Fusie Air France KLM is een grote fail

Peter Hartman zwaait af als directeur van KLM en laat zijn lege zetel per 1 juli aan Camiel Eurlings. Dat is niet het beste wat 's werelds oudste luchtvaartmaatschappij had kunnen overkomen. En misschien is het ook niet al te gunstig voor 'us Camielke'. Want zelfs Neerlands meest genuanceerde wakkere krant, concludeert dat de fusie tussen Air France en KLM is mislukt. Air France is - je verwacht het niet - namelijk nogal Frans. En dat betekent dikke verliezen, hoge personeelskosten en een afkeer van structurele hervormingen. Daar kan geen kartel tegenop. Dus pompte KLM sinds 2004 zo'n drie miljard in de bodemloze put van Franse faalhazerij. Zonder resultaat; er moet bezuinigd worden. KLM zelf loopt door de bank genomen best goed. Er is echter een enkel onderdeel dat moedig weerstand biedt tegen de Nederlandse efficiëntie en alsnog op zijn Frans presteert: KLM cargo. De vrachtafdeling van de Koninklijke draait slechter dan de Fransen. Dat is raar, want over de gehele linie doet KLM het beter dan Air France. Dixit, nota bene Peter Hartman. Wie is er verantwoordelijk voor die slechte prestaties? Welnu, hoofdelijk is dat niemand minder dan de gewezen CDA golden boy. Camiel Eurlings was namelijk directeur van de vrachtpoot van KLM. Waarom doen de Franse cargo-onderdelen het wel aardig, maar kwakkelt dat van KLM - tegen de trend in? Het gerucht gaat dat vracht die in Nederland wordt aangeboden, via een verdeelsleutel door de verschillende concernonderdelen wordt afgehandeld. Air France staat - ha, verrassing! - uiteraard vooraan. De sulletjes van KLM hebben het nakijken in een toch al slechte markt. Corporate policy met de Franse slag zullen we maar zeggen. Camiel Eurlings stond erbij en keek ernaar. 

Reaguursels

Inloggen

rukkieduck | 30-06-13 | 16:26

De meeste van die dingen die je daar schrijft over de Fransen kun je triest genoeg ook over een groot deel van de Nederlanders schrijven als ik het zo lees.
Belerend en betweterig zijn ondanks dat het duidelijk is dat het niet werkt...
Zo zien velen in het buitenland de Nederlanders.

Denk alleen wel dat er een groot verschil is in arbeidsethos waardoor Nederlanders er in hun eigen land toch nog wat van maken in tegenstelling tot de Franssen waar de meerderheid van de werkenden rechtstreeks of indirect ambtenaar is.
En onder indirect versta ik dus alle door de staat gesubsidieerde bedrijven die nog slechts bestaan dankzij de hulp van de staat, maar die anders allang waren verdwenen.

happen naar de baas | 01-07-13 | 13:06 | + 1 -

rukkieduck | 01-07-13 | 08:20 | + 0 -
Het is wel degelijk een verschil. Bellyfreight is extra capaciteit en kan een reden zijn dat een pax route opeens wel lucratief is. De Full Freighter business is een compleet andere tak van sport, om maar 1 klein voorbeeldje te noemen, ADHOC charters, (onderdelen voor bepaalde machines die stuk zijn of een stukje pijp voor een boorplatform etc etc) kunnen in deze tijden wanneer je een overcapaciteit hebt op de full freighters wel degelijk een verschil maken.
Daarnaast zie je dat de afgelopen jaren KLM redelijk wat aandeel heeft verloren heeft op de "perishable market". Saudia heeft haar vluchten op Schiphol flink uitgebreid, vaak door het inhuren van externe bedrijven als bijv Air Atlanta. Bedrijven die wel een flinke flexibiliteit kunnen leveren en in deze tijden zelfs uitbreidden. Daarnaast mogen heel veel zendingen alleen op "Cargo Aircraft Only" vervoerd worden. Dit zijn relatief vaak tijd gevoelige zendingen en leveren vaak net even iets meer op. Dus ja, ik ben van mening dat bellyfreight een totaal andere tak van sport is dan de full freighters.
Het meeste geld in de hele luchtvaart zit in de express logistics. Bedrijven als FedEx, UPS en DHL maken alle 3 winst. Van deze 3 maakt vooral DHL veel gebruik van externe partijen. Voor zover ik weet zitten daar geen AF/KLM/Martinair vrachtbakken bij.
De KLM Full Freighters zijn gewoon te duur in de huidige markt.

Shokrani Shokran | 01-07-13 | 09:01 | + 1 -

even op een rijtje Shokrani belly combi´s freighters met vracht staan volgens mij voor vracht dus geen verschil ,hoe je vracht vervoerd heeft niets te maken of men winst draait een resultaat wordt afgemeten om de verdiende Euro´s en vervoerde tonnage hoe men dat doet is totaal niet van belang .

rukkieduck | 01-07-13 | 08:20 | + 0 -

goldsammy | 30-06-13 | 12:55 | Ik meet de intelligentie van mensen altijd af aan (ondermeer) het feit of ze sarcasme herkennen. Ik moet u bekennen: in mijn korte tijd als reaguurder heb ik *zeer weinig* intelligentsia gezien bij GS, DK en GR. Gelukkig zie ik er nu wel een: u. U krijgt van mij een plusje. U mag trots op uzelf zijn, u zou maar zo tot de 2% kunnen behoren. De luitjes die me 37 minnetjes gaven, de mensen die in tekst tegen me in gaan alhier: die horen welzeker niet tot de 2%, zoveel lijkt me duidelijk.

BellaBella | 01-07-13 | 07:33 | + -1 -

En wie van deze reaguurders spreekt nu de waarheid? Vragen, vragen....
Bytemaster | 30-06-13 | 17:17 | + -1 -
Beiden. In goede tijden is er veel meer te verdienen op vracht dan op pax. In slechte tijden is vracht de eerste die naar beneden knalt.

rukkieduck | 30-06-13 | 17:43 | + 2 -
Jij hebt het hier over de de bellyfreight en de combi's. Ik heb het over de full freighters. Een belangrijk verschil.

Shokrani Shokran | 01-07-13 | 04:55 | + -1 -

laat mij dan maar de waarheid zeggen Vracht hield jarenlang de KLM overeind in de jaren van de golf oorlog draaide vracht winst en passage verlies tot op heden is het nog steeds zo geweest dat vracht winst afdroeg aan de holding wie de vracht het zieke kindje vind heeft zijn cijfers niet een rij staan .

rukkieduck | 30-06-13 | 17:43 | + 4 -

Shokrani Shokran | 30-06-13 | 08:04
Cargo is altijd al het "zieke kindje" geweest binnen de KLM.

rukkieduck | 30-06-13 | 08:28 :
KLM vracht presteerde jaren beter dan elk onderdeel van de KLM dan ook droeg miljoenen aan winst af aan de holding.
-------------------
En wie van deze reaguurders spreekt nu de waarheid? Vragen, vragen....

Bytemaster | 30-06-13 | 17:17 | + 0 -

dat AF de redding zou zijn geweest van de KLM ben ik niet met je eens de KLM draaide ook in de slechte tijden nog winst daarnaast heeft AF nog geen cent winst in het potje gedaan vanaf de samenwerking dat LH het beter doet klopt dat de duitsers flexibeler zijn klopt ook en dat de duitse managers naar het personeel luisteren en daar hun bevindingen uit halen is altijd beter dan wat hier in Nederland gebeurt hier denkt een manager dat hij het wiel heeft uitgevonden denken uitsluitend aan hun bonus en hoe ze erbij staan op linkedin . maar ja beter dat de KLM de Fransen toedeloe zeggen en weer een met winst gevulde toekomst tegemoet mogen zien met de samenwerking met hun partners en toekomstige Partners Elat bv

rukkieduck | 30-06-13 | 16:49 | + -2 -

BellaBella | 30-06-13 | 09:05 |

Laten we idd niet alle fransen over 1 kam scheren. Er zitten ook wel goeie bij, alleen helaas niet in de franse luchtvaart. Air France is net zo. Air France was destijds de redding voor KLM. Zonder AF hadden we waarschijnlijk geen blauwe vliegtuigjes meer gehad op AMS. Achteraf was een overname door de een British Airways oid veel beter geweest. Air France is niet meegegaan met de huidige markt. Ze hebben nog steeds bijna 2x zoveel grond- en kantoorpersoneel als een BA en Lufti. Ze zijn compleet niet flexibel en hebben CAO's als geen ander. Al moet ik zeggen dat ze bij KLM in de cabine en cockpit ook niet zo productief zijn als bij onze vrienden van Lufti en BA. Vooral niet op de longhaul. Qua organisatie en productiviteit kunnen ze in Amstelveen beter eens langsgaan bij BA of bij Aer Lingus. 2 ex nationale bedrijven die wel winst maken.

bokkenrijder | 30-06-13 | 10:45 | + 1 -
De precieze cijfers van Lufti Cargo weet ik niet uit mn hoofd. Geen zin ook om ze op te zoeken. Maar ik kan je vertellen dat hun organisatie een stuk flexibeler is dan die van de KLM. Ondanks het feit dat ze hele goeie arbeidsvoorwaarden hebben bij LH kunnen ze door die flexibiliteit en hun minder restrictieve CAO's zichzelf concurrerend in de markt plaatsen. Wdb respect voor de duitsers...

Shokrani Shokran | 30-06-13 | 16:38 | + 3 -

werk regelmatig met Fransen BellaBella heb nog nooit zulk onbekwaam volk meegemaakt technisch is het echt nul daarnaast hun mentaliteit is schrikbarend denken alles beter te weten te kunnen (tot ze iets moeten doen want dan kunnen ze het opeens niet) ook al weten ze dat het a: niet werkt en b: onmogelijk is te doen wat ze willen c: we lachen ons rot hier als er weer een fransman iets komt vertellen is zijn fransengels gebrabbel . spijt me BellaBella maar ik neem geen Fransman serieus . daarnaast heb geen ervaring met walen .

rukkieduck | 30-06-13 | 16:26 | + 1 -

Onzinnige reacties hier. KLM moest een grote partner hebben in Europa vanwege het minimale O&D verkeer alhier. BA wilde alles gelijk naar londen verhuizen en Lufthansa was al te groot. KLM had geen optie.

De Barbaar | 30-06-13 | 16:01 | + -1 -

BellaBella | 30-06-13 | 09:05
Zeg me aub dat dit sarcasme is.
Als vlaming heb ik genoeg ervaring met franstaligen, vooral walen maar ook fransen.
Heb bijna 10 jaar voor een vlaams bedrijf gewerkt dat fillialen had in frankrijk en wallonie.
Commercieel franstalig personeel vinden geen probleem maar capabel technisch frans personeel een ramp, onbekwaam/lui volk, vooral walen. In vergelijking met walen vallen de fransen eigenlijk nog mee.
En ik spreek uit persoonlijke ondervinding.

defender | 30-06-13 | 16:00 | + 10 -

zo zo Bellabella ligt soms in bed met die Eurlings brrrrr wat eng een groot politicus ja van fabeltjesland misschien maar in zijn tijd was het al leugen en bedrog rondom en hij deed net zo hard mee . of KLM blij moet zijn met zo een man nee denk het niet nog nooit zo een stuk arrogant vreten gezien als deze man bij de vracht heeft hij ook al niets klaargespeeld zal nu als hoofd KLM ook niets presteren . en ja Fransen zijn een walgelijk volk arrogant denken alles beter te kunnen te dom om Engels te spreken en je hebt 5 Fransen nodig wat 1 Nederlander doet zeer zeer lui volk en wat ze dan doen is van een dergelijke kwaliteit dat het huilen je nader staat dan applaus

rukkieduck | 30-06-13 | 15:43 | + 0 -

Wens Camieleke veel succes tussen de Franse nitwits.

Uw Verzekeringsadvis | 30-06-13 | 13:09 | + 0 -

@BellaBella

Hee, hallo Camiel, kom er gezellig bij.

HeelStijl | 30-06-13 | 12:56 | + 5 -

@BellaBella
.
Bravo !
Zelden zo een mooi stukje sarcasme gelezen !!

goldsammy | 30-06-13 | 12:55 | + 19 -

Wilde Eurlings niet meer tijd aan zijn gezin besteden ?

Harvey Specter | 30-06-13 | 12:19 | + 0 -

@BellaBella. We zijn op geen enkele manier afhankelijk van frankrijk. Duitsland ja, Belgie misschien. Die verbanden als EU zijn wel aardig, maar landen die er niet in zitten als Zwitserland en Noorwegen doen het ook niet zo slecht.

Blasfemie | 30-06-13 | 10:29 | + 8 -

@bokkenrijder
Je plaatst links naar artikelen over werk- en rusttijden. Wat heeft dat met dit artikel te maken ?
Willem Petersen | 29-06-13 | 22:20

Nou, gezien de resultaten zijn Camiels' (vrienden)diensten als politicus misschien wel dé reden geweest om hem een baan te geven bij de KLM en niet zijn bekwaamheid als manager?

bokkenrijder | 30-06-13 | 10:00 | + 6 -

Bij grote bedrijven gaat het niet om de prestaties in de top, maar om de Bonus, staat de koffer al klaar voor Emiel voor bewezen diensten???

fleurtje | 30-06-13 | 09:43 | + 3 -

Ik moet namens het rationeel denkende deel van de samenleving ageren. Ik protesteer heftig tegen deze voorstelling van de gang van zaken. U doet het voorkomen als de fransen de nederlanders uitwonen. Niets is natuurlijk minder waar. Kent u het land, het volk, uberhaubt? Frankrijk is een belangwekkende internationale macht en kracht, een sterke economie, een nijver, hardwerkend volkje. Het is potsierlijk wat u voorstelt. U realiseert zich dat wij ook op andere vlakken erg afhankelijk zijn van frankrijk? We zitten samen in de EU en in de EUR, weet u wel? En daar zouden we niet gezeten hebben als frankrijk ons er niet bij gewild zou hebben(!) Voor je het weet gaat u nog zeggen dat we ook in het groot, dus door de EU-samenwerking, door frankrijk uitgewoond worden? Ik raad u aan om wat andere kranten te lezen, want u zit er echt volledig naast. En over eurlings moet u al helemaal niet beginnen: dat is zo ongeveer een van de allergrootste ministers die we ooit gehad hebben. U weet wat de man in korte tijd allemaal gedaan heeft voor ons land? Het was een groot verlies toen hij plotseling opstapte om thuis met zijn vrouw te gaan zitten, en mijn hart sloeg over van blijdschap toen ik vernam dat hij toch weer terug zou komen in het actieve leven, ditmaal als directeur bij de klm. De juiste man op de juiste plaats, dacht ik. Ik heb zelden een stukje gelezen dat zo bezijden de waarheid is als bovenstaand werkje.

BellaBella | 30-06-13 | 09:05 | + -44 -

KLM vracht presteerde jaren beter dan elk onderdeel van de KLM dan ook droeg miljoenen aan winst af aan de holding. maar ja dan krijg je een Eurlings en weg winst vreemd nee totaal niet net als in de politiek staat deze man ver van het werkende volk af .

rukkieduck | 30-06-13 | 08:28 | + -3 -

De KLM had Air France moeten overnemen en niet andersom.
Maar ja, zo rijden de paarden in Europa.
watergeus | 29-06-13 | 22:40 | + 7 -

KLM was destijds zelf op sterven na dood. Ze waren "te klein" om alleen verder te gaan en hadden een fusie / overname partner nodig.

Cargo is altijd al het "zieke kindje" geweest binnen de KLM. Het lijkt er bijna op alsof ze neerkijken op vracht. In mijn ogen ontzettend dom, voornamelijk omdat je thuisbasis Schiphol een van de belangrijkste vrachthubs ter wereld is met een zeer goede infrastructuur, ligging en er mag 's nachts gewoon doorgevlogen worden. Dit in tegenstelling tot bijv FRA, LHR en BRU. Het is schrijnend om te zien dat KLM/Martinair kisten parkeerde en uitleasde omdat er zogenaamd geen werk zou zijn. Dit terwijl Airbridge Cargo meer en meer 747's op AMS laat vliefen. Net als veel andere maatschappijen die hun vluchten op AMS hebben uitgebreid. AF/KLM (incl Martinair) is op de vracht al jaren niet meer concurrerend. Zonde, helemaal omdat Martinair vroeger wel een heel mooi product kon bieden. De groep waar ik voor werk heeft een aantal jaren terug geprobeerd om Martinair over te nemen van KLM maar dat ging toen niet helaas niet door omdat er veel te veel geld voor werd gevraagd. Intercontinentaal (passagiers) doet de KLM het gelukkig wel redelijk. Als ze de nu Europa wat leaner kunnen maken en de Full Freighters afstoten dan heeft ze nog zeker nog een toekomst. Ook zonder Air France. Of juist zonder Air France.

Shokrani Shokran | 30-06-13 | 08:04 | + 15 -

Limburg ligt wel heel erg dicht tegen Francofonia aan.

Guido | 30-06-13 | 01:07 | + 0 -

Tja, dit zijn het soort grapjes dat vlaanderen constant worden aangedaan door wallonie en frankrijk.
Een goede raad van een vlaming, geen zaken doen/samenwerken met fransen of walen.

defender | 29-06-13 | 23:15 | + 24 -

Nog geen fles wijn koop ik van die randmongolen. Ze vonden zichzelf toch zo geweldig...

eerstneukendanpraten | 29-06-13 | 23:10 | + 12 -

De fusie vertelt het verhaal van hoe de paarden werkelijk in Europa rijden.
Air France is jarenlang op de been gehouden door de Franse staat (mag niet van Europa, maar de Fransen hebben daar schijt aan). De KLM was al die tijd zelfstandig en hield het hoofd boven water. De KLM had Air France moeten overnemen en niet andersom.
Maar ja, zo rijden de paarden in Europa.

watergeus | 29-06-13 | 22:40 | + 30 -

@bokkenrijder
Je plaatst links naar artikelen over werk- en rusttijden. Wat heeft dat met dit artikel te maken ?

Willem Petersen | 29-06-13 | 22:20 | + 5 -

"Wie is er verantwoordelijk voor die slechte prestaties? Welnu, hoofdelijk is dat niemand minder dan de gewezen CDA golden boy. Camiel Eurlings was namelijk directeur van de vrachtpoot van KLM."

Ach, Camiel heeft als minister de wetten in het voordeel van de KLM omgebogen, dus voor wat hoort wat. Corruptie? Vriendendienst? Wie het weet mag het zeggen.

Helaas zijn de meeste media te dom om de meest eenvoudige conclusies te trekken, de media zijn er immers om het politieke beleid te verkopen aan het nóg dommere proletariaat/kiesvee, niet om onafhankelijk misstanden en corruptie aan de kaak te stellen...

www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenlan...

www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/article...

bokkenrijder | 29-06-13 | 20:38 | + 35 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken