Slecht, slechter, slechtst. Rampkwartaal autobranche

Luisteren naar onze premier ho maar!
Luisteren naar onze premier ho maar!
En wij maar denken dat ze in Turkije opstandig zijn. Hier in Nederland kunnen we er namelijk ook wat van. Luisteren naar de premier, ho maar! Had Rutte ons niet gevraagd een nieuwe auto te kopen? Kan ie makkelijk zeggen, hij weet zelf niet wat bezuinigen is met zijn 'mooie salaris'. Dus wat doen wij, recalcitrant volkje dat we zijn, we geven de goede man de middelvinger en bezorgen de Nederlandse autobranche een van de slechtste kwartalen in jaren. In het eerste kwartaal daalde de omzet van de sector 17%. Bij bedrijven actief in handel en reparatie daalde de omzet met 17% en bijna 20%, ‘de grootste ooit door het CBS waargenomen’. Na het bijna gratis weggeven van kleding, kunnen we binnenkort ook rekenen op dumprijzen voor auto’s. Want we kopen ze niet, we laten ze niet repareren en we rijden minder. Gevolg: vorige maand konden 26 autobedrijven de deuren sluiten. Met een oplopende werkloosheid pakken toch net iets minder mensen de auto, dus vreemd is het allemaal niet. Ok, de cijfers zijn Ruk met een hoofdletter R. Wordt het in de toekomst een beetje beter? Licht aan het eind van de tunnel en zo? Voorlopig niet. De branche houdt rekening met een verder dalende omzet, lagere prijzen en ook minder personeel. Kunnen we toch nog op enige wijze een positieve draai geven aan deze cijfers. Jazeker, het wordt steeds rustiger op de weg, want files nemen af. Geeft wel weer een ander probleem: door het afnemende verkeer (en problemen met de trajectcontrole op de A2) heeft de overheid straks weer een tekort omdat het te weinig bekeuringen heeft kunnen uitdelen. Houdt het dan nooit op?

autobranchecbs0612.png


Reaguursels

Inloggen

Verleden maand door de dealer gebeld. "Ja, uw auto is nu 2 jaar oud, wilt u hem misschien inruilen voor een nieuwe?" Ik: "ja als ik er niks op toe hoef te leggen is het prima, anders rij ik nog wel 8 jaar door".
Die belt dus de komende tijd niet meer

sinar2 | 13-06-13 | 11:43 | + 3 -

Even een kleine blik waarom dingen slecht gaan in de autoreparatie branche.
Een niet vitaal deel was kapot van de auto kosten bij de dealer 200 euro. Twee sloperijen gebeld voor 10 euro had ik het produkt en een kwartier later zat het in de auto.

Gaat mij niet om het geld maar de eenvoud waarmee je kan besparen is gewoon te eenvoudig. en daarmee ook meteen een middelvinger naar de overheid. Minder btw geen arbeidskosten belasting voor hun. Geld wat bespaart is wordt niet uitgegeven in nederland. Dat wil ik mijnheer rutte wel even meegeven.

dolffie | 13-06-13 | 10:18 | + 5 -

Dan stel ik voor dat we weer gratis geld gaan wegggeven voor de aankoop van nieuw blik. Tenslitte kan die staatsschuld nog VEEL hoger. GB en de USA bewijzen dat nog iedere dag.

Fred Janssen | 13-06-13 | 09:06 | + 3 -

Die piek in 2009 was omdat er door de overheid soepsidie gegeven werd op het pletten van prima functionerende tweedehands auto's en mensen een rolschaats met biologisch verantwoorde scheetmobiel konden aanschaffen voor een normale prijs zonder achterlijk veel BPM af te tikken. Dat kunstje werkte eventjes, maar alle oude auto's zijn nu op en er is niets meer te repareren over. Mensen hebben al een nieuwe auto en geen geld, dus ze rijden lekker een stukje door. Goed gedaan door het kabinet hoor, om een paar importeurs en een handjevol dealers een jaartje in de lucht te houden hebben ze een hele branche de tering in gesubsidieerd onder het mom van milieubescherming.

rotweer | 13-06-13 | 06:57 | + 5 -

grafiiekje laat 2 a 3 voorgaande jaren niet zien.
Wat het wel laat zien als je een jaartje 09 gemiddeld 15% in de min gaat en dan 2 jaar gemiddeld een 8% plust ("ten opzichte van het jaar ervoor") is dat je dan nog steeds in de min zit want je begint met een .85 basis (2010; een stijging van 8% met referentie het jaar ervoor met 15% daling) dan begin je het volgende jaar met een basis van 0,92 en een veronderstelde groei/inflatie van 2% om stijgende kosten te kunnen betalen dus 0,9 is dan weer een basis om door te rekenen. 2011; een stijging van gemiiddeld 7% dus 1,07 maal 0,9 is een ruime 0,96 en daar moeten we helaas weer een 2% afhalen en dan is er 0,94 over. 2012 telt gemiddeld een neergang van 2,5% op de basis van 0,94 en dan is er 91,7 over. Kwartaal 1 van 2013 weer een spike naar min 15% en hopen dat dit niet de nieuwe staandaard is voor de autoverkopen. Als dit een jaar voortduurt dan heb je 0.85 maal 91,7 ...... 78% oftewel .78 over ten opzichte van het begin van deze grafiek. Vergat bijna de inflatie die ik er altijd later bij optel (anders is het plaatje nog wat slechter) en dan is er .76 over. Veel bedrijven kunnen niet interen om kosten te betalen op deze manier, de vogende stap is om dit op schouders verder naar beneden te leggen. De race is naar de bodem

gaper | 13-06-13 | 01:27 | + 0 -

Verbazingwekkend eigenlijk dat er in Nederland nog nooit een Anti-Belasting Partij is opgericht, dat lijkt me een enorm gat in de politieke markt, zeker nu.
Outsider-Inside | 12-06-13 | 19:18
Die partij is er wel hoor: de Libertarische Partij. Niet tegen belasting omdat het zo slecht is voor de mens en de economie(en dat is het), maar tegen belasting omdat iedereen, dus ook de overheid, met zijn handen van andermans spullen en centen af moet blijven. Lekker principieel dus.

Kiwi45 | 12-06-13 | 22:59 | + 4 -

Goedkoper is inderdaad geen Nederlands.

guurderdanguur | 12-06-13 | 21:54 | + 7 -

"@A. Tankuş | 12-06-13 | 17:59
"De branche houdt rekening met een verder dalende omzet, goedkopere prijzen en ......".
Goedkopere prijzen is geen Nederlands. Een product (b.v. een auto) kan al dan niet goedkoop zijn, een goedkopere prijs bestaat niet. Een prijs kan hoog, laag, hoger of lager zijn, maar niet goedkoper.
Hier laat ik het maar even bij.

Het_Genie | 12-06-13 | 21:01 | + 8 -

De autoreclame op TV, lijkt voornamelijk de bijtelling als selling point te gebruiken. Tja.. weinig romantisch aan. Je auto selecteren op bijtelling... Het heeft iets triests...

BSmachines | 12-06-13 | 19:34 | + 23 -

Met een beetje geluk doet een wanhopige middenstander binnenkort een Breivikje op het Binnenhof, een halve Tweede Kamer minder is ook een mooie opruiming.

Zware Guy | 12-06-13 | 19:32 | + 13 -

Didi Samsom kan tevreden zijn. Door het economische ramp-beleid van het kabinet Rutte worden alle CO2 doelstellingen nu met vlag en wimpel gehaald en de VVD kan ook bijzonder tevreden zijn, de files zijn ook eindelijk opgelost. Vrijwel niemand koopt meer een auto of gaat er nog mee de weg op.

Het halve MKB zit straks in de Bijstand en dan kunnen die mensen ook allemaal op kosten van de staat gaan leven. Alleen wie moet dan al die uitkeringen nog gaan betalen?

Het systeem begint nu echt totaal vast te lopen. Goed om te zien dat de rente die Nederland moet betalen op de staatsschuld ook hard gestegen is deze week, hoe eerder de Nederlandse staatsschuld onbetaalbaar wordt hoe eerder men tot inkeer komt en echt eens gaat doen wat nodig is, namelijk fors lagere belastingen invoeren en veel minder overheid.

Verbazingwekkend eigenlijk dat er in Nederland nog nooit een Anti-Belasting Partij is opgericht, dat lijkt me een enorm gat in de politieke markt, zeker nu.

Outsider-Inside | 12-06-13 | 19:18 | + 26 -

Leuke grafiek trouwens. Ergens rond 2010 het einde van de eerste crisis en net toen een beetje beter ging kregen we de Euro crisis.

Der Schnitzeljäger | 12-06-13 | 19:17 | + 3 -

De meeste auto- en motorverkopers zijn nog steeds te lui hun hok uit te komen.
Het verbaast me nog steeds dat ze niet massaal op de fles gaan.

Der Schnitzeljäger | 12-06-13 | 19:14 | + 14 -

Autowinkels zijn doorgaans franchises. Daarvoor geldt hetzelfde als voor kledingwinkels: elke paardenkop die geen idee heeft van wat te doen begint zoiets. En dan denken dat je met 20-voudig buddvukken rijk wordt. Ik had het onlangs nog: belde een officiele dealer van een 'gerenommeerd' merk. Olie + filter, kost da? 175 EUR, mijnheer. Bon, ik er heen, 3 uur wachten ('waarom duurt dit zo lang, mijnheer? -> de monteurs hebben koffiepauze, mijnheer'...). Dan de rekening. 380 EUR. Ik sta op de offerte in het telefoongesprek. 'Oh, dan moet dit een foutje van de computer zijn mijnheer, ik voer voor deze keer als coulance wel een korting in'. Ik heb ze ook een coulance gegeven: ik kom he-le-maal nooit meer terug. En ik zeg 't je ook niet: never tell your enemy what you are up to. Kunnen ze lekker gaan zitten powerpointen over de verwachte omzet en het verwachte resultaat van 2014, op basis van past figures. Ik lach alweer als ik weet wie er volgend jaar weer de winkel gaat sluiten 'door de crisis'. Te dom om *voor* het schijten hun broek naar beneden te doen. Het gaat rustig worden op de industrieterreinen, met al die failliete vmbo-oplichtertjes. So be it. Wij economessen noemen dit 'een noodzakelijke marktcorrectie'.

BellaBella | 12-06-13 | 19:07 | + 38 -

en dan nog iedereen die flitsmeister gebruikt om de pas af te snijden van vadertje staat. Heerlijk, je ziet steeds vaker 'bijna' iedereen afremmen bij hectometerpaaltje x.x
Het komt nog wel eens goed met onze dienstbare overheid, we snijden ze en masse de pas af.

Bill Cosby | 12-06-13 | 19:03 | + 10 -

Terecht. Autorijden is nergens zo duur als in Nederland. Zelfs al heb je een "milieuvriendelijke" belastingvoordelige auto, is er nog altijd de snelheidsbelasting.

kapotte_stofzuiger | 12-06-13 | 18:05 | + 21 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken