Banken zetten klant centraal. Nu echt

Heus. Serieus. Zeker weten
Heus. Serieus. Zeker weten
Het jaarverslag (pdf) van de Nederlandse Vereniging van Banken is uit en we moeten zeggen: het is weer het paarlen voor de zwijnen. Het heet: 'Een sector in dialoog'. En met wie is de sector in dialoog? Met de stakeholders. En die stakeholders zijn dan de banken zelf, de AFM, DNB, het MKB en de makelaars. In het jaarverslag wordt er geen dialoog aangegaan met de particuliere klant. Het woord klant komt wel 47 keer voor in het jaarverslag (tegen bijvoorbeeld 49 keer 'fraude'), maar slechts negen keer in combinatie met het woord centraal. Wel wordt er een hele sectie gewijd aan dat gevleugelde begrip dat sinds het uitbreken van de financiële crisis op de lippen van iedere bankier ligt. 'Klantbelang moet verankerd zijn in de cultuur. Dat is essentieel om het vertrouwen van het publiek terug te winnen. Ik geloof oprecht dat de banken daarvan zijn doordrongen', zegt bijvoorbeeld ABN Amro-bestuurslid in het NVB-jaarverslag. En: 'We willen als sector meer communiceren met stakeholders. We waren de afgelopen tijd gericht op onze interne veranderingen en zijn naar buiten wat terughoudend geweest. ING-bestuurslid Van Noorda in het verslag: 'We zijn misschien wat schuw geworden door alle kritiek in de afgelopen jaren. Er ontstond een gevoel van: ‘laten we onze mond maar houden’. Terwijl we als brancheorganisatie juist onze nek moeten en willen uitsteken om duidelijk te maken waar we voor staan. We willen weer met alle stakeholders het gesprek aangaan (...)'. Nou meneer Van Noorda, maak kennis met uw stakeholder @baltussen. Die heeft nog een klein probleempje met het opheffen van een beleggingsrekening (epic rant).

Reaguursels

Inloggen

xspalm

volledig mee eens, een bank is niet geinteresseerd in een klant zijn lastige mensen. ik heb geen bank nodig voor mijn leven. Alleen om facturen te betalen en te innen en salarissen te betalen.

Het is gewoon tuig van de richel zonder enig respect en opleiding.

dolffie | 20-06-13 | 13:53 | + 0 -

We zijn nu even rustig onder elkaar... is er IEMAND die nog denkt, of zelfs maar hoopt, dat banken *ooit* aan het klantbelang denken? Geef dan hier eens antwoord....
Niet EEN van de mensen die ik ken en die bij een bak werken, geeft aan dat er vanuit klantbelang gedacht wordt. Ik hoor altijd over targets als dat je minstens 1 contract moet afsluiten per x gesprekken, dat de lokale bank niks meer mag beslissen over financieringen maar dat alles via een centraal orgaan moet dat deze klant helemaal niet kent, dat er meer verkocht moet worden, dat een bepaald product 'het helemaal is' en gepusht moet worden.... enz.
echt vanuit de klant denken? Daar mag je je als adviseur niet e druk mee bezig houden.

En er is NIETS veranderd aan depie houding.

xspalm | 20-06-13 | 02:50 | + 4 -

Autoverkopers, makelaars, bankmensjes. Dat was 'm wel.

BellaBella | 19-06-13 | 21:32 | + 1 -

Marokkanen zetten ook regelmatig iemand centraal. Die persoon komt dan meestal met alleen nog z'n onderbroek thuis. Ik zie hier wel een parallel in.

Mister Crabs | 19-06-13 | 19:57 | + 7 -

Dömper | 19-06-13 | 19:29

Het woord "belastingbetaler" wordt door de bank niet gebruikt, in plaats daarvan wordt het begrip "spreiding van risico" gehanteerd.

Jonkheer Wttewaall | 19-06-13 | 19:54 | + 1 -

Ik heb het jaarverslag niet gelezen maar hebben jullie ook gezocht op "easy target" of "belastingbetaler"?

Dömper | 19-06-13 | 19:29 | + 0

je vergeet muppet

barryvonbaas | 19-06-13 | 19:43 | + 2 -

Ik heb het jaarverslag niet gelezen maar hebben jullie ook gezocht op "easy target" of "belastingbetaler"?

Dömper | 19-06-13 | 19:29 | + 3 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken