Kabinet bedelt bij provincies om asfalt

O jee, opnieuw een voxpop-onderzoekje om het kabinet een trap na te geven. Reden: het fileprobleem. Uit een poll van de Telegraaf blijkt dat nog maar 24% van de lezers de VVD ziet als beste vriend van de automobilist. En dan zit 40% van de Wakkere Nederlanders ook nog eens geregeld in de file. Dat het aantal files op het laagste punt in zeven jaar staat doet niet ter zake. Onnodige files en een tekort aan asfalt laat Nederland dichtslibben, klaar. Het leed is niet te overzien. Maar met wat hulp kan minister Schultz van Infrastructuur en Milieu daar eindelijk wat aan doen. Om de A1 bij Apeldoorn te verbreden zijn de provincies Gelderland en Overijssel bereid om beide 100 miljoen euro te dokken en schieten zij ook nog eens 300 miljoen euro voor. Ja, dat geld uit de privatisering van Nuon en Essent is nog eens multi-inzetbaar. Voorheen investeerden provincies alleen in rijkswegen, maar nu alle bezuinigingsrondes 8 miljard euro van het totale budget hebben afgehakt kan alleen de bedelstok uitgestelde projecten nog op gang helpen. Schultz wil zelf alleen prioriteit geven aan regio’s die ‘veel bijdragen aan de economie’. Weten overgeslagen provincies en bestuurders ook meteen waar ze aan toe zijn. Onze oplossing voor alle onnodige files? Gewoon wat meer duidelijkheid over de maximumsnelheid op autowegen. Alleen zal dat wel weer slecht uitpakken voor de flitsmaffia.

Reaguursels

Inloggen

Ik woon op 20 minuten van Assen....

[[[Mad.doC]]] | 05-11-13 | 17:29 | + 0 -

Groningen de best opgeleide stad? Ja hehe. De enige Universtiteit van heel Noord-Nederland op overigens een paar inwoners. Over scoreboard journalistiek gesproken.

Prima dat de Duitsers regelmatig wat in het noorden vertoeven. Voor de rest van Nederland is er boven Zwolle niets te halen. Dus waarom er extra wegen aanleggen?

De Betuweroute geen vraag naar? Zou me eens goed laten informeren. Zelfs slecht ontsloten rendeert dat ding al. Als straks de tweede Maasvlakte gereed is kun je die route spoedig gaan verdubbelen.

Koessens | 05-11-13 | 15:59 | + -1 -

[[[Mad.doC]]] | 05-11-13 | 11:55
Ten eerste blijft deze verbreding beperkt tot het traject Assen - A7. Van de A7 naar de Eemshaven blijft de weg tweebaans. Verder is deze weg waanzinnig druk, ik rij er vaak. Veendam is ook een druk logistiek centrum. Tenslotte is deze verbreding voor een groot deel betaald door de regio zelf, ondanks dat het een rijksweg is.
.
Maar dat weten jullie in de randstad natuurlijk allemaal niet, doof geworden door het getetter vanaf de minaret op elke straathoek.

De echte Stolwijker | 05-11-13 | 12:21 | + 4 -

Ze zijn nu bezig de N33 te verbreden/ verdubbelen tot A33. Ook wel 'The road to nowhere' genaamd. (Assen-Veendam-Eemshaven). Lekker belangrijk.

[[[Mad.doC]]] | 05-11-13 | 11:55 | + -1 -

Koessens | 05-11-13 | 11:09
Het gaat er niet om of de Duitsers ons ontsluiten, dat is hun taak helemaal niet. Het verkeer rond de as waar de Betuwelijn ligt, is enorm, alleen is er blijkbaar geen behoefte aan een Betuwelijn, waarschijnlijk omdat vervoer over weg of water gunstiger is. Maar in deze Europese realiteit is het uiterst vreemd dat NO Nederland fysiek (en dus) mentaal is afgesneden van een van de grootste fabrieken van een van de succesvolste autobouwers ter wereld. Wist u dat o.a. de Passat in Emden wordt gebouwd?
De stad Groningen is daarbij de hoogst opgeleide stad van het land, waarbij de woonkwaliteit, zeker als je kijkt naar prijs-kwaliteit ongeëvenaard is.
Het potentieel van NO Nederland is dus enorm, het is alleen nog niet tot ontginning gebracht. Logisch, met het domme parelkettinkgansje aan het roer, dat alleen maar kijkt naar resultaten uit het verleden en aldus een self fullfilling prophecy in stand houdt. NO Nederland wordt openlijk door opeenvolgende regeringen als wingewest beschouwd waar alles wordt gehaald en niets gebracht. Maar geef het noorden de ruimte en investeer er proportioneel en u zult eens zien.

De echte Stolwijker | 05-11-13 | 11:49 | + 1 -

@Koessens
En de oorzaak daarvan is het Randstaddenken in de Randstad. De enige investeringen die ze daar richting het Noorden willen doen zijn wegen van en naar de Randstad terwijl integratie met de andere kant van de grens noodzakelijker is. Maar oh wee als dat gebeurt. Dan zou het Noorden misschien op de eigen benen kunnen gaan staan en niet meer de dictaten van de Randstad willen slikken.

De Beetuwenlijn is een aansluiting naar de doorvoerhaven in Rotterdam en daar zitten de Duitsers inderdaad niet op te wachten want dan kunnen ze hun eigen havens gaan sluiten.

Ik zou zeggen kom een keer op bezoek in het Noorden, je zult zien dat er meer Duitsers rondlopen op de Zaterdag dan Randstedelingen. Dus misschien is het goed om het voor de Duitsers makkelijker te maken om te komen consumeren. Dat werkt natuurlijk twee kanten op maar samen met de Duitsers kan de regio sterker worden. Dat is trouwens historisch ook altijd zo geweest. Groningen is niet voor niets een Hanzestad met een Uni die door Duitsers is opgericht. Pas met het trekken van hard landsgrenzen is de regio begonnen achter te lopen.

Aldous | 05-11-13 | 11:46 | + 3 -

@Aldous. En u maar denken dat de Duitsers ons dan graag ontsluiten. Dat hebben we gezien met de Betuweroute, een op zichzelf uitstekend logistiek project (itt de vermaledijde HSL, wat een wanstaltige desinvestering is zonder ooit kans op een positief rendement), dat door de Duitsers nog steeds niet is ontsloten.

Infrastructuur uitbreiding in het NO heeft weinig zin. Je kunt er wat industrie plaatsen die je liever niet in bewoonde omgeving hebt en vooral defensie. Voor de meeste handel en industrie mis je een economische biotoop en vooral geschoolde arbeid. Het NO is zeer onaantrekkelijk voor 99% van de bedrijven. Dat gaan een paar wegen niet verbeteren.

Koessens | 05-11-13 | 11:09 | + -1 -

@Koessens
De reden waarom het NO aan de periferie zit is dat het infrastructuurbeleid aan de grens ophoudt. Als je dat integreert met de boel aan de andere kant van de grens is het NO in een keer niet zo perifair maar onderdeel van NW Duitsland. Nu al zie je steeds meer economische interactie tussen de grensstreken en met investering in de infrastructuur kan dat alleen beter worden. De noordelijke infrastructuur heeft dus ook geen vliegvelden etc nodig maar goede wegen en trein (personen en vracht) naar Duitsland die dan ook meteen aansluiting geven aan Denemarken.

Aldous | 05-11-13 | 11:05 | + 1 -

@Aldous. Snurker. De provincie loopt alleen maar leeg, stimuli of niet. Dus het laatste wat Den Haag moet doen is in die lege provincies, met name in NO, extra in wegen investeren. Economische principes kun je niet verloochenen. Industrie en handel gaan daar zitten, waar de periferie gunstig is. Dat is niet in NO. Daar kun je wellicht je product snel wegbrengen, maar is je aanvoer van allerhande grondstoffen en mensen waardeloos. En wat is er duurder? Een gefractioneerde aanvoer van allerhande producten en diensten of een net iets verder vervoer van een gereed product? Nou, Aldous?

Koessens | 05-11-13 | 10:57 | + 1 -

Ik vraag me ten eerste af onder welke steen die 24% VVD-ers leven die die partij nog beschouwen als mobiliteitsvriendelijk. Ten tweede heb ik last van een enorme plaatsvervangende schaamte dat we zo'n onnozel parelkettinkje als minister van verkeer tolereren. Zij is zo aantoonbaar onintelligent en zo ongelooflijk NIET op die plek gekomen wegens verdiensten. Een typisch voorbeeld van een rijkeluisdochter voor wie echt iets gevonden moest worden, die coûte que coûte naar het gymnasium moest, dusdanig dat alle hockeyvriendjes van pa en soroptimistenvriendinnetjes vam ma eraan te pas moesten komen.

De echte Stolwijker | 05-11-13 | 10:38 | + 6 -

Juist, en waarom zijn er provincies die zo veel meer bijdragen aan de economie? Omdat Den Haag niet verder kijkt dan de Randstad. Daarbuiten is de infrastructuur k*t en is het geen wonder dat er weinig bedrijvigheid naar toe trekt. Volgens mij heeft een goede ontsluiting vanuit het noorden en oosten naar Duitsland een hoger rendement dan als maar meer wegen bouwen in en naar de toch al veel te drukke Randstad.

Voor de rest mogen de provincies inderdaad een keer wat doen met hun opgepot geld en investeren in infrastructuur lijkt mij een goede prioriteit.

Aldous | 05-11-13 | 09:33 | + 4 -

Het probleem ligt niet in de snelwegen, het robleem ligt in het onderliggende wegennet. Dat is volledig gesloopt door de waanzin van 'duurzaam veilig'. Overal drempels, snelheidsverlagingen, rare chicanes en meer van die gekkigheid, waardoor het volledig dichtslibt.
Provincies moeten eens goed kijken naar zichzelf, en de provinciale wegen als de wiedeweerga uitbreiden naar 2*2 stroken waar dat maar mogelijk is.

Kiwi45 | 05-11-13 | 09:16 | + 2 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken