Advies voor AF-KLM: zeg ciao tegen Alitalia

Inpakken en wegwezen!
Inpakken en wegwezen!
Economisch nationalisme is leuk en aardig, maar het kost wel een paar centen. Neem Alitalia. Omdat voormalig premier Silvio Berlusconi in 2008 de toen failliete luchtvaartmaatschappij coûte que coûte in Italiaanse en uit de handen van Air France-KLM wilde houden, moedigde hij een groep van 'patriottistische' zakenlui aan om geld te investeren in Progetto Fenice: een nieuw bedrijf die de failliete inboedel bezittingen van Alitalia moest overnemen. Onder aanvoering van Intesa Sanpaolo, de grootste bank van Italië, pompten bandenmaker Pirelli, modeketen Benetton en tig andere Italiaanse bedrijven 1 miljard in Alitalia. Ja, zelfs de paus werd ingeschakeld. Ook AF-KLM deed mee en nam een belang van 25% in Progetto Fenice, ofwel Project Phoenix. Het zat de vaderlandslievende investeerders niet mee. Alitalia kreeg concurrentie van goedkope luchtvaartmaatschappijen en hogesnelheidstreinen op de meeste winstgevende binnenlandse route van Alitalia, die tussen Rome en Milaan. Een investering van €1 miljard en naar schatting €3 miljard Italiaans belastinggeld ging in rook op. Sinds 2008 werd er alleen maar verlies geboekt: in 2009 €327 miljoen, in 2010 €168 miljoen, €69 miljoen in 2011 en €131 miljoen in 2012. Over de eerste helft van dit jaar werd een nettoverlies van €294 miljoen genoteerd.

Opnieuw dreigde een faillissement. Het bedrijf ging onlangs akkoord met een reddingspakket van de aandeelhouders van €300 miljoen en €200 miljoen aan nieuwe kredietfaciliteiten van de banken Intesa Sanpaolo en UniCredit. Weer moeten Italiaanse bedrijven eraan te pas komen om geld in Alitalia te pompen om zo wederom AF-KLM buiten de deur te houden. Dit maal heeft de Italiaanse overheid staatspostbedrijf Poste Italiane gedwongen zover gekregen om €75 miljoen te 'investeren' en ook van staatsspoorbedrijf Ferrovie dello Stato wordt verwacht dat het geld in Alitalia pompt. De concurrentie pikt het niet langer. International Airlines Group, eigenaar van Iberia en British Airways, liet vorige week weten te verwachten dat de Europese Commissie maatregelen neemt om deze staatssteun te stoppen.

AF-KLM bestuursvoorzitter Alexandre de Juniac ziet een fusie met Alitalia nog steeds zitten. Eerlijk gezegd begrijpen wij niet waarom. Ons advies voor de Frans-Nederlandse luchtvaarder: pak je verlies en zoek een partner die graag met je in zee wil én waar ook geld aan valt te verdienen. AF-KLM heeft tot nu toe ruim al €350 miljoen euro in Alitalia gestoken en er nog niet één eurocent aan over gehouden. Mocht de fusie er ooit van komen moet er eerst fors worden gereorganiseerd om er na jaren een paar winstgevende euro's uit te persen. Mocht het advies van Das Kapital niet overtuigend genoeg zijn, dan raden wij de bestuurders van AF-KLM The Economist er even bij te pakken. Afscheid nemen. Zo moeilijk kan het niet zijn: gewoon 'ciao' zeggen!

UPDATE: Goed nieuws! De Franse krant Les Echos schrijft op basis van bronnen dat AF-KLM in ieder geval geen extra geld in Alitalia steken. Dit omdat het Italiaanse bedrijf geen concrete plannen heeft voor een herstructurering. Daardoor verwatert het belang van 25% naar circa 11%.

Reaguursels

Inloggen

Verwatert.

AdriaanWasAcrobaat | 21-10-13 | 17:18 | + 3 -

Virgin Atlantic is bijvoorbeeld een veel betere investering.

Plofkonijn | 21-10-13 | 13:07 | + 0 -

*Off Topic*
Wat is er in hemelsnaam met jullie website aan de hand? Het duurt heel lang om te laden. De stylesheets worden niet geladen van gscdn.nl!
*/Off Topic*

jessyst | 21-10-13 | 11:15 | + 3 -

Italianen zijn charmante mensen aan wie we prettige dingen als espresso, pizza, spaghetti en chianti te danken hebben. Maar zaken moet je er niet mee willen doen. Nooit.

Magnum Force | 21-10-13 | 09:23 | + 10 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken