoins kan kopen, en hoe je met je Bitcoins cash dollars of euro kan krijgen bij een bank . Gaat dat via een traditioonele bankrekennig of kan je ook contant opnemen?

070 | 07-12-13 | 12:12 | + -11 -

Mooi instapmomentje.

ongelovigehond | 07-12-13 | 12:10 | + 14 -

De goed georchestreerde wereldwijde angst campagne opgezet door de bankiers, hebben de muppets weer in hun fiat kooi gestopt. Well played!

Bertus Brulbroek | 07-12-13 | 11:58 | + 12 -

Komt waarschijnlijk ook doordat de silk road marketplace er weer is. Toen de silk road verdween steeg de bitcoin enorm, en nu dat sinds kort de silk road 2.0 is geopend zakt de bitcoin weer. Toeval? denk het het niet.

DickDavids | 07-12-13 | 11:35 | + -12 -

Heb tulpenbollen te koop! Slechts 800 Euro per stuk!

El Gouda | 07-12-13 | 11:34 | + 9 -

@Dikke Negor | 07-12-13 | 10:58:

Dat zondermeer; ik heb een limit order op ca. $300 staan. Wat ik tot nu toe had gekocht heb ik in het bereik $120-$240 gekocht.

Balsaq | 07-12-13 | 11:27 | + 5 -

@HotPotato | 07-12-13 | 11:15:

Nee; het is een commodity, met bijbehorende koerswisselingen.

Sommige commodities nemen de vorm van een valuta aan. Goud heeft dat tot voor zo'n 100 jaar geleden altijd gedaan (al dan niet met bankbiljetten die dat goud representeerden).

Of Bitcoin geld waard is hangt daarvan af of iemand het voor geld van je kopen wil. Dat kan voor $1000 zijn, of voor $100, of voor $0.001, en als er niemand is die kopen wil $0.

Balsaq | 07-12-13 | 11:25 | + 35 -

Nog iemand die wil volhouden dat Bitcoin een "valuta" is ?

HotPotato | 07-12-13 | 11:15 | + -6 -

Oh nooos, van 40 euro winst, na 10 euro verlies (dankzij inflatie en idioot lage rente nog steeds beter dan de SuperMegaBonusrenterekening van ING/ABN/Rabo)

kapotte_stofzuiger | 07-12-13 | 11:05 | + 12 -

@pleurtop | 07-12-13 | 11:02
Ach ja, dollar, euro, bitcoins, edelmetalen, veilig is je geld nergens..

Slipsnifter | 07-12-13 | 11:04 | + 17 -

En overigens, die Baidu zal het wel uit schaamte hebben gestopt, want ik hou al een tijdje die wallet van hun in de gaten, en dat liep nou niet echt bepaald storm.
blockchain.info/address/1NtbQKVFxAPc8...
Ik zou zeggen, allemaal in de dollars jongens, een mooiere currency bestaat er niet,. proest.

pleurtop | 07-12-13 | 11:02 | + 3 -

Nou janken hoor, ik heb nog steeds evenveel bitcoins als vorige week.
Nee, niet helemaal, heb er van de week nog een paar uitgegeven in een restaurant.

pleurtop | 07-12-13 | 11:00 | + -16 -

Voor mensen met stalen zenuwen en wat geld om mee te 'gokken'.... Die gaat nog wel een paar keer pieken, of het op langere termijn iets wordt is compleet onzeker, maar tussentijds zal de bubble nog wel een paar keer opgeblazen worden.

fail | 07-12-13 | 11:00 | + 22 -

Ach, morgen of anders binnen 1 maand weer rond de 800. Altijd kopen als het bloed door de straten vloeit.

Dikke Negor | 07-12-13 | 10:58 | + 45 -

Tsssk, nog steeds de US dollar gebruiken als absolute/onafhankelijke waardereferentie?
Jullie leven echt op een andere planeet.

pjotr nicknaamtov | 07-12-13 | 10:58 | + 19 -

Piek bereikt, mensen dumpen hun bitcoins om winst te cashen, koers dondert naar beneden, had dit noooooooooooit zien aankomen. Hallo zoveelste zeepbel.

Halare | 07-12-13 | 10:57 | + 3 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken