Onderwijs is niet zo belangrijk

Daarnaast: trotstopic over Nederland
Daarnaast: trotstopic over Nederland
U wist het natuurlijk al, maar de OESO heeft onderzoek gedaan naar de vaardigheden van de OESO-bevolking. Er werd gekeken naar probleemoplossend vermogen, taalvaardigheid en rekenvaardigheid - en niet alle landen brachten het er in even goed van af. Nederland staat bijna overal in het rapport eenzaam aan de top, meestal samen met de Finnen. Vooral deze (onvolledige) weergave van de New Yorker is uiterst vleiend. Trotsmaker van de dag is overigens de conclusie dat "(...)Dutch 25-34 year-olds who have only completed high school easily outperform some countries’ university graduates of the same age". Ook de overheid was zeer met zichzelf ingenomen. Maar het is niet overal feest. In de Verenigde Staten is enig rumoer ontstaan over de eigen prestaties, want die zijn zwaar ondermaats. In alle categorieën scoorden de Amerikanen slecht tot zeer slecht. Wat betreft rekenvaardigheid deden alleen de Italianen en de Spanjaarden het slechter. Toch een beetje raar voor 's werelds rijkste land. Wat ons bij het volgende brengt: gaat Amerika naar de haaien?


Ja, zegt de New Yorker, want gekeken naar de kwaliteiten van de leeftijdsgroep 16 tot 24 jaar, zitten de VS op een tijdbom. Als de nieuwelingen op de arbeidsmarkt dom zijn, kunnen ze niet meedraaien op het huidige niveau van de arbeidsmarkt en zal het Amerikaanse welvaartsniveau achteruit kachelen. Dat is de voorspelling. Maar dat veronderstelt zo'n beetje dat welvaart een functie is van de vaardigheden van de beroepsbevolking. Of dat zo is, weten we niet. Wat we wel zeker weten is dat Amerikanen de achterstand willen wegwerken door te investeren in onderwijs. Massaal hogeropgeleiden produceren zou de sleutel tot welvaart zijn. Alleen blijkt het verband tussen opleiding en welvaart heel zwak. Denk bijvoorbeeld aan de Cubaanse beroepsbevolking. Cuba heeft eenzelfde alfabetiseringsgraad als Nederland, maar het Cubaanse BBP per hoofd van de bevolking bedraagt net iets meer dan een derde van onze €30.500. Ander voorbeeld, van de jonge Chinezen van dertig jaar geleden bijvoorbeeld, die de enorme groei sinds de jaren tachtig hebben meegemaakt en helpen realiseren, genoot in de jaren tachtig krap 3% universitair onderwijs. In de VS lag dat percentage toen op 35%. Sterker nog: Amerikaanse cijferkunde is slecht ten opzichte van andere OESO-landen, maar Amerika heeft wel het hoogste BBP van allemaal. Is 'beter onderwijs' dan wel de panacee voor economische groei?

Reaguursels

Inloggen

De volgorde in deze tekst ligt voor mij verkeerd om, economische groei moet niet het einddoel zijn. Zelfontplooiing staat toch bovenaan in de piramide van Maslov. Waarom zou je via onderwijs naar meer welvaart moeten streven? (nu heb ik het even over reeds ontwikkelde landen). Wat heb je aan welvaart als je de hele dag bezig bent die welvaart te verkrijgen?

S.Boon | 27-10-13 | 10:34 | + 2 -

@Lagging:
Niet helemaal correct.... maar bijna.. Nederland heeft van oudsher laag geschoolden aangetrokken omdat die vies werk lekker goedkoop wilden doen en dat Henk en Ingrid niet wilden doen. Niets mis mee, maar dat is geen goede bodem voor een tweede generatie hoger/hoog opgeleiden.
Toen, mede door de zieligheidsindustrie, dat plannetje toch tegenviel (want achteraf toch duurder dan gedacht - ze bleven namelijk!) bedachten de veroorzakers (Henk en Infgrid) ook de oplossing: we laten niemand meer toe! Later gevolgd door: Shit we moeten nu zelf weer gaan werken, en zij zijn onze concurrenten., grenzen dicht.
Tja, en dan komen die hoog opgeleiden ook niet meer binnen.
.
Maar goed.. het mooie en rechtvaardige is dat de shit die hieruit gaat ontstaan toch weer door Henk en Ingrid geroken gaat worden.. want tja.. eens een loser...

Deus Absurdia | 27-10-13 | 01:01 | + 0 -

Het is toch algemeen bekend dat in de VS de BBP vooral zo groot is doordat ze als geen ander hun werkprocessen zo ebben ingedeeld dat elk afzonderlik stapje door een mongool kan worden gedaan. de loende band
.
Ze zijn de uitvinders van de lopende band, outsourcing en insourcing. Daarnaast is de volksaard ook nog dat ze daarmee goed overweg kunnen..

Deus Absurdia | 27-10-13 | 00:53 | + 0 -

@BellaBella,
Oke, nee, dan begrijp ik het inderdaad. Hersendood volk. Volledig en onherstelbaar verlies van de functies van de hersenen, inclusief hersenstam en verlengde merg. Was me eerlijk gezegd nog niet opgevallen, goed dat je het meldt, kan ik er op letten. 5000 Fopopleidingen zegt u? Nou, dat geloof ik dan ook maar. Kéér op kéér mensen op een whiteboard iets laten laten kalken wat je niet verder kan specifiëren? Nee, is niet in me opgekomen, fijn dat je dat voor ons allemaal even checkt, en echt reuze bedankt dat je even je resultaten deelt.

Even alle sarcasme terzijde, ik snap dat wat je typt in je hoofd heel logisch moet klinken, maar als je je niet op bronnen wil baseren zou je dan niet op z'n minst die ene anekdote waar je wel op lijkt terug te vallen kunnen delen met ons? Misschien ben ik inderdaad wat traag omdat ik een "hersendode hogeropg'lijde" ben, maar volgens mij werkt een verhaal een stuk beter als er informatie in zit. Verlicht ons, Bellabella!

M.H.Roberts | 26-10-13 | 18:29 | + 0 -

@bellabella
Er is zeker een hoop aan te merken op het Nederlandse onderwijs, echter waar het hier om gaat is de vergelijking met het buitenland. Uit eigen ervaring en die van mensen om mij heen blijkt vaker dat die vergelijking positief uitvalt. Waar ik persoonlijk altijd wel van schrik is het telkens naar beneden bijstellen van eindexamentermen. Dan denk je wel eens, waar eindigt dit? Ook begrijp ik niet waarom men mij op de lagere school niet leesbaar heeft leren schrijven.

Studiekeuze: kies iets waarbij je mensen niet hoeft uit te leggen wat het is ook al weten ze dat niet.

The Ugly | 26-10-13 | 15:59 | + 2 -

Fopwetenschappen: economie hoort erbij.

ikhaatnicknames | 26-10-13 | 13:02 | + -3 -

BellaBella | 25-10-13 | 19:17 |
Oei oei wat ben je cryptisch, je moet je toch maar vermaken samen met je vmbo stengels, proest!

lanexxx | 26-10-13 | 12:54 | + 1 -

M.H.Roberts | 25-10-13 | 21:24 | Welk deel begreep u niet aan 'hersendood volk'? Hebt u de laatste 30 jaar nog wel eens meer gezien van een tijdschrift dan alleen de strips? Ooit eens meegekregen hoe het 'onderwijs' er hier voorstaat? Ooit eens empirisch gedaan door zo'n 'hogeropg'lijde' van een 'universiteit' op een whiteboard eens wat propedeusemateriaal op te laten kalken om dan verbijsterd keer op keer te moeten horen 'hadden we vrijstelling voor'? Nog iets meegekregen van die 5000 fop'opleidingen'? 'Nu een hbo-diploma bij uw postorderbedrijf'? Welk deel begreep u niet?

BellaBella | 26-10-13 | 11:48 | + -5 -

De reden dat de VS het economisch goed doet is dat het enorm veel mensen met hoogwaardige kennis importeert. Als je hier in Silicon Valley door de high tech wereld struint, zie je dat een zeer substantieel deel van de werknemers met hoogwaardige kennis eerste generatie immigranten zijn.

Europa, en zeker Nederland, importeert liever grote hoeveelheden kennisarme immigranten om de zieligheids industrie draaiende te houden, maar de economische groei daaruit valt nogal tegen.

Lagging | 26-10-13 | 02:23 | + 13 -

een gemiddelde vmbo'r die met zijn handjes kan werken, lees timmerman, metselaar, knutselaar etc. haalt via de zwarte markt een inkomen die zomaar in de 3 rooitjes pmnd kan lopen. Dus ik ben ook geneigd te zeggen dat er geen causaal verband is. Nu zijn deze beroepsgenoten wel weer afhankelijk van zo'n studiehoofd die niets met zijn handen kan, laat ik concluderen dat een gezonde economie dus beide groepen in redelijk gelijke mate heeft.

Bill Cosby | 25-10-13 | 23:10 | + 5 -

Ben geneigd te zeggen van Neen. En dan ook individueel bekeken.
Wat is de zin om een HBO of WO opleiding te volgen en in de crisis (en die zijn er vaak) op MBO of zelfs op VBO niveau werk te moeten accepteren (om jezejf van enig (laag) inkomen te voorzien) dan wel zelfs op VBO niveau te werk wordt gesteld? Met als gevolg dat je op dit niveau blijft hangen.
Weg 4 jaren investering wat je ook had afgekund met een basisschool opleiding. Sterker nog, ik denk als je alleen de basisschool had gedaan dan zou vbo werk niet leiden tot frustraties om reden dat je niet beter weet.
Conclusie: als je een HBO/WO studie volgt, kies er dan eentje waar in alle soorten conjuncturen werk in zit. Zorgverlening, rechten (belastingrecht), accountancy en misschien ICT maar dat is al heel twijfelachtig.
Een (zware) technische studie zou ik niet volgen met de wetenschap die ik nu heb.

ProAsfalt | 25-10-13 | 22:11 | + 1 -

@BellaBella,
Weet je, kritisch zijn is prima, maar wellicht is het nòg fantastischer als je ook even uiteenzet wat je bedoelt? Gewoon, om een discussie mogelijk te maken?

M.H.Roberts | 25-10-13 | 21:24 | + 7 -

Een gemiddelde is altijd een matige weergave van de realiteit in de V.S. De toppers daar steken boven al het andere uit, de massa is below-average. Al met al drijft de welvaart van de V.S. daarmee op de cultuur, die het mogelijk maakt dat de top de middelmaat gebruikt om het geheel bovengemiddeld welvarend te houden. Kenmerk van de top is dat daar meer dan alleen kennis een rol speelt, maar juist de combinatie daarvan met vaardigheden (machtsgebruik, als je het enigszins cynisch benoemt) het verschil maken.

F#ckingAwesome | 25-10-13 | 20:00 | + 7 -

door = met uiteraard, we zijn wat moe. Het was een lange dag van vbmostengels aan moeten horen.

BellaBella | 25-10-13 | 19:17 | + -5 -

Ah ja, ik heb er ook nogal wat problemen mee door country BBP te delen door aantal hoofdjes en dan te denken dat dat iets zegt. Het is wel lekker simpel, dus het werk was weer gedaan, maar het zegt niks. Dus het is nutteloos werk. En het grappige is: zelfs dat telt mee in het 'bee-bee-p'. Weet u, er is een betere ratio. Alleen: dan klappen teller en noemer in elkaar (geen grapje).

BellaBella | 25-10-13 | 19:16 | + -3 -

"nederland staat aan de top". Doet u uw oren even dicht? Dit moet even: HI-HI-HI-HI-HI-HI-HI!. Het meest hersendode volk ter wereld woont misschien niet in nederland, maar nederland staat toch wel aan de top in dat lijstje. Pfrrrr, wat-een-farce. Een zwaar dronken ingenieur van de universiteit van dinges ergens in dat grote rusland veegt net na het wegwerken van 2 kratten vodka nog de vloer aan met een 'cum laude' (hihihihi) 'ingenieur' (proest: daarom haalt Philips ze maar uit india) van een 'tu' uit 'nederland kennisland'.

BellaBella | 25-10-13 | 19:13 | + -25 -

Is dit De Speld of een serieuze analyse? Vergeet Hilderink werkelijk dat Cuba al 60 jaar onder het communisme leeft en dat het BBP dáárdoor misschien een klein beetje teleurstellend is? En dat China vooral rijk geworden is door laaggeschoolde arbeid? Moeten we dat hier ook maar proberen?
Natuurlijk is onderwijs geen panacee. Maar het is wel een noodzakelijk onderdeel van welvaart. En dan niet "massaal hoger opgeleiden gaan produceren" zoals Hilderink gemakshalve aanneemt, maar een uitgebalanceerd, gevarieerd en vooral marktconform stelsel invoeren.

De echte Stolwijker | 25-10-13 | 19:02 | + 12 -

De economische groei van China sinds de jaren 80 is voornamelijk gebaseerd op de exploderende maakindustrie. Die is weer grotendeels gebaseerd op een groot en goedkoop aanbod van arbeid. In een dergelijke situatie is universitair onderwijs niet noodzakelijk voor economische groei. Het is echter wel zo dat een complexere en verder ontwikkelde economie meer specialisten nodig heeft, in dergelijke gevallen is hoger onderwijs cruciaal. Amerika is een complexe ontwikkelde economie en zulke dramatische cijfers over de kennis van de aankomende generatie lijken mij daarom een serieus probleem.
tl;dr : De vergelijking China / VS zoals genoemd in het artikel klopt niet en het gebrek aan kennis in de VS kan een serieus probleem zijn want de economie is complexer.

Interpret | 25-10-13 | 18:59 | + 17 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken