Klachteninstituut is wassen neus

Klagen tot je een ons weegt
Klagen tot je een ons weegt
De woekerpolisaffaire heeft ons ten minste een ding geleerd: zelfs als je compensatie is toegezegd, word je nog genaaid. Ondanks beloofde beterschap krijgen consumenten achter de rug een dikke middelvinger. Bij het Kifid gebeurt hetzelfde. Terwijl alle tussenpersonen en vermogensbeheerders zijn aangesloten bij het Klachteninstituut voor Financiële Dienstverlening besloot bijna 40% uitspraken als niet-bindend te beschouwen. Wat heeft de consument aan een klachteninstituut dat niets kan afdwingen? Niets, opdoeken dus. De klaagmuur bestaat immers al. In 2011 werden al vraagtekens gezet bij de onafhankelijkheid van het Kifid en twijfelde minister de Jager al aan het instituut. Oud-Kifid ombudsman Wabeke verliet zelfs gefrustreerd de achterdeur na constant te zijn tegengewerkt. Ondertussen besluiten ook partijen die een lopend geschil hebben met consumenten over te stappen van bindende naar niet-bindende uitspraken. De regels veranderen tijdens de wedstrijd noemen we dat. Gauw die stekker eruit dus!

Reaguursels

Inloggen

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken