Welke crisis? Euro sterker dan ooit

Op naar de $1,40
Op naar de $1,40
De euro boven de $1,38, onze AEX naar nieuwe jaarrecords en niemand die meer twijfelt aan het voortbestaan van de munt. Kortom, alles gaat prima in de eurozone. Zelfs de bankjongens van Goldman Sachs omarmen onze munt vandaag de dag. Met de wisselkoers boven de $1,38 staat de euro ten opzichte van de dollar weer op het hoogste niveau sinds november 2011! Maar niet alleen tegen de dollar wint de euro terrein. Samen met de Deense kroon is onze munt in 2013 het meest geapprecieerd. Nee, voorlopig zijn er geen eurotoppen meer nodig om de wankele muntunie bij elkaar te houden. Al is niet iedereen even blij met de sterke munt. Zo huilen de jongens en meisjes van Heineken, Philips, AkzoNobel en Unilever na tegenvallende cijfers alweer over de te dure munt. Maar of de multinationals echt gelijk hebben? Nederland draait potverdomme niet alleen op de exportmotor. Daarom zetten we de positieve en negatieve effecten van een sterke euro even op een rijtje.

Voordelen:
1. Voordelig tanken. Olie wordt in dollars afgerekend, dus is de ‘kale’ olieprijs met een sterke euro een stuk lager. Jammer alleen dat met een btw-verhoging en accijnzen die oplopen die lagere olieprijs weer zo teniet is gedaan.
2. Goedkoop op vakantie. Alles buiten de eurozone wordt goedkoper, dus hotels en restaurants zijn buiten Europa flink goedkoper.
3. Import. Een sterke euro betekent dat importeurs minder geld hoeven neer te leggen voor hetzelfde aantal goederen.
4. Geen eurocrisis. Een hoge eurokoers hangt ook vaak samen met rust en vertrouwen in de eurozone. Geen landen die de muntunie dreigen te verlaten en een geloofwaardige Mario Draghi met de belofte dat de ‘ECB is ready to do whatever it takes to preserve the euro. And believe me it will be enough.’

Nadelen:
1. Tegenvallende valutaresultaten. Multinationals als Heineken en Philips hebben veel activiteiten buiten de eurozone, maar presenteren hun kwartaalcijfers uiteindelijk in euro’s. Bij een sterke euro is de zondebok dus makkelijk gevonden. Al hoor je ze bij een zwakke euro nooit over het tegenovergestelde effect. Wat daarnaast de exacte dollarexposure is van bedrijven konden zelfs de knappe koppen van IEX niet precies achterhalen.
2. Dure export: Tegen een goedkope import, staat uiteraard een dure export. Iets wat weer tegen het zere been stoot van de exportmaffia. We exporteren echter nog geen 10% van ons Europees BBP naar landen buiten de eurozone. Daar gaat het fabeltje dat een dure euro onze economie kapot maakt.
3. Fabel of niet, de cijfers uit de eurozone vielen donderdag wél tegen. De inkoopmanagersindex PMI daalde na 4 maanden van stijgingen plotselig van 52,2 naar 51,5. Duidt nog steeds groei, maar een daling was niet verwacht.

Van de hoogste stand ooit, 1,6038 op 15 juli 2008, zijn we nog ver verwijderd. Maar gaan we de komende tijd nog de $1,40 of mogelijk $1,50 zien? De analisten van Société Générale zijn in ieder geval erg positief over de euro en Europese aandelen. Met de ECB als enige centrale bank die een balans heeft die aan het krimpen is sinds juli 2012 gaat de balans weer terug naar niveaus van voor de financiële crisis. Iets wat de Federal Reserve, Bank of England en Bank of Japan niet kunnen zeggen.

ECBBoEBoJFedBalanceSheetGroot.png

Daarnaast verklaart volgens SocGen het verschil in actie tussen de Federal Reserve en de ECB ook deels de wisselkoers van de euro/dollar. Met het gapende gat dat steeds groter wordt lijkt een verdere koersstijging niet uitgesloten. Vergeten we maar even dat BNP Paribas 1,3355 als ‘fair value’ heeft voor de euro, terwijl de beroemde Big Mac-Index 1,26 aangeeft als reële waarde.

ECBInactionGroot.png

Maar ook Europese aandelen zijn steeds meer in trek. Steeds meer geld vloeit vanuit Amerikaanse aandelenmarkten naar Europa. Afgelopen week stroomde weer 5 miljard dollar in Europese aandelenfondsen, de grootste instroom ooit in één week! De afgelopen 17 weken stroomde constant meer geld in dan uit de Europese aandelenfondsen. Geen wonder dat de Duitse DAX vrijdag voor het eerst boven de 9.000 punten raakte. En dan zijn er nog genoeg andere redenen om positief te zijn over Europa. Wie riep daar 'AEX 400 punten' voor het einde van het jaar?

CurrencyPerfYTDgroot.jpg

Reaguursels

Inloggen

frank87 | 28-10-13 | 11:37 | U bent vriendelijk bedankt voor uw antwoord. Ik vermoedde al dat u eigenlijk inderdaad wilde zeggen: het kan werkeloosheid veroorzaken. Ik ben dat met u eens, maar het is wel cet.par. Ik proef ook een vleugje PPP in uw antwoord, trouwens. Daar zouden we ook nog eens koffie over kunnen drinken :-)

BellaBella | 28-10-13 | 13:34 | + -1 -

Ok uitleg:
handelsoverschot als exporteren van werkloosheid.

Het argument voor meer export is dat het banen schept in Nederland: klopt. Maar als je een handelsoverschot hebt wordt die export niet (volledig) betaald door door mensen die werk verzetten in het buitenland. Er zijn dus mensen in het buitenland die spullen van ons krijgen zonder dat ze daarvoor werk doen voor ons. Er is dus per saldo werk van het buitenland naar Nederland gegaan: of werkloosheid van Nederland naar het buitenland.
Waarom dacht je dat China zo fanatiek exporteert? De regering is daar bang voor sociale onrusten door werkloosheid.

frank87 | 28-10-13 | 11:37 | + 2 -

frank87 | 28-10-13 | 00:09 | 'Exporteren van werkeloosheid'? Ik ben de draad vol-le-dig kwijt.

BellaBella | 28-10-13 | 10:37 | + 1 -

Shokrani Shokran | 27-10-13 | 12:24 | Grossiert u in *ul-tie-me* stupiditeit of zo? Zeker ook weer 'hoger opgl'ijd' in 'nederland kennisland'? Wat een onzin... Hier, in jip-en-janneke-taal: hebt u liever dat een importsinaasappel u 1 EUR kost, of 1 miljard EUR? U snapt het nog niet he? Volslagen idioten overal.

BellaBella | 28-10-13 | 10:35 | + 0 -

Als je de koers van de euro vergelijkt met de dollar lijkt het ineens wel goed te gaan ja. Maar dat komt vooral omdat niemand eigenlijk dollars wil hebben. Vergelijk je met de Noorse en Zweedse kronen die veel stabieler zijn, dan zie je dat de euro koers eigenlijk niet zoveel veranderd is.

Mika6101 | 28-10-13 | 09:19 | + 0 -

frank87 | 28-10-13 | 00:09 | + 0 -
Het handelsoverschot van de ene is een tekort van de ander: het is exporteren van werkloosheid.

Niet altijd. NLD koopt bloemen uit Kenia voor 1 EUR p/s. Het gaat ff door Aalsmeer verder naar China voor 2 EUR p/s. Dat stukje NLD is waarde vermeerdering over hetzelfde product. In dit geval goed voor Kenia en NLD en evt slecht voor China

Shokrani Shokran | 28-10-13 | 02:32 | + 0 -

Een handelsoverschot is per definitie goed voor 'n land. Wat je vervolgens doet met het overschot is een tweede.
Shokrani Shokran | 27-10-13 | 12:24
Als je er een definitie van iets maakt is er geen discussie meer mogelijk natuurlijk. Het handelsoverschot kun je op twee manieren besteden:
1. Aan buitenlandse goederen -> dat vermindert het overschot (lijkt mij een goed idee)
2. Aan investeringen in het buitenland -> is wachten tot de prijzen daar dalen, zodat je je geld kwijt bent.

Het handelsoverschot van de ene is een tekort van de ander: het is exporteren van werkloosheid.
Begrijp me goed, ik ben helemaal voor veel wereldhandel. Exporteer om de import te kunnen betalen, niet om griekse staatsleningen of spaanse vakantievilla's te kopen.

frank87 | 28-10-13 | 00:09 | + 0 -

@Shokrani Shokran | 27-10-13 | 12:24
'Griekenland importland dus sterke euro is goed voor ze'
Ehm ja, ze zijn een importland, omdat hun export veel te laag is. Voor een gezonde economie moet dat veranderen en moeten ze juist meer gaan exporteren om wat geld dat land in te trekken, dus een sterke euro geeft het verkeerde incentive...

reinaarden | 27-10-13 | 22:45 | + 1 -

Fijn hoor, de huur in Noorwegen wordt met de maand goedkoper! Begin september was het 480 euro en nu nog maar 467, ben blij dat het niet de andere kant op is gegaan!

Brinkman | 27-10-13 | 17:59 | + -1 -

Resteert de vraag of de euro nou zo sterk is of de dollar zo zwak. Ik denk dat ik het antwoord wel weet...

Graaisnaaiert | 27-10-13 | 13:08 | + 1 -

@Henk.Streepje.S | 27-10-13 | 12:01
Oorlog voeren gaat niet helpen als het probleem je hoge staatsschuld is ;)

reinaarden | 27-10-13 | 13:03 | + 2 -

@Henk.Streepje.S | 27-10-13 | 12:01
Hahaha, de dollar zal blijven bestaan?!
De dollar verliest zijn status als wereldreservemunt, de petro-dollar is aan het verdwijnen en de FED print maandelijks 85 miljard! Die munt stevent harder op de afgrond af dan een Ferrari die op volle snelheid door de Grand Canyon knalt.
De dollar is binnen 10 jaar waardeloos, het vertrouwen is al aan het verdwijnen en als ze stoppen met geld printen krijg je een beurscrash.
De euro stort ook in, daar niet van, maar de dollar gaat momenteel sneller achteruit.

reinaarden | 27-10-13 | 13:01 | + 7 -

Met al dat tegenstrijdige nieuws ga ik maar weer gereedschap kopen, mijn huis beter isoleren en mijn technische vakkennis op peil brengen. Deze zaken blijven in ieder geval hun waarde behouden!

Veel te veel grafieken die ik de laatste tijd zie lijken op hockeysticks en schulden lopen nog steeds op. Ik weet niet wat er gebeurd en gaat gebeuren maar zonder schulden, met lage vaste lasten en zonder veel spaargeld ben ik zoveel mogelijk shock bestendig. Nu nog wat gouden munten onder mijn matras en wat blikken voer in de kelder en ik kan weer van het leven genieten!

Coffee Party | 27-10-13 | 12:35 | + 5 -

frank87 | 27-10-13 | 11:10 | + 0 -
Bij nader lezen lijkt het net of ik jou quote in het 2e gedeelte van de 1e alinea. Niet de bedoeling. Excuus

Shokrani Shokran | 27-10-13 | 12:26 | + 1 -

frank87 | 27-10-13 | 11:10 | + 0 -
Een handelsoverschot is per definitie goed voor 'n land. Wat je vervolgens doet met het overschot is een tweede. Voor de concurrentie positie staat de EUR mijn inziens wel te hoog. Kun je wel komen met "We exporteren echter nog geen 10% van ons Europees BBP naar landen buiten de eurozone" maar:

A: Dat is toch 10%
B: Die 10 procent is groeiende...
C: Die 10% id voor de GEHELE EUR markt. Nederland exporteert +- 27% naar buiten de EU. en die 27% is groeiende

reinaarden | 27-10-13 | 11:25 | + 2 -
"Veel succes gewenst voor Griekenland en die andere pauperlanden daar, die hadden al last van een te sterke euro."
Klopt niet. Griekenland is een Importland. Daarnaast is hun export veel meer dan bijvoorbeeld NLD gericht op de Europese markt. Feitelijk boeit het voor hen dus vrij weinig.

Persoonlijk zijn de meeste van mijn kosten in andere valuta dan de Euro en is mijn salaris wel in Euro's dus mij hoor je niet klagen. Voor de "greater good" denk ik dat het beter is dat de EUR weer langzaamaan gaat dalen...

Shokrani Shokran | 27-10-13 | 12:24 | + 0 -

@ reinaarden . Dollars omruilen tegen Euro's is nu zowat het stomste wat je kan doen . Die Euro is gewoon gedoemd te verdwijnen terwijl die Dollar kost wat kost zal blijven bestaan , desnoods beginnen ze wel weer een oorlogje of zo of stoken ze er nog eentje op . Het is allemaal één grote facade .

Henk.Streepje.S | 27-10-13 | 12:01 | + -4 -

Zolang de Amerikanen doorgaan met Q.E. is er geen houden aan de dollarkoers.
Zodra dat geld zijn weg vindt in de reeele economie zal de Dollar een inflatie kennen van Weimar-proporties. Geldt overigens ook voor de Euro: zolang de banken op dat geld blijven zitten is er niet zoveel aan de hand, maar wanneer het wordt weggezet gaan wij ook hier hyperinflatie meemaken.

Daarom: terug naar de Gulden (of desnoods een N-Euro).

McPhart | 27-10-13 | 11:38 | + 3 -

Ik mag toch aannemen dat de treasury afdeling van multinationals wel hedging overwogen hebben en als ze het niet gedaan hebben dan was dat ook een bewuste keuze. Niet huilen, doorwerken. Uiteindelijk zal de ECB ook wel weer een stap in de currency wars zetten of een zepert ergens oplopen. Alle valuta worden minder waard, maar toch zou er geen inflatie bestaan. Helaas kunnen de meeste gezinnen toch niet meer van 1 salaris rondkomen.

Pimp my Voortuin | 27-10-13 | 11:31 | + 7 -

Nogal logisch, de mensen die hun dollars kwijt willen, zullen deze omruilen voor euro's.
Veel succes gewenst voor Griekenland en die andere pauperlanden daar, die hadden al last van een te sterke euro.
De euro is in elk mogelijk scenario gedoemd te mislukken.

reinaarden | 27-10-13 | 11:25 | + 14 -

Ik vind het niet zo vreemd, de USA drukt miljarden erbij, dan gaat de waarde ook wel omhoog of omlaag vergelijken met een andere munt. Als de US dollar ging dalen dan bleven wij hetzelfde. Als de USD hetzlefde blijft stijgen wij weer, wat nu dus gebeurd

Gaatjeniksaan9853 | 27-10-13 | 11:15 | + 4 -

Gaat het nou kut of niet? Heb nog geen koffie op en ga niet alles lezen.

löl met vingers | 27-10-13 | 11:14 | + 0 -

Maar Nederland heeft toch een exportoverschot? Dan hoeft dan is het toch niet erg dat iets slecht is voor de export?
Zal ik het nog een keer uitleggen:
- exportoverschotten betekenen dat er meer geld Nederland in stroomt als er uit stroomt.
- dat betekent dus dat we onze producten ruilen tegen geld
- we hebben dus steeds meer geld voor minder spullen in Nederland
- we worden kwetsbaar voor het feit dat het buitenland misschien besluit die nederlandse geldbergen niet meer te accepteren als betaling
- Dat geld hebben we vaak als tegoed in het buitenland, die dat niet terug kan betalen omdat ze niks aan ons verdienen: zie Griekenland.

frank87 | 27-10-13 | 11:10 | + -1 -

Sterkste munt? In het land der blinden is een
éénoog met -8 en staar koning.

Harry Turtle | 27-10-13 | 11:04 | + 8 -

Oh nee, slecht voor de export. Gauw de lonen verlagen. Zoals al 30 jaar gebeurt.
En de politiek en top v/h bedrijfsleven gingen verder met feesten.

blinde kip | 27-10-13 | 10:57 | + 21 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken