Mansveld! Laat Arriva toch op de hsl rijden

Want de NS doet het niet
Want de NS doet het niet
Het is tijd voor een pittig gesprekje met stas Mansveld van Infrastructuur en Milieu. Want die NS-clusterfuck met de HSL begint echt totaal uit de klauwen te escaleren. Onze nationale faalvervoerder heeft het inmiddels zo hard verkloot dat de enige oplossing blijkt te zijn er zelf maar gewoon mee te kappen en het vervoer op de hsl aan de Eurostar en de Thalys over te laten. Die betalen daarvoor een vergoeding aan NS, maar die ligt (uiteraard) een stuk lager dan de honderd miljoen euro die de NS ieder jaar aan de staat betaalt voor de hsl-concessie. Het is alsof je een huis huurt voor 1000 euro per maand, de inrichting er niet in krijgt en het vervolgens maar gaat onderverhuren voor 400 euro per maand. Dus, Mansveld, doe eens niet zo koppig en laat de NS gewoon lekker ouderwets doodvallen met hun hogesnelheidsfaal. De Staat is immers de enige aandeelhouder van de NS dus NS faalt = Staat betaalt. NS houdt zich eigenlijk al sinds het begin niet aan de afspraken en kreeg de concessie bovendien op nogal dubieuze wijze, dus het lijkt ons tijd om anderen een kans te gunnen. Arriva, bijvoorbeeld. En hee, dat komt mooi uit, want die willen dus heel graag. Conclusie lijkt duidelijk: zet de NS-directie in een hogesnelheidslijn richting een ver oord en laat Arriva met degelijke ICE's rijden.

Reaguursels

Inloggen

@ Meneer-reetkever
Voor informatie over rijdraadmateriaal voor hogesnelheidstreinen even naar deze URL gaan:
www.railway-technology.com/contractors...

Zoals u ziet valt het met die geheimzinnigheid nogal mee: CuMg 0.2% en CuMg 0.5% voor snelheden tot 400 km/u

Pieter V | 04-11-13 | 23:55 | + 0 -

De rijdraad is het meest speciale onderdeel van het geheel dat de bovenleiding maakt en is bij hoge snelheden eigenlijk de grootste kostenpost omdat die van getrokken koper is gemaakt.
Fabrikanten doen net als Coca.C heel geheimzinnig over hun legering.
Zal waarschijnlijk heel sim-pel zijn(het is heel simpel) net als alles waar het stempel hip/nieuw op staat.
Maar zo rolt het kapitaal en momenteel is dat de wet als het op toegepaste techniek aan komt.
Kudt PC heb ik ook weer te veel voor betaald,iig wel gratis software genoeg.

Meneer-reetkever | 04-11-13 | 18:35 | + 0 -

Rijdraad(bovenleiding),is waar de pantograaf(sleepcontact van de trein/tram) tegen drukt.
Als dat niet goed gaat ziet het er bij een niet snel voertuig er ongeveer zo uit: www.youtube.com/watch?v=XgCPPeYmyKw

Bij 200km/h gaat dat vast wel wat ruiger,sneller en zeker wel effectiever wat slopen betreft.

Meneer-reetkever | 04-11-13 | 18:27 | + 0 -

Laat er sowieso eens een trein snel rijden,maakt mij niet uit welke!
Dat spoor is geld over de balk,dus laat er voor de lol een TGV op rijden... lekker snel zodat ProRail iedere week de bovenleiding kan onderhouden,hebben die ook eindelijk eens echt nuttig werk waar ze wat resultaat voor zien.
Als ProRail monteur zou ik mij nu behoorlijk kudt voelen omdat alle teams er klaar voor zijn en die alleen maar naar roestige rails zitten te staren en een strakke rijdraad die niet/slapjes gereden wordt.

Meneer-reetkever | 04-11-13 | 18:21 | + 0 -

Mooi he, die marktwerking... Wil er een marktpartij iets doen, mag het niet. Corporatisme FTW!

HoerenSloep | 04-11-13 | 15:49 | + 0 -

JeroentjeB | 04-11-13 | 11:48 |
Sinds Arriva de trajecten in het Noorden (o.a. Leeuwarden-Groningen) runt, vrijwel geen vertragingen meegemaakt en dan hebben we het over ettelijke jaren. Dat was in de tijd van de N.S. schering en inslag.
Arriva was de eerste in NL die als proef de nieuwe diesel treinstellen aanschafte, inclusief W.C.'s en slim genoeg om de versie te kiezen met motoren tussen de coupés in. Daar waar NS vele jaren later de el cheapo versies zonder W.C. koos en met kritieke aandrijvingscomponenten op het dak, met alle gevolgen van dien toen de eerste winterse bui op het dak de treinstellen subiet tot stilstand brachten. Hardleers en uitgekleed, de steekwoorden die passen bij de N.S.

Liever vandaag dan morgen dat Arriva de boel overneemt.

MacReady | 04-11-13 | 14:35 | + -1 -

Laten we niet vergeten dat in de eerste plaats de NL-overheid heeft gefaald in dit hele gebeuren. Ga maar na: je hebt een spoor (NS) en een vliegverbinding (KLM) naar Brussel/Parijs. Vervolgens komt er een HSL als alternatief. Aan wie geef je de concessie? Aan een consortium van NS en KLM (later uitgestapt) natuurlijk! Maw de enige optie waarvan je zeker weet dat er geen concurrentie gaat plaatsvinden. Het zou lachwekkend zijn als het niet zo triest was.

NS-top is natuurlijk ook gewetenloos tuig maar ook dit is eigen schuld van de NL overheid vanwege de privatisering. Neem nu die IC verbinding tussen Amsterdam en Brussel die ze gewoon wilden opheffen om mensen de HSL in te jagen met alle hogere kosten, verplichte reservering etc.. Als je wel eens in die IC gezeten hebt weet je dat die trein altijd stampvol zat en echt niet met alleen maar zakenlui en eurocraten, verre van zelfs. Heel veel studenten, toeristen, buitenlanders met laag budget etc. Stel je eens voor dat iemand zou bedenken dat er ineens geen IC meer naar Maastricht zou zijn maar dat je 3x moet overstappen. Brussel is dichterbij dan Maastricht vanuit Amsterdam.

The Ugly | 04-11-13 | 14:05 | + 5 -

@ Aldous | 04-11-13 | 11:23 |

DB is Duitse overheid, dus geld genoeg, en politiek backing tegen concurrentie.
Wat de Nederlandse media verzwijgen is dat de Duitse hogesnelheidstreinen ook bagger zijn.
Spreek uit ervaring: reis regelmatig met een hogesnelheidstrein vanuit Duisburg naar Berlijn. De helft van de gevallen gaat er een trein onderweg kapot.

Winston1 | 04-11-13 | 12:06 | + 2 -

Jammer voor de medewerkers maar verkoop de hele zwik maar aan een bedrijf dat wél treinen kan laten rijden, b.v. DB. Of het nu komt door de privatisering of iets anders maakt niet uit, dit kan zo niet langer. Neem je verlies (financieel en imago) en begin opnieuw met een competente leiding.

Franz Jozef | 04-11-13 | 11:52 | + 2 -

Arriva mag wel graag willen, waarschijnlijk bakken ook die d'r geen zak van. Dat is in ieder geval wat de praktijk leert met Arriva, een en al vertraging en reactie/verbetering ho maar! Zie www.treinviewer.nl/

JeroentjeB | 04-11-13 | 11:48 | + -2 -

Rest Arriva enkel de optie om de NS helemaal over te nemen. Het geld hebben ze wel want DB draait aardig, kan goedkoop lenen en de NS is met de huidige staat van dienst vast niet al te veel meer waard. Maar ja, duitse treinen in Nederland...

Aldous | 04-11-13 | 11:23 | + 5 -

Er staan toch nog 9 Fyra's in de weg?
Komt mooi uit! Er zit ook nog een complete directie van incompetente grootgraaiers in de weg.
Oplossing:
De hele directie verdelen over de 9 Fyra's, dan zitten ze lekker ruim, en laat de 9 beste machinisten van de NS die afvalbakken terugrijden naar Italia. Zoiets als een uitje voor de machinisten die ook 1ste klas mogen terugvliegen en definitieve emigratie voor de directie naar een land waar ze zich v.w.b. zakelijke integriteit nog beter op hun plek zullen voelen.
Ik weet zeker dat ze door de directie van AnsaldoBreda voor de rest van hun leven in de watten zullen worden gelegd.

Pieter V | 04-11-13 | 11:22 | + 5 -

Daar zit dus het probleem. Omdat de staat aandeelhouder is van de NS, neemt ze niet de juiste beslissing.

Kaas de Vies | 04-11-13 | 11:19 | + 13 -

Arriva krijgt nooit de kans, al willen ze de hoofdprijs betalen en voor niks rijden. De maffia-kliek in Den Haag, ons kent ons bende, wil geen bedrijf die het goed doet. Stel je voor, komt ns helemaal in de verdrukking en geen bonussen meer voor de witte boorden crimminelen, dat kan natuurlijk niet want die weten te veel.

behangtafel | 04-11-13 | 11:18 | + 14 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken