Sjeik Qatar wil limo's voor treinen inruilen

Noord-Zuidlijn maar dan goedkoper
Noord-Zuidlijn maar dan goedkoper
Amsterdam, eat your heart out; in Qatar weten ze tenminste hoe je geld efficiënt over de balk moet smijten. Sjeik Tamin bin Hamad al Thani neemt vandaag het stokje over van zijn heersende vader Sjeik Hamad bin Khalifa al Thani (sinds 1960 voor het eerst zonder coup, waarvoor hulde). Ter gelegenheid daarvan bevestigt pseudo-democraat jr. nog maar eens dat Qatar daadwerkelijk 126,5 miljard euro (150 miljard dollar) gaat uitgeven aan havens, luchthavens, wegen en spoorwegen voor het WK voetbal dat in 2022 in Qatar wordt gehouden. Best veel voor een land met (in 2012) een bbp van 144 miljard euro. Meest in het oog springend zijn de 26,5 miljard euro gereserveerd voor 'spoor'. Hoewel Qatar momenteel geen spoorwegen heeft en het land from scratch moeten beginnen, is 26,5 miljard veel geld. Zo kostte 75 kilometer metrolijn in hoofdstad Doha slechts 300 miljoen euro. Ter vergelijking: de Noord-Zuidlijn is 9,7 kilometer lang en kost naar verwachting (met nadruk op verwachting) 3,1 miljard euro. Met 26,5 miljard budget kun je dan hele gekke dingen doen - zeker in Qatar. Hoewel dat bij de plutocrate smaak van de gemiddelde Qatares(k)e inwoner past, is daarin ook het probleem gelegen: een beetje expat rijdt een Bentley. Als we even kijken naar de tweedehands automarkt in Qatar, zien we dat alle auto's van stand oververtegenwoordigd zijn. Qatar is niet echt het land van bloemetjesjurken met OV-jaarkaarten. Zelfs als Kate Upton-klonen gaan kaartjesknippen, zouden wij die gas-guzzler galore niet verlaten. Het lijkt er dus op dat die 26,5 miljard voor spoorbouwerij alleen handig is voor de voetbalsupporters. Die na het WK weer vertrekken en het OV leeg achterlaten. Misschien een uitkomst voor de 1,2 miljoen slaven die Qatar gaat inzetten voor datzelfde WK.

Reaguursels

Inloggen

We hebben nog wel wat Fyra's liggen. Rijden alleen niet zo goed in de sneeuw maar daar hebben ze in Qatar geen last van.

blinde kip | 25-06-13 | 23:41 | + 2 -

Als je weet hoe en door wie die spoorlijn aangelegd gaat worden, snap je het prijsverschil wel. zodra men in nederland ook bereid is om voor $250 per maand 12 uur per dag te werken kunnen we hier ook voor een schijntje zulke bouwprojecten neerzetten..

Frenky D. | 25-06-13 | 17:05 | + 0 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken