Hop. Aan het bier vanmiddag

Privacy schenden kan zelfs met een biertje
Privacy schenden kan zelfs met een biertje
Zo. Ook aan de geïmproviseerde DiMiBeau vanmiddag in verband met de brandhitte des doods? Gezellig. En nuttig, zo blijkt. Want voordeeltjes van werkgevers voor werknemers werken wel degelijk om de productiviteit te verbeteren, om ideeën beter uit te wisselen en om werknemers beter te binden. Zeggen wij niet. Zegt de Financial Times, die vandaag in de werkgeversvoordeeltjes gedoken is. Steeds meer bedrijven, van Google en Facebook tot de jongste startups, bieden hun werknemers de meest uiteenlopende voordelen aan. Zo zijn er pingpongtafels op de werkvloer, staan de koelkasten vol met bier en is de koffie van uitmuntende kwaliteit. Onderzoeker Ben Waber stelt dat voordeeltjes die werknemers verplichten te socialiseren, het beste werken. Zo werkt de gratis lunch bij Google omdat mensen ervoor in de rij moeten staan, met elkaar gaan praten en ideeën uitwisselen. Resultaat: productiviteit knalt door het dak. Leuk weetje voor straks bij de waterkoeler: volgens hoogleraar Nancy Rothbard zijn er twee typen werknemers. De integrators en de segmentators. (Heeft ze overigens niet zelf bedacht.) De integrators laten het liefst werk en privé zo veel mogelijk in elkaar overvloeien en vinden het dan ook heerlijk als de werkgever kinderopvang regelt of een wasserette heeft. Ook werkgerelateerde feestjes, borrels en potjes tafelvoetbal kunnen zij wel waarderen. Net als, en daar is 'ie weer, het bier in de koelkast. De segmentators daarentegen scheiden hun werk- en hun privéleven. Zij waarderen juist voordeeltjes als flexibele werktijden, cursussen en medische voorzieningen. Of ze bezwaar hebben tegen bier in de koelkast blijft echter duister. We denken van niet. De conclusie: zet gewoon een paar van die goudgele pretcilinders koud voor vanmiddag.

Reaguursels

Inloggen

Jaja, ik ren al...

De Kannibaal | 23-07-13 | 17:53 | + 1 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken