Like! Facebook in drie maanden verdubbeld

De rek lijkt er uit
De rek lijkt er uit
Dat de beurs soms een groot casino is bewijst het aandeel Facebook. Vorig jaar voor $38 per aandeel naar de markt, op dag één lekker stijgen om vervolgens in elkaar donderen naar zo'n $17. Kritische vragen en huilende aandeelhouders op de eerste aandeelhoudersvergadering. Maar het kan verkeren: sinds de publicatie van de tweedekwartaalcijfers eind juli gaat het aandeel als een raket omhoog. In ruim drie maanden is het in waarde verdubbeld en noteert het nu circa $50. Is de roze bril en koersstijging terecht? Niemand in de financiële markt die het met enige zekerheid kan zeggen. Zorgen heeft Facebook genoeg. Volgens een rapport van de Amerikaanse zakenbank Piper Jaffray is Facebook niet langer het populairste sociale medium bij tieners. Het stokje is overgenomen door Twitter. Fijn voor beleggers dat hier binnenkort massaal op kan worden ingezet. Groei lijkt het belangrijkste probleem voor Facebook. Met name de inkomsten uit mobiel. 41% van de omzet in het laatste kwartaal kwam uit de reclame-inkomsten via de smartphone. Ter vergelijking: 71% van de gebruikers is online op Facebook met een smartphone. Dat zijn 819 miljoen van de 1,15 miljard gebruikers. Na de klik een aantal grafiekjes die duidelijk maken dat de rek er bij Facebook wel een beetje uit lijkt te zijn. Of dat voor het aandeel ook geldt, zien we na woensdag als Zuckerberg en consorten de cijfers over het derde kwartaal rapporteren.

Facebook mag dan hard groeien in Azië, daar komt nauwelijks omzet vandaan. Dat geldt wel voor de VS en Canada waar Facebook 198 miljoen gebruikers heeft, ofwel 17,1% van het totaal. Per gebruiker wordt er $4,32 omgezet, de zogeheten 'Average Revenue per User' ofwel ARPU, aldus de tweedekwartaalcijfers van Facebook.

Europa is goed voor 272 miljoen of 23,5% van het aantal Facebook-gebruikers. De ARPU ligt met $1,87 stukken lager dan in Noord-Amerika maar nog altijd drie keer hoger dan in Azië. Dat werelddeel telt 339 miljoen Facebook-gebruikers, 29,4% van het totaal en een ARPU van slechts $0,75. VDe rest van de wereld is goed voor 346 miljoen met een ARPU van $0,63.

arpufacebook.png

De laatste cijfers laten zien dat het aantal maandelijks actieve gebruikers op kwartaalbasis afvlakt. In de VS, Canada en Europa is het aantal actieve gebruikers nog op kwartaalbasis maar met 1% gestegen, terwijl dit dus de regio's zijn waar de meeste omzet wordt gegenereerd.

mausfacebook.png

Nog een tegenvaller. Facebook is niet langer het populairst bij jongeren, blijkt uit onderstaande grafiek van Piper Jaffray. Een half jaar geleden was Facebook nog bij 42% van de jongeren het populairste sociale medium, nu is dat nog maar 23%. Meevaller: het overnemen van Instagram bleek een goede zet van Facebook.

tienerssocialemedia.png

Reaguursels

Inloggen

@ carramba: of het is gewoon de grafiek van de aandelenkoers...

drie_keer_links | 30-10-13 | 19:01 | + 0 -

@DaJonkel | 28-10-13 | 20:04 | + 1 -\
Die stijging in 'likes' heeft niks met de weer startende scholen te maken, de stijging die grafiek laat zien (als de grafiek klopt) is buiten proportioneel. Er gaan theorieën over die stijging in de rondte dat het te maken zou hebben met de verkoop van likes door Facebook zelf.

carramba | 28-10-13 | 20:21 | + -1 -

@DaJonkel | 28-10-13 | 20:04 | + 0 -
Is ook absurd, daar is intranet voor uitgevonden. Als is het rond krijgen van een stabiel een eenduidig intranet ook een drama op veel hogescholen en universiteiten. Het hangt van software pakketten aan elkaar. Als je het mij vraagt moet Facebook naar een freemium model.

carramba | 28-10-13 | 20:10 | + 4 -

Ja vind je het gek, in augustus begonnen de scholen weer. En dit jaar is het eerste jaar dat we ook daadwerkelijk verplicht werden om lid te worden van de door de docent aangemaakte facebookgroepen, want dat is tegenwoordig gewoon een officieel medium om informatie door te geven, volgens de universiteit. Geen facebook = eigen schuld dat je de wijzigingen niet had. (Wat natuurlijk ergens volkomen absurd is; perse een compleet losstaande commerciële service MOETEN gebruiken voor je studie.)

DaJonkel | 28-10-13 | 20:04 | + 8 -

Facebook moet zijn verdienmodel ernstig op de schop nemen, hetzelfde geldt voor Twitter. Reclame inkomsten zijn niet dekkend en gaan dat nooit worden. Het enige wat Facebook kan doen is een abonnementsvorm aanbieden waarbij de gebruiker een vast tarief betaalt. Het gebruiksgemak neemt hiermee toe, gezien gebruikers niet meer te hoeven worden plat gebombardeerd met reclames. Facebook heeft de laatste maanden hard gesleuteld aan algoritmes die targetting moesten verbeteren en hiermee de efficiëntie (clickratio) van de reclames, dit is deels gelukt. Maar reclames blijven irritant en niet kostendekkend.

carramba | 28-10-13 | 19:53 | + -1 -

Het is officieel, ik ben een ouwe lul geworden. Driekwart van die 'most important social media sites' zeggen me helemaal niets.

TBA | 28-10-13 | 19:24 | + 8 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken